All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Platform for micromobility

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F27786790%3A_____%2F23%3AN0000002" target="_blank" >RIV/27786790:_____/23:N0000002 - isvavai.cz</a>

  • Alternative codes found

    RIV/00216305:26210/23:PR37772

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Platforma pro mikromobilitu

  • Original language description

    Cílem projektu příjemce byl výzkum a vývoj inovativní platformy pro mikromobilitu. Tato platforma byla navržena zcela od základu, jelikož obdobné řešení na trhu neexistuje. Výstupem je inovativní platforma s rámem děleným uprostřed, který umožňuje použití zadní pohonné části pro třístopovou variantu a v budoucnu i pro jednostopou variantu. Třístopá varianta disponuje přední řízenou a klopnou nápravou. Vyroben byl prototyp třístopé varianty, který nalezne využití pro jízdu ve městě, v horských střediscích nebo v průmyslových areálech. Inovativní platforma je určena pro jednoho až dva jezdce s možností přepravy nákladu. Pohon je zajištěn elektromotorem umístěným mimo zadní kolo, díky tomu bylo dosaženo snížení neodpružených hmot. Ovládán je akcelerátorem umístěným na řídítkách. Jedná se tak o novodobý ekologický dopravní prostředek, použitelný v různorodých podmínkách. Tato multiplatforma je navržena na bázi pohonu pouze elektromotorem, nikoliv dopomoci při odrazu. Podstatnou záležitostí, kterou bylo potřeba při vývoji vzít v úvahu, byla legislativní stránka věci, kdy bylo třeba při vývoji zahrnout požadavky pro provoz na pozemních komunikacích. Při výzkumu a vývoji byl kladen důraz na vyhovění legislativním normám a zákonným úpravám provozu elektrických vozítek. U typů s výkonem od 500 W do 4 kW, anebo ve verzi do 11 kW je nutná registrační značka, řidičské oprávnění a pojištění pro možnost využití v provozu (mimo uzavřený areál). Elektromotor je opatřen řídící jednotkou, která umožňuje regulaci výkonu pro dané použití. Výstupem projektu je inovativní platforma pro mikromobilitu. Při výzkumu a vývoji příjemce spolupracoval s fakultou Strojního inženýrství Vysokého učení technického v Brně. Probíhaly zde např. simulace, analýzy jízdních vlastností nebo konfigurace softwaru řídící jednotky.

  • Czech name

    Platforma pro mikromobilitu

  • Czech description

Classification

  • Type

    G<sub>prot</sub> - Prototype

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    20301 - Mechanical engineering

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/EG19_262%2F0020188" target="_blank" >EG19_262/0020188: Research and development of electric assist scooters with reflection assistance and innovative platform for microbility</a><br>

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2023

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Internal product ID

    Platforma pro mikromobilitu

  • Numerical identification

  • Technical parameters

    Pohon: středem chlazený elektromotor RevX s nominálním výkonem 8 kW (s možností omezit výkon) a s kroutícím momentem na výstupní hřídeli 19 Nm a otáčkami v rozsahu 2000 až 15000 rpm. Zpřevodován je primárním a sekundárním převodem na zadní kolo. Opatřen je řídící jednotkou od společnosti Silixcon. Jednotku lze programovat a umožňuje tak omezit výkon na 4 kW pro AM řidičské oprávnění a volbu výkonových map nebo otevření výkonu pro řidičské oprávnění A1. Řídící jednotka je opatřena čtyřmi výkonovými mapami, které lze volit. Umístěna je u baterie. Převod z výstupní hřídele je zajištěn pomocí ozubených řemenů a dopínání je zajištěno na motoru a zadní kyvné vidlici. Platforma: dělená v polovině, umožňujíc snadnější manipulaci při výrobě a lakování, možnost použít zadní část platformy jak pro třístopou, tak jednostopou variantu. Spojení dvou částí multiplatformy realizováno pomocí středících čepů utažených šrouby přes příruby k sobě, rozebrání umožněno pomocí stavěcích šroubů na jedné části rámu. Přední náprava: řiditelně klopná, ramena vyrobena frézováním z hliníkové slitiny ENAW 6082 T6 a uložena na čepech v kluzných pouzdrech. Zadní náprava: centrální čep s primárním a sekundárním převodem. Tlumení: zadní a přední vzduchový tlumič. Brzdy: sdružená páka pro přední kotoučové brzdy, zadní kotoučová brzda, ruční brzda. Rám: vyroben z oceli E355 z profilů o průměru 32 a 25,4 mm, trubkový a využitý jako nosný a zároveň designový prvek. Těhlice: vyrobena obráběním z vysokopevnostního hliníku a v ramenech uložena na kluzných ložiscích. Úložný prostor: přední nosný plech pro uložení nákladu o tloušťce 4 mm ze slitiny hliníku vypálený laserem a naohýbaný dle designové studie, přes silentbloky šroubován do rámu, nosnost až 70 kg. Kola, pláště a náboje kol: pláště od firmy Mitas (Mediterra) určena pro ráfek 17“; kola s paprsky; náboj vlastní konstrukce pro přední nápravu a vlastní brzdový kotouč, k náboji je přes unašeč připojen kotouč umožňující snadnou výměnu kola, či pláště bez nutnosti demontáže brzd. Baterie: lithium-Ion baterie v provedení 54 V, 48 Ah 13S16P, uložena v hliníkovém šasí, které slouží zároveň jako obal, upevněna napevno pomocí šroubů k rámu. Průměrná spotřeba 5,75 kWh/100 km, v extrémním režimu použití na maximální výkon a v terénu, v ideálnějších podmínkách do 4 kW/h, kapacita 2,6 kWh s využitelnou kapacitou přibližně 2,3 kWh.

  • Economical parameters

    Mezi hlavní přínosy nového řešení patří zvýšení konkurenceschopnosti a zisku, rozšíření produktového portfolia, rozvoj spolupráce s vědeckovýzkumnými organizacemi. Cílovými zákazníky jsou primárně zájemci o finančně dostupné ekologické dopravní prostředky. Uživateli tak mohou být jednotlivci i firmy hledající pro své zaměstnance ekologickou variantu přepravy. Řešení najde své uplatnění i v dovážkových a komunálních službách, při obsluze rozsáhlých firemních a skladovacích areálů, nebo jako osobní doprava pro všechny věkové kategorie. Řešení je propagováno online i offline formou. Pro propagaci online formou jsou využívány sociální sítě, online reklamy, PR články, propagace na webových stránkách, články formou blogových příspěvků, video kontent apod. Propagace offline formou probíhá v tištěných médiích, prezentováním na veřejných akcích a veletrzích. Propagace probíhá jak na tuzemském, tak na zahraničním trhu.

  • Application category by cost

  • Owner IČO

    27786790;00216305

  • Owner name

    KOSTKA - kolobka, s. r. o.;Vysoké učení technické v Brně

  • Owner country

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Usage type

    A - K využití výsledku jiným subjektem je vždy nutné nabytí licence

  • Licence fee requirement

    A - Poskytovatel licence na výsledek požaduje licenční poplatek

  • Web page