Reflection about the relationship of certain aspects of sport pedagogy and experiential education
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F27132781%3A_____%2F16%3AN0000029" target="_blank" >RIV/27132781:_____/16:N0000029 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="http://www.palestra.cz/zp/vystupy/Benefity.pdf" target="_blank" >http://www.palestra.cz/zp/vystupy/Benefity.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Úvaha o vztahu některých aspektů pedagogiky sportu a zážitkové pedagogiky
Original language description
Znovu připomeneme charakteristiku výchovy (J. Pelikán 2009), která při ovlivňování osobnostního rozvoje preferuje nepřímé pedagogické působení, ve kterém se podněcuje prožitek vychovávaného a proces vytváření jeho vlastních osobních zkušeností. Z tohoto pohledu se snažíme posoudit souvislosti mezi některými subdisciplínami pedagogiky sportu a zážitkovou pedagogikou, která může být chápána také jako „široký výchovný proud a specifická pedagogická reflexe se zaměřením na prožitek a hru“ (Jirásek, Svododa 2015). Poukážeme také na současné i dřívější přístupy, které se v tělesné výchově či rekreačním sportu orientují na bezprostřední a individuální prožívání pohybové či sportovní aktivity žáků (např. inner skiing, Selbstbestimmtes Lernen, nonlinear pedagogy). Pokusíme se posoudit, jak se vlastně v české koncepci prolínají role tělovýchovného pedagoga a zážitkově-pedagogického instruktora.
Czech name
Úvaha o vztahu některých aspektů pedagogiky sportu a zážitkové pedagogiky
Czech description
Znovu připomeneme charakteristiku výchovy (J. Pelikán 2009), která při ovlivňování osobnostního rozvoje preferuje nepřímé pedagogické působení, ve kterém se podněcuje prožitek vychovávaného a proces vytváření jeho vlastních osobních zkušeností. Z tohoto pohledu se snažíme posoudit souvislosti mezi některými subdisciplínami pedagogiky sportu a zážitkovou pedagogikou, která může být chápána také jako „široký výchovný proud a specifická pedagogická reflexe se zaměřením na prožitek a hru“ (Jirásek, Svododa 2015). Poukážeme také na současné i dřívější přístupy, které se v tělesné výchově či rekreačním sportu orientují na bezprostřední a individuální prožívání pohybové či sportovní aktivity žáků (např. inner skiing, Selbstbestimmtes Lernen, nonlinear pedagogy). Pokusíme se posoudit, jak se vlastně v české koncepci prolínají role tělovýchovného pedagoga a zážitkově-pedagogického instruktora.
Classification
Type
C - Chapter in a specialist book
CEP classification
AK - Sport and leisure time activities
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Others
Publication year
2016
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Book/collection name
Benefity využití sportovních a prožitkových aktivit v edukačních souvislostech
ISBN
978-80-87723-30-2
Number of pages of the result
13
Pages from-to
190-203
Number of pages of the book
340
Publisher name
Vysoká škola tělesné výchovy a sportu PALESTRA, spol. s r.o.
Place of publication
Praha
UT code for WoS chapter
—