All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Climb up carefully and slowly : The programme for the Czech nation in Protectorate cinema

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F26482789%3A_____%2F21%3A10152510" target="_blank" >RIV/26482789:_____/21:10152510 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Lézt nahoru opatrně a pomaloučku : Program pro český národ v protektorátní kinematografii

  • Original language description

    Česká kinematografie se v době okupace nacházela v rozporuplné situaci. Tvůrci, podrobeni přísnému dohledu a mnoha omezením a zákazům, se snažili chránit (a rozvíjet) národní kulturu, ovšem jejich snahy vycházely paradoxně v mnohém vstříc ideologickým požadavkům okupační správy, potažmo nacistických špiček v Říši. V této kapitole se zaměřím na to, jaký &quot;modus videndi&quot; nabízela česká kinematografie pro český národ v situaci protektorátu a probíhajícího válečného konfliktu, a to na příkladu vesměs komediálních filmů s pracovní tematikou Nebe a dudy (r. V. Slavínský, 1941), Karel a já (r. M. Cikán, 1942), Velká přehrada (r. J. A. Holman, 1941-42) a Zlaté dno (r. V. Slavínský, 1942). Analýza vychází z hypotézy, že zábavné filmy ukotvené v bezčasí neurčité přítomnosti byly svými tvůrci využívány k nabídce více či méně explicitních obrazů vyjadřujících hodnotový rámec vhodný pro přežívající národní kolektiv drobných lidí a nabízejících role a úkoly pro jeho další směřování.

  • Czech name

    Lézt nahoru opatrně a pomaloučku : Program pro český národ v protektorátní kinematografii

  • Czech description

    Česká kinematografie se v době okupace nacházela v rozporuplné situaci. Tvůrci, podrobeni přísnému dohledu a mnoha omezením a zákazům, se snažili chránit (a rozvíjet) národní kulturu, ovšem jejich snahy vycházely paradoxně v mnohém vstříc ideologickým požadavkům okupační správy, potažmo nacistických špiček v Říši. V této kapitole se zaměřím na to, jaký &quot;modus videndi&quot; nabízela česká kinematografie pro český národ v situaci protektorátu a probíhajícího válečného konfliktu, a to na příkladu vesměs komediálních filmů s pracovní tematikou Nebe a dudy (r. V. Slavínský, 1941), Karel a já (r. M. Cikán, 1942), Velká přehrada (r. J. A. Holman, 1941-42) a Zlaté dno (r. V. Slavínský, 1942). Analýza vychází z hypotézy, že zábavné filmy ukotvené v bezčasí neurčité přítomnosti byly svými tvůrci využívány k nabídce více či méně explicitních obrazů vyjadřujících hodnotový rámec vhodný pro přežívající národní kolektiv drobných lidí a nabízejících role a úkoly pro jeho další směřování.

Classification

  • Type

    C - Chapter in a specialist book

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60101 - History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2021

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Book/collection name

    Film a dějiny 8: Válka

  • ISBN

    978-80-87292-52-5

  • Number of pages of the result

    16

  • Pages from-to

    212-227

  • Number of pages of the book

    500

  • Publisher name

    Casablanca - ÚSTR

  • Place of publication

    Praha

  • UT code for WoS chapter