Verification of the system in a building I
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F26429632%3A_____%2F19%3AN0000004" target="_blank" >RIV/26429632:_____/19:N0000004 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Ověření systému v budově I
Original language description
Cílem tohoto poloprovozu bylo vytvoření systému, který ve veřejné budově (složitá vícepatrová budova, kde orientace a navigace je velkým problémem, který byl v minulosti řešen bez úspěchu) kromě toho, že umožní uživatelům snadnější navigaci, orientaci a získávání informací o událostech, které se konají v budově, umožní také sbírat data o chování návštěvníků v budově, které bude možné nadále využít pro optimalizaci procesů v budově. Cíle tohoto poloprovozu se podařily naplnit díky vyvinutí jedinečného navigačního systému, který pomocí interaktivních kiosků, v selektovaných klíčových bodech poskytuje návštěvníkům informace o jejich poloze, jejich trase a o událostech v budově interaktivní cestou (na základě detekce uživatelovy Bluetooth karty, kterou obdrží na vrátnici) s ohledem na preference uživatelů (interaktivní notifikační část vs. statická část s plánem a informacích o nejbližších kancelářích a dalších zájmových místech) a požadavky na bariérovost (trasy je možné přizpůsobit uživatelům s omezením pohybu). Tento systém je kompatibilní se stávajícími procesy v budově (nahrazení vstupních karet za podobně velké s Bluetooth a RFID čipem) a generuje data o chování návštěvníků. Tato data je možné využít pro optimalizaci procesů uvnitř budovy, které mohou z dlouhodobého hlediska předcházet nehospodárnému využívání energií (vypnutí osvětlení a vytápění v nevyužívané části budovy, deaktivace výtahů a přesměrování do jiné části budovy k funkčnímu výtahu) a snižování opotřebení infrastruktury. Historické informace mohou sloužit pro analýzu nejvíce využívaných částí budovy jako podklady pro inovace, rekonstrukce a restrukturalizace. Interaktivní kiosky je možné využít také pro zobrazování bezpečnostních instrukcí (přepnutí do nouzového režimu) v případě nebezpečí (požár, zatopení), a navádět návštěvníky do bezpečí. Při propojení tohoto systému s dalšími bezpečnostními prvky, jako např. kouřové detektory, bezpečnostní kamery apod., je možné spouštět nouzový režim automaticky.
Czech name
Ověření systému v budově I
Czech description
Cílem tohoto poloprovozu bylo vytvoření systému, který ve veřejné budově (složitá vícepatrová budova, kde orientace a navigace je velkým problémem, který byl v minulosti řešen bez úspěchu) kromě toho, že umožní uživatelům snadnější navigaci, orientaci a získávání informací o událostech, které se konají v budově, umožní také sbírat data o chování návštěvníků v budově, které bude možné nadále využít pro optimalizaci procesů v budově. Cíle tohoto poloprovozu se podařily naplnit díky vyvinutí jedinečného navigačního systému, který pomocí interaktivních kiosků, v selektovaných klíčových bodech poskytuje návštěvníkům informace o jejich poloze, jejich trase a o událostech v budově interaktivní cestou (na základě detekce uživatelovy Bluetooth karty, kterou obdrží na vrátnici) s ohledem na preference uživatelů (interaktivní notifikační část vs. statická část s plánem a informacích o nejbližších kancelářích a dalších zájmových místech) a požadavky na bariérovost (trasy je možné přizpůsobit uživatelům s omezením pohybu). Tento systém je kompatibilní se stávajícími procesy v budově (nahrazení vstupních karet za podobně velké s Bluetooth a RFID čipem) a generuje data o chování návštěvníků. Tato data je možné využít pro optimalizaci procesů uvnitř budovy, které mohou z dlouhodobého hlediska předcházet nehospodárnému využívání energií (vypnutí osvětlení a vytápění v nevyužívané části budovy, deaktivace výtahů a přesměrování do jiné části budovy k funkčnímu výtahu) a snižování opotřebení infrastruktury. Historické informace mohou sloužit pro analýzu nejvíce využívaných částí budovy jako podklady pro inovace, rekonstrukce a restrukturalizace. Interaktivní kiosky je možné využít také pro zobrazování bezpečnostních instrukcí (přepnutí do nouzového režimu) v případě nebezpečí (požár, zatopení), a navádět návštěvníky do bezpečí. Při propojení tohoto systému s dalšími bezpečnostními prvky, jako např. kouřové detektory, bezpečnostní kamery apod., je možné spouštět nouzový režim automaticky.
