Laches: the first definition and its philosophical relevance
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13410%2F24%3A43898663" target="_blank" >RIV/44555601:13410/24:43898663 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Lachés: první definice a její filosofická relevance
Original language description
Kapitola se zaměřuje na analýzu první definice statečnosti předloené v dialogu Lachés (Lach. 190e). Navrhovaná interpretace si klade za cíl obhájit filosofickou relevanci Lachétova prvního pokusu o výměr statečnosti, a to jak v bezprostředním kontextu samotného dialogu Lachés, tak v širším kontextu dalších dialogů, zejména pak ve srovnání s odpovídajícími pasáemi z Obrany Sókrata (Apol. 28d-29a).Lachétův výměr je představen jako pokus o paradigmatické uchopení statečnosti a jako takový je nejprve zasazen do dobového ideologického kontextu. Zde příspěvek poukazuje na koncept občanské výtečnosti spojený se strategií hoplítského boje a představuje programový výraz, jaký dostává tato nově formovaná občanská mentalita u Tyrtaia (fr. 12) a Thukydida (Hist. II,42). Dále se příspěvek zaměřuje na analýzu literárního odkazu na Homérovu Íliadu (Lach. 191a-b), který lze z hlediska literární strategie číst jako proleptický náznak směřující ke zpřesnění výměru statečnosti, tak jak se o to pokoušejí pozdější definice. Jde především o implicitní poukaz na moment rozvahy a epistemický aspekt jednání, který bude dále v dialogu explicitně uchopen jako vědění o tom, co je dobré (Lach. 195c-196a).V kontextu sokratovského prověřování vlastního ivota a poadavku "vydávání počtu o sobě samém" (Lach. 188a), se současně nabízí i zváení finální prověrky Lachétova konceptu na pozadí jeho vlastního ivotního osudu (Thukydidés, Hist. V,65-74). Jestlie Lachés v této prověrce selhává, lze nicméně ukázat, e přes neuspokojivost Lachétova zacházení s výměrem statečnosti má jím navrený koncept zřejmý konstruktivní potenciál. Tímto směrem míří závěrečné srovnání s Obranou Sókrata (Apol. 28d-29a), kde sám Sókratés za pouití obdobné válečnické dikce charakterizuje svou ivotní misi jako ?vytrvávání na určeném postu?. Cílem tohoto srovnání je ukázat, e tradiční koncepty občanské zdatnosti jsou sice u Platóna problematizovány, nejsou však jednoduše odmítnuty, ale transformovány a nově převedeny do kontextu filosoficky vedeného ivota.
Czech name
Lachés: první definice a její filosofická relevance
Czech description
Kapitola se zaměřuje na analýzu první definice statečnosti předloené v dialogu Lachés (Lach. 190e). Navrhovaná interpretace si klade za cíl obhájit filosofickou relevanci Lachétova prvního pokusu o výměr statečnosti, a to jak v bezprostředním kontextu samotného dialogu Lachés, tak v širším kontextu dalších dialogů, zejména pak ve srovnání s odpovídajícími pasáemi z Obrany Sókrata (Apol. 28d-29a).Lachétův výměr je představen jako pokus o paradigmatické uchopení statečnosti a jako takový je nejprve zasazen do dobového ideologického kontextu. Zde příspěvek poukazuje na koncept občanské výtečnosti spojený se strategií hoplítského boje a představuje programový výraz, jaký dostává tato nově formovaná občanská mentalita u Tyrtaia (fr. 12) a Thukydida (Hist. II,42). Dále se příspěvek zaměřuje na analýzu literárního odkazu na Homérovu Íliadu (Lach. 191a-b), který lze z hlediska literární strategie číst jako proleptický náznak směřující ke zpřesnění výměru statečnosti, tak jak se o to pokoušejí pozdější definice. Jde především o implicitní poukaz na moment rozvahy a epistemický aspekt jednání, který bude dále v dialogu explicitně uchopen jako vědění o tom, co je dobré (Lach. 195c-196a).V kontextu sokratovského prověřování vlastního ivota a poadavku "vydávání počtu o sobě samém" (Lach. 188a), se současně nabízí i zváení finální prověrky Lachétova konceptu na pozadí jeho vlastního ivotního osudu (Thukydidés, Hist. V,65-74). Jestlie Lachés v této prověrce selhává, lze nicméně ukázat, e přes neuspokojivost Lachétova zacházení s výměrem statečnosti má jím navrený koncept zřejmý konstruktivní potenciál. Tímto směrem míří závěrečné srovnání s Obranou Sókrata (Apol. 28d-29a), kde sám Sókratés za pouití obdobné válečnické dikce charakterizuje svou ivotní misi jako ?vytrvávání na určeném postu?. Cílem tohoto srovnání je ukázat, e tradiční koncepty občanské zdatnosti jsou sice u Platóna problematizovány, nejsou však jednoduše odmítnuty, ale transformovány a nově převedeny do kontextu filosoficky vedeného ivota.
Classification
Type
C - Chapter in a specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
60302 - Ethics (except ethics related to specific subfields)
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2024
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Book/collection name
Platónův dialog Lachés
ISBN
978-80-7298-603-3
Number of pages of the result
14
Pages from-to
52-65
Number of pages of the book
219
Publisher name
Oikoymenh
Place of publication
Praha
UT code for WoS chapter
—