All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

"Among the learned with you". Alegory of education in Komenský's Labyrinth

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13430%2F16%3A43888064" target="_blank" >RIV/44555601:13430/16:43888064 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    "Mezi ucene s tebou". Alegorie vzdelanosti v Komenskeho Labyrintu

  • Original language description

    Nejsme první, kdo si klade otázku, co znamená "být správně vzdělán". Nejsme též první, kdo pociťují krizi vzdělanosti. Víme mnoho, ale nevíme, jak s tím naložit, aby to bylo "dobře", tj. k užitku (usus) a nikoli ke škodě (abusus). A to nejen pro jednotlivce, ale i pro společnost. Protože blaho jedince není dlouhodobě udržitelné bez blaha celku. "Návodů" jak vzdělat, zušlechtit, někdy dokonce přetvořit jedince pro potřeby společnosti, se v průběhu času tvořilo, a dosud tvoří, mnoho. Naše současné problémy pojmenoval jedinečným způsobem J. A. Komenský již před bezmála čtyřmi sty léty ve svém nejslavnějším spise Labyrint světa a ráj srdce, kde se dotýká témat, která jsou stále aktuální: Co má být správnou motivací k učenosti? Co je posledním posláním učence? Jak předcházet roztříštěnosti vědění? Jak se hledá jednota v mnohosti poznatků, čili uni-versitas? Jak vzdělávat "celého člověka", tj., aby byl znalým věcí, vládl věcem (nikoli, aby věci ovládaly jeho), a užíval věcí k blahu všech? Koncept celistvého vzdělání Komenský opakovaně pojednává a předkládá v nejednom ze svých děl, útěšná alegorie Labyrint světa a ráj srdce se však stala spisem, který je pro svou narativní formu srozumitelným, čtivým, a proto oblíbeným i pro běžného čtenáře. Tento příspěvek si klade za cíl přiblížit, co Komenský sděluje ohledně ideálu vzdělanosti, jakým způsobem, resp. formou to sděluje a nakonec, jak vztáhnout jeho "učení" o učenosti k současným problémům vzdělanosti.

  • Czech name

    "Mezi ucene s tebou". Alegorie vzdelanosti v Komenskeho Labyrintu

  • Czech description

    Nejsme první, kdo si klade otázku, co znamená "být správně vzdělán". Nejsme též první, kdo pociťují krizi vzdělanosti. Víme mnoho, ale nevíme, jak s tím naložit, aby to bylo "dobře", tj. k užitku (usus) a nikoli ke škodě (abusus). A to nejen pro jednotlivce, ale i pro společnost. Protože blaho jedince není dlouhodobě udržitelné bez blaha celku. "Návodů" jak vzdělat, zušlechtit, někdy dokonce přetvořit jedince pro potřeby společnosti, se v průběhu času tvořilo, a dosud tvoří, mnoho. Naše současné problémy pojmenoval jedinečným způsobem J. A. Komenský již před bezmála čtyřmi sty léty ve svém nejslavnějším spise Labyrint světa a ráj srdce, kde se dotýká témat, která jsou stále aktuální: Co má být správnou motivací k učenosti? Co je posledním posláním učence? Jak předcházet roztříštěnosti vědění? Jak se hledá jednota v mnohosti poznatků, čili uni-versitas? Jak vzdělávat "celého člověka", tj., aby byl znalým věcí, vládl věcem (nikoli, aby věci ovládaly jeho), a užíval věcí k blahu všech? Koncept celistvého vzdělání Komenský opakovaně pojednává a předkládá v nejednom ze svých děl, útěšná alegorie Labyrint světa a ráj srdce se však stala spisem, který je pro svou narativní formu srozumitelným, čtivým, a proto oblíbeným i pro běžného čtenáře. Tento příspěvek si klade za cíl přiblížit, co Komenský sděluje ohledně ideálu vzdělanosti, jakým způsobem, resp. formou to sděluje a nakonec, jak vztáhnout jeho "učení" o učenosti k současným problémům vzdělanosti.

Classification

  • Type

    C - Chapter in a specialist book

  • CEP classification

    AM - Pedagogy and education

  • OECD FORD branch

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    N - Vyzkumna aktivita podporovana z neverejnych zdroju

Others

  • Publication year

    2016

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Book/collection name

    Vzdelani a dnesek. Pedagogicke, filosoficke, historicke a socialni perspektivy

  • ISBN

    978-80-246-3558-3

  • Number of pages of the result

    11

  • Pages from-to

    31-41

  • Number of pages of the book

    225

  • Publisher name

    Karolinum

  • Place of publication

    Praha

  • UT code for WoS chapter