Smart city - controlling electronics
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F26916622%3A_____%2F22%3AN0000004" target="_blank" >RIV/26916622:_____/22:N0000004 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Smart city - řídící elektronika
Original language description
Cílem projektu příjemce byl výzkum a vývoj inteligentního osvětlení dopravního značení a zároveň výzkum a vývoj v oblasti sběru a vyhodnocení dopravních dat za účelem zvyšování bezpečnosti na silnicích. Na projektu pracoval příjemce s partnerem projektu APL Expert s.r.o. Projekt byl zaměřen na využití nejmodernějších ICT řešení v souladu s aktuálním trendem budování konceptu Smart Cities. Výsledkem je inteligentní osvětlení, které umí na základě vyhodnocení situace použít různé tóny barev a další funkce (např. blikání či podsvícení okolí). Osvětlení může být použito u dopravních značek, zastávek autobusů, tramvají, trolejbusů a jejich jízdních řádů či u informačních ploch. Systém je schopen informovat řidiče a generovat aktuální informace o dopravě, data je možné exportovat pro účely tzv. telemetrie. Sběr a vyhodnocování dat o dopravních podmínkách a provozu je realizován centrálně na vzdáleném serveru, kam jsou data zasílána. Přístup k datům je umožněn městům, dopravním společnostem, dopravním podnikům, společnostem řízených státem s dohledem nad dopravní infrastrukturou. Uživatelé mají k dispozici data v reálném čase, a to nejen o stavu dopravy a pohybu chodců, ale také o okolních podmínkách (teplota, vlhkost, okolní jas). Inteligentní dopravní značka posílá zároveň provozní data o sobě samé (např. stav baterií, využití fotovoltaiky, stav komunikace). Výstup projektu tvoří 1 prototyp softwaru a 6 prototypů hardwaru – prototyp LED osvětlení, prototyp bateriového úložiště, prototyp fotovoltaického článku, prototyp řídící elektroniky, prototyp komunikačních modulů a prototyp technického provedení (tvarové konstrukce). Kombinací těchto prvků vzniklo unikátní inteligentní osvětlení, které nejenže zefektivňuje viditelnost dopravních značek a důležitých dopravních sdělení, ale díky zabudování senzorů v HW prvku jsou značky schopny samy vyhodnocovat okolní prostředí. Řídící elektronika plní funkci řízení chodu a komunikace mezi jednotlivými částmi řešení. Mimo její funkcionality byl kladen vysoký důraz na nízkou spotřebu a modularitu systému. Modularita řešení zajišťuje optimální konfiguraci pro danou lokalitu a umožňuje řešení v průběhu času vyvíjet a inovovat.
Czech name
Smart city - řídící elektronika
Czech description
—
Classification
Type
G<sub>prot</sub> - Prototype
CEP classification
—
OECD FORD branch
20201 - Electrical and electronic engineering
Result continuities
Project
<a href="/en/project/EG17_176%2F0014615" target="_blank" >EG17_176/0014615: Intelligent lighting of traffic signs</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2022
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Internal product ID
Smart city - řídící elektronika
Numerical identification
—
Technical parameters
Řídící elektronika slouží k řízení chodu a komunikace mezi jednotlivými částmi řešení dopravní značky. Splňuje požadavek na nízkou spotřebu a modularitu systému tak, aby byla řešena optimální konfigurace pro danou lokalitu i pro další upgrade jednotlivých modulů. Modularita řešení zajišťuje optimální konfiguraci pro danou lokalitu a umožňuje řešení v průběhu času vyvíjet a inovovat. Deska plošného spoje je vyrobena z materiálu ISOLA IS400 s hodnotou Tg 150 °C, což umožnuje využití v širokém teplotním rozsahu, který cykluje na denní bázi. Osazená deska plošného spoje je lakována, aby nedocházelo k poškození elektroniky vlivem vlhkosti, která by mohla zapříčinit korozi pájených spojů. Vlastnosti řídící elektroniky: Řízení energetického toku (ovládání využívání dat ze solárního článku, externího zdroje napájení a měření proudového odběru); Data bateriového systému (napětí, proud, kapacita, předpokládaná výdrž, životnost); Rozměry 100 x 50 x 20 mm; Mikrokontrolér STM32F407 s jádrem architektury ARM-M4F; Připojení radaru pro detekci vozidel (měřený dosah 150 m). Radar detekuje směr vozidla, rychlost vozidla, počet vozidel, detekce pomocí radaru probíhá 4x za sekundu; Komunikace s dalšími částmi systému pomocí interně navržené sběrnice pro komunikaci typu Master-Slave s přenosovou rychlostí až 200 kb/s; Řízené výstupy pomocí pulzně šířkové modulace (PWM) pro řízení světelných majáků a prototypu osvětlení; Elektronika je postavena s ohledem na low-power využití, při provozním režimu dosahuje proudového odběru max 0,5 W (bez energetické náročnosti periferií). Vlastnosti z pohledu firmware: Základní částí firmware je operační systém RTOS (real time OS), který umožňuje vytvoření několika úloh, které běží paralelně vedle sebe; Pro detekci vozidel pomocí radaru byly použity detekční metody na základě Fourierovy transformace délky 1024 hodnot. Měření je opakováno každých 250 ms; Pro detekci chodců je připraveno rozhraní, které přijímá informace o průchodu osoby určitou oblastí. Zpracování obrazových dat z kamery probíhá na pomocné elektronice Raspberry PI.
Economical parameters
Kompletní řešení bude nabízeno ve výběrových řízeních dopravním podnikům, státním organizacím či obcím. Vzhledem k inovacím a modernizaci řešení se předpokládá velký zájem u dopravních podniků v ČR a SR a vzhledem ke konkurenceschopné nabízené ceně i na zahraničních trzích v Evropě. Podpůrnými marketingovými nástroji bude prezentace na stránkách www.iisign.cz, zveřejňování pozitivních referencí z úspěšně realizovaných projektů ve městech, oslovení obcí a dopravních podniků v ČR s možností zlepšit dopravní informovanost na vozovkách, účast na veletrzích či prezentace řešení v zahraničí dle předem zjištěných nejvhodnějších marketingových postupů dle dané ekonomiky a pravidel dané země pro soutěžení podobných veřejných zakázek. Přínosy je posunutí činností příjemce do kategorie s vyšší technologickou úrovní, rozšíření portfolia, upevnění pozice na trhu, udržení konkurenceschopnosti, zvýšení tržeb a obratu, rozvoj spolupráce v oblasti VaV s vědeckovýzkumnými organizacemi či spolupráce s BESIP a Policií ČR.
Application category by cost
—
Owner IČO
26916622
Owner name
Compactive, s.r.o.
Owner country
CZ - CZECH REPUBLIC
Usage type
A - K využití výsledku jiným subjektem je vždy nutné nabytí licence
Licence fee requirement
A - Poskytovatel licence na výsledek požaduje licenční poplatek
Web page
—