All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Laches: the first definition and its philosophical relevance

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13410%2F24%3A43898663" target="_blank" >RIV/44555601:13410/24:43898663 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Lachés: první definice a její filosofická relevance

  • Original language description

    Kapitola se zaměřuje na analýzu první definice statečnosti předloené v dialogu Lachés (Lach. 190e). Navrhovaná interpretace si klade za cíl obhájit filosofickou relevanci Lachétova prvního pokusu o výměr statečnosti, a to jak v bezprostředním kontextu samotného dialogu Lachés, tak v širším kontextu dalších dialogů, zejména pak ve srovnání s odpovídajícími pasáemi z Obrany Sókrata (Apol. 28d-29a).Lachétův výměr je představen jako pokus o paradigmatické uchopení statečnosti a jako takový je nejprve zasazen do dobového ideologického kontextu. Zde příspěvek poukazuje na koncept občanské výtečnosti spojený se strategií hoplítského boje a představuje programový výraz, jaký dostává tato nově formovaná občanská mentalita u Tyrtaia (fr. 12) a Thukydida (Hist. II,42). Dále se příspěvek zaměřuje na analýzu literárního odkazu na Homérovu Íliadu (Lach. 191a-b), který lze z hlediska literární strategie číst jako proleptický náznak směřující ke zpřesnění výměru statečnosti, tak jak se o to pokoušejí pozdější definice. Jde především o implicitní poukaz na moment rozvahy a epistemický aspekt jednání, který bude dále v dialogu explicitně uchopen jako vědění o tom, co je dobré (Lach. 195c-196a).V kontextu sokratovského prověřování vlastního ivota a poadavku &quot;vydávání počtu o sobě samém&quot; (Lach. 188a), se současně nabízí i zváení finální prověrky Lachétova konceptu na pozadí jeho vlastního ivotního osudu (Thukydidés, Hist. V,65-74). Jestlie Lachés v této prověrce selhává, lze nicméně ukázat, e přes neuspokojivost Lachétova zacházení s výměrem statečnosti má jím navrený koncept zřejmý konstruktivní potenciál. Tímto směrem míří závěrečné srovnání s Obranou Sókrata (Apol. 28d-29a), kde sám Sókratés za pouití obdobné válečnické dikce charakterizuje svou ivotní misi jako ?vytrvávání na určeném postu?. Cílem tohoto srovnání je ukázat, e tradiční koncepty občanské zdatnosti jsou sice u Platóna problematizovány, nejsou však jednoduše odmítnuty, ale transformovány a nově převedeny do kontextu filosoficky vedeného ivota.

  • Czech name

    Lachés: první definice a její filosofická relevance

  • Czech description

    Kapitola se zaměřuje na analýzu první definice statečnosti předloené v dialogu Lachés (Lach. 190e). Navrhovaná interpretace si klade za cíl obhájit filosofickou relevanci Lachétova prvního pokusu o výměr statečnosti, a to jak v bezprostředním kontextu samotného dialogu Lachés, tak v širším kontextu dalších dialogů, zejména pak ve srovnání s odpovídajícími pasáemi z Obrany Sókrata (Apol. 28d-29a).Lachétův výměr je představen jako pokus o paradigmatické uchopení statečnosti a jako takový je nejprve zasazen do dobového ideologického kontextu. Zde příspěvek poukazuje na koncept občanské výtečnosti spojený se strategií hoplítského boje a představuje programový výraz, jaký dostává tato nově formovaná občanská mentalita u Tyrtaia (fr. 12) a Thukydida (Hist. II,42). Dále se příspěvek zaměřuje na analýzu literárního odkazu na Homérovu Íliadu (Lach. 191a-b), který lze z hlediska literární strategie číst jako proleptický náznak směřující ke zpřesnění výměru statečnosti, tak jak se o to pokoušejí pozdější definice. Jde především o implicitní poukaz na moment rozvahy a epistemický aspekt jednání, který bude dále v dialogu explicitně uchopen jako vědění o tom, co je dobré (Lach. 195c-196a).V kontextu sokratovského prověřování vlastního ivota a poadavku &quot;vydávání počtu o sobě samém&quot; (Lach. 188a), se současně nabízí i zváení finální prověrky Lachétova konceptu na pozadí jeho vlastního ivotního osudu (Thukydidés, Hist. V,65-74). Jestlie Lachés v této prověrce selhává, lze nicméně ukázat, e přes neuspokojivost Lachétova zacházení s výměrem statečnosti má jím navrený koncept zřejmý konstruktivní potenciál. Tímto směrem míří závěrečné srovnání s Obranou Sókrata (Apol. 28d-29a), kde sám Sókratés za pouití obdobné válečnické dikce charakterizuje svou ivotní misi jako ?vytrvávání na určeném postu?. Cílem tohoto srovnání je ukázat, e tradiční koncepty občanské zdatnosti jsou sice u Platóna problematizovány, nejsou však jednoduše odmítnuty, ale transformovány a nově převedeny do kontextu filosoficky vedeného ivota.

Classification

  • Type

    C - Chapter in a specialist book

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60302 - Ethics (except ethics related to specific subfields)

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2024

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Book/collection name

    Platónův dialog Lachés

  • ISBN

    978-80-7298-603-3

  • Number of pages of the result

    14

  • Pages from-to

    52-65

  • Number of pages of the book

    219

  • Publisher name

    Oikoymenh

  • Place of publication

    Praha

  • UT code for WoS chapter