"Among the learned with you". Alegory of education in Komenský's Labyrinth
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13430%2F16%3A43888064" target="_blank" >RIV/44555601:13430/16:43888064 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
"Mezi ucene s tebou". Alegorie vzdelanosti v Komenskeho Labyrintu
Original language description
Nejsme první, kdo si klade otázku, co znamená "být správně vzdělán". Nejsme též první, kdo pociťují krizi vzdělanosti. Víme mnoho, ale nevíme, jak s tím naložit, aby to bylo "dobře", tj. k užitku (usus) a nikoli ke škodě (abusus). A to nejen pro jednotlivce, ale i pro společnost. Protože blaho jedince není dlouhodobě udržitelné bez blaha celku. "Návodů" jak vzdělat, zušlechtit, někdy dokonce přetvořit jedince pro potřeby společnosti, se v průběhu času tvořilo, a dosud tvoří, mnoho. Naše současné problémy pojmenoval jedinečným způsobem J. A. Komenský již před bezmála čtyřmi sty léty ve svém nejslavnějším spise Labyrint světa a ráj srdce, kde se dotýká témat, která jsou stále aktuální: Co má být správnou motivací k učenosti? Co je posledním posláním učence? Jak předcházet roztříštěnosti vědění? Jak se hledá jednota v mnohosti poznatků, čili uni-versitas? Jak vzdělávat "celého člověka", tj., aby byl znalým věcí, vládl věcem (nikoli, aby věci ovládaly jeho), a užíval věcí k blahu všech? Koncept celistvého vzdělání Komenský opakovaně pojednává a předkládá v nejednom ze svých děl, útěšná alegorie Labyrint světa a ráj srdce se však stala spisem, který je pro svou narativní formu srozumitelným, čtivým, a proto oblíbeným i pro běžného čtenáře. Tento příspěvek si klade za cíl přiblížit, co Komenský sděluje ohledně ideálu vzdělanosti, jakým způsobem, resp. formou to sděluje a nakonec, jak vztáhnout jeho "učení" o učenosti k současným problémům vzdělanosti.
Czech name
"Mezi ucene s tebou". Alegorie vzdelanosti v Komenskeho Labyrintu
Czech description
Nejsme první, kdo si klade otázku, co znamená "být správně vzdělán". Nejsme též první, kdo pociťují krizi vzdělanosti. Víme mnoho, ale nevíme, jak s tím naložit, aby to bylo "dobře", tj. k užitku (usus) a nikoli ke škodě (abusus). A to nejen pro jednotlivce, ale i pro společnost. Protože blaho jedince není dlouhodobě udržitelné bez blaha celku. "Návodů" jak vzdělat, zušlechtit, někdy dokonce přetvořit jedince pro potřeby společnosti, se v průběhu času tvořilo, a dosud tvoří, mnoho. Naše současné problémy pojmenoval jedinečným způsobem J. A. Komenský již před bezmála čtyřmi sty léty ve svém nejslavnějším spise Labyrint světa a ráj srdce, kde se dotýká témat, která jsou stále aktuální: Co má být správnou motivací k učenosti? Co je posledním posláním učence? Jak předcházet roztříštěnosti vědění? Jak se hledá jednota v mnohosti poznatků, čili uni-versitas? Jak vzdělávat "celého člověka", tj., aby byl znalým věcí, vládl věcem (nikoli, aby věci ovládaly jeho), a užíval věcí k blahu všech? Koncept celistvého vzdělání Komenský opakovaně pojednává a předkládá v nejednom ze svých děl, útěšná alegorie Labyrint světa a ráj srdce se však stala spisem, který je pro svou narativní formu srozumitelným, čtivým, a proto oblíbeným i pro běžného čtenáře. Tento příspěvek si klade za cíl přiblížit, co Komenský sděluje ohledně ideálu vzdělanosti, jakým způsobem, resp. formou to sděluje a nakonec, jak vztáhnout jeho "učení" o učenosti k současným problémům vzdělanosti.
Classification
Type
C - Chapter in a specialist book
CEP classification
AM - Pedagogy and education
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
N - Vyzkumna aktivita podporovana z neverejnych zdroju
Others
Publication year
2016
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Book/collection name
Vzdelani a dnesek. Pedagogicke, filosoficke, historicke a socialni perspektivy
ISBN
978-80-246-3558-3
Number of pages of the result
11
Pages from-to
31-41
Number of pages of the book
225
Publisher name
Karolinum
Place of publication
Praha
UT code for WoS chapter
—