All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Enhancing media litaracy (not only) in history instruction

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13410%2F23%3A43898237" target="_blank" >RIV/44555601:13410/23:43898237 - isvavai.cz</a>

  • Alternative codes found

    RIV/44555601:13430/23:43898224

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Rozvoj mediální gramotnosti (nejen) ve výuce dějepisu

  • Original language description

    Předkládaný text se věnuje podpoře mediální gramotnosti áků 7. tříd ve výuce dějepisu prostřednictvím pedagogicko-psychologického konstruktu epistemického myšlení. V teoretické části práce je nejprve rozebírán konstrukt epistemického myšlení v obecné rovině, následně ve vztahu k dějepisnému vyučování, přičem jsou zejména zdůrazňovány tzv. spolehlivé epistemické procesy, které vedou k dobře odůvodněné znalosti. Mezi tyto procesy je moné zařadit i strategie zdrojování a potvrzování, kterými se experti-historici odlišují od těch méně znalých problematiky a které (strategie) jsou nezbytné při budování mediální gramotnosti. Na základě rešerše odborné literatury autoři této publikace nejprve navrhli a následně prostřednictvím kvaziexperimentálního uspořádání v deseti vyučovacích hodinách ověřovali účinnost navrených výukových materiálů. Výsledky šetření u áků 7. tříd (Nexp = 112, Nkontr = 116) nepotvrzují statisticky významný dopad navrených výukových materiálů na schopnost áků pouívat spolehlivé epistemické procesy zdrojování a potvrzování. Detailní post-hoc analýza však odhalila statisticky významný moderující efekt hodnocení z předmětu dějepis. Zatímco v experimentální skupině áci s hodnocením 1 zaznamenali mezi pretestem a posttestem relativně nejmírnější růst 6,77 bodů v testu, ve kterém mohli získat maximálně 66 bodů, áci s hodnocením 2 zaznamenali růst 7,00 bodů, tak áci s hodnocením 3, 4 a 5 zaznamenali relativně nejstrmější růst 7,24 bodů. U kontrolní skupiny se objevily rozdíly v míře rostoucí tendence skórů pro jednotlivé skupiny známek. Zatímco nejvíce rostly výsledky pro áky s hodnocením 1 (10,28 bodů), poněkud méně, ale stále významně rostly výsledky pro áky s hodnocením 2 (6,42, bodů), nejméně rostly výsledky pro áky s hodnocením 3, 4 a 5 (2,55, bodů), a tento růst balancoval na hraně statistické významnosti. Prospěchově nejméně zdatní áci experimentální skupiny zaznamenali nejvyšší růst v rámci rozdílu pretestových a posttestových hodnot a zároveň byl tento rozdíl téměř trojnásobný oproti ákům kontrolní skupiny se shodným hodnocením. Toto zjištění naznačuje, e při uití navrených výukových materiálů by se u áků mohly sniovat rozdíly ve schopnosti pouívat strategie zdrojování a potvrzování mezi více a nejméně prospěchově zdatnými áky. Výsledky dále odhalují velmi významnou variabilitu skórů mezi áky, ale také mezi jednotlivými třídami. Jinými slovy výsledky šetření dokládají, e vysvětlení pro zjištěné hodnoty áků lze hledat jak u jejich intraindividuálních faktorů (neměřené proměnné áka ? socioekonomický status, motivace, metakognice?), tak i u faktorů třídy (neměřené proměnné třídy ? klima, koheze skupiny, ?), kde obě dvě úrovně mají velký potenciál vysvětlit variabilitu skórů u áků. Z toho důvodu je zapotřebí centrovat pozornost na širší kontext třídy, včetně na vyučující, kteří tyto programy ákům zprostředkovávají. Navazující rozhovory s učiteli experimentální skupiny přinesly zjištění ve věci moné optimalizace výukových materiálů (divergentní úlohy, vyšší podíl vizuálních prvků) a jejich uplatnění v širším kontextu (motivace áků, uití částí výukových materiálů). Přes existenci odlišných pohledů výzkumníků na problematiku zapojování náročných interpretativních úkolů v kontextu věku áků a studentů tato studie doloila, e je to u áků 7. tříd nejen moné, ale zejména u prospěchově méně zdatných áků ádoucí. Z realizovaných rozhovorů s učiteli experimentální skupiny vyplývá ocenění aktivit zaměřených na podporu schopnosti áků uívat strategie zdrojování a potvrzování a zároveň, e takto koncipované úkoly mohou být pro áky podnětné a motivující, a to i pro áky s horším prospěchem a speciálními vzdělávacími potřebami (v našem případě především pro áky se specifickými poruchami učení). V práci je dále poukázáno na moné další neměřené proměnné, které mohly mít vliv na výsledky šetření. V kontextu budoucích výzkumů jsou v textu navrhovány konkrétní náměty na realizaci navazujících šetření a v doporučeních se autoři zejména zaměřují na efektivitu navrhovaných výukových materiálů pro prospěchově méně zdatné áky, vazbu epistemického myšlení na RVP, tvorbu epistemického klimatu a perspektivě učitelů v kontextu optimalizace výukových materiálů a jejich stávajících silných a slabých stránek.