Classification
Type
Z<sub>polop</sub> - Pilot plant
CEP classification
—
OECD FORD branch
10201 - Computer sciences, information science, bioinformathics (hardware development to be 2.2, social aspect to be 5.8)
Result continuities
Project
<a href="/en/project/EG15_019%2F0004361" target="_blank" >EG15_019/0004361: Research of detection methods, technologies and navigation inside buildings in relation to their effectiveness and optimization</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2019
Confidentiality
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Data specific for result type
Internal product ID
Ověření systému v budově I
Numerical identification
—
Technical parameters
Systém, který je v tomto výstupu testován, je založen na využití interaktivních kiosků, které jsou umístěny v klíčových bodech stanovených po důkladné analýze plánů budovy, terénního šetření a diskuze s provozovateli budovy, a Bluetooth karet. V rámci poloprovozu byly testovány dva typy bezdotykových kiosků s rozdílnými uhlopříčkami zobrazovacích ploch a orientací obrazu: Kiosky jsou vybaveny minipočítači, které disponují Bluetooth moduly. Tento modul je využit pro detekci signálu vydávaného Bluetooth kartami. Signál z Bluetooth karet je zpracován aplikací nainstalované na kiosku a zobrazuje návštěvníkovi informace. Pro možnost používání navigace bylo nutné zvolit vhodný typ návštěvnické karty, která by také umožňovala otevřít vstup přes turniket. Byly zvoleny karty o velikosti tlustší kreditní karty, které je možné nosit v kapse a jsou napájeny knoflíkovou baterií, která zaručuje životnost karty v jednotkách let. Karty jsou vybaveny také akcelerometrem, pomocí kterého lze určit, kdy karta není v pohybu, což je využíváno k automatickému přepínání do režimu spánku, a tím k úspoře energie. Karty vysílají identifikátor pomocí protokolu iBeacon, který je použit pro identifikaci jednotlivých karet (uživatelů) v okolí kiosku. Kartám je možné definovat cílová místa, na která návštěvníky navedou. Každá karta je označena třímístným kódem, který zjednodušuje návštěvníkovi proces identifikace u kiosku. Karta, díky přítomnosti RFID, umožňuje interagovat s turniketovým systémem, a tak je možné ji použít pro vstup a výstup z budovy. K výsledku prozatím nebyla uzavřena smlouva o využití výsledku s konkrétními subjekty. Tento výstup byl zatím implementován v testovacím poloprovozu v rámci veřejně přístupné budovy realizovaném v rámci projektu. Výstupy testování a nabyté know-how bude využito v komerčních aktivitách společnosti CEDA Maps a.s. a EFEX s.r.o., které se zaměřují na implementaci indoor navigačních, orientačních a informačních systémů v budovách. Uživateli výstupu budou jak majitelé a správci, tak vlastníci a nájemníci inteligentních budov (ale také dalších veřejných budov). V rámci implementace řešení do budov se předpokládá uzavírání smluv o licenčním využití výsledku.
Economical parameters
Implementace vyvinutých komponent systému v dalších budovách povede ke zvýšení ročního objemu zisku. Výstup bude použit také pro další VaVaI činnost.
Application category by cost
—
Owner IČO
26429632
Owner name
CEDA Maps a.s.
Owner country
CZ - CZECH REPUBLIC
Usage type
A - K využití výsledku jiným subjektem je vždy nutné nabytí licence
Licence fee requirement
A - Poskytovatel licence na výsledek požaduje licenční poplatek
Web page
—