  • Czech name

    Rozvoj mediální gramotnosti (nejen) ve výuce dějepisu

  • Czech description

    Předkládaný text se věnuje podpoře mediální gramotnosti áků 7. tříd ve výuce dějepisu prostřednictvím pedagogicko-psychologického konstruktu epistemického myšlení. V teoretické části práce je nejprve rozebírán konstrukt epistemického myšlení v obecné rovině, následně ve vztahu k dějepisnému vyučování, přičem jsou zejména zdůrazňovány tzv. spolehlivé epistemické procesy, které vedou k dobře odůvodněné znalosti. Mezi tyto procesy je moné zařadit i strategie zdrojování a potvrzování, kterými se experti-historici odlišují od těch méně znalých problematiky a které (strategie) jsou nezbytné při budování mediální gramotnosti. Na základě rešerše odborné literatury autoři této publikace nejprve navrhli a následně prostřednictvím kvaziexperimentálního uspořádání v deseti vyučovacích hodinách ověřovali účinnost navrených výukových materiálů. Výsledky šetření u áků 7. tříd (Nexp = 112, Nkontr = 116) nepotvrzují statisticky významný dopad navrených výukových materiálů na schopnost áků pouívat spolehlivé epistemické procesy zdrojování a potvrzování. Detailní post-hoc analýza však odhalila statisticky významný moderující efekt hodnocení z předmětu dějepis. Zatímco v experimentální skupině áci s hodnocením 1 zaznamenali mezi pretestem a posttestem relativně nejmírnější růst 6,77 bodů v testu, ve kterém mohli získat maximálně 66 bodů, áci s hodnocením 2 zaznamenali růst 7,00 bodů, tak áci s hodnocením 3, 4 a 5 zaznamenali relativně nejstrmější růst 7,24 bodů. U kontrolní skupiny se objevily rozdíly v míře rostoucí tendence skórů pro jednotlivé skupiny známek. Zatímco nejvíce rostly výsledky pro áky s hodnocením 1 (10,28 bodů), poněkud méně, ale stále významně rostly výsledky pro áky s hodnocením 2 (6,42, bodů), nejméně rostly výsledky pro áky s hodnocením 3, 4 a 5 (2,55, bodů), a tento růst balancoval na hraně statistické významnosti. Prospěchově nejméně zdatní áci experimentální skupiny zaznamenali nejvyšší růst v rámci rozdílu pretestových a posttestových hodnot a zároveň byl tento rozdíl téměř trojnásobný oproti ákům kontrolní skupiny se shodným hodnocením. Toto zjištění naznačuje, e při uití navrených výukových materiálů by se u áků mohly sniovat rozdíly ve schopnosti pouívat strategie zdrojování a potvrzování mezi více a nejméně prospěchově zdatnými áky. Výsledky dále odhalují velmi významnou variabilitu skórů mezi áky, ale také mezi jednotlivými třídami. Jinými slovy výsledky šetření dokládají, e vysvětlení pro zjištěné hodnoty áků lze hledat jak u jejich intraindividuálních faktorů (neměřené proměnné áka ? socioekonomický status, motivace, metakognice?), tak i u faktorů třídy (neměřené proměnné třídy ? klima, koheze skupiny, ?), kde obě dvě úrovně mají velký potenciál vysvětlit variabilitu skórů u áků. Z toho důvodu je zapotřebí centrovat pozornost na širší kontext třídy, včetně na vyučující, kteří tyto programy ákům zprostředkovávají. Navazující rozhovory s učiteli experimentální skupiny přinesly zjištění ve věci moné optimalizace výukových materiálů (divergentní úlohy, vyšší podíl vizuálních prvků) a jejich uplatnění v širším kontextu (motivace áků, uití částí výukových materiálů). Přes existenci odlišných pohledů výzkumníků na problematiku zapojování náročných interpretativních úkolů v kontextu věku áků a studentů tato studie doloila, e je to u áků 7. tříd nejen moné, ale zejména u prospěchově méně zdatných áků ádoucí. Z realizovaných rozhovorů s učiteli experimentální skupiny vyplývá ocenění aktivit zaměřených na podporu schopnosti áků uívat strategie zdrojování a potvrzování a zároveň, e takto koncipované úkoly mohou být pro áky podnětné a motivující, a to i pro áky s horším prospěchem a speciálními vzdělávacími potřebami (v našem případě především pro áky se specifickými poruchami učení). V práci je dále poukázáno na moné další neměřené proměnné, které mohly mít vliv na výsledky šetření. V kontextu budoucích výzkumů jsou v textu navrhovány konkrétní náměty na realizaci navazujících šetření a v doporučeních se autoři zejména zaměřují na efektivitu navrhovaných výukových materiálů pro prospěchově méně zdatné áky, vazbu epistemického myšlení na RVP, tvorbu epistemického klimatu a perspektivě učitelů v kontextu optimalizace výukových materiálů a jejich stávajících silných a slabých stránek.

Classification

  • Type

    B - Specialist book

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2023

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • ISBN

    978-80-7561-448-3

  • Number of pages

    168

  • Publisher name

    Univerzita J.E.Purkyně v Ústí nad Labem

  • Place of publication

    Ústí nad Labem

  • UT code for WoS book