Teachers' View of the Difficulty of Selected Environmental Concepts in Primary School Textbooks
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13430%2F18%3A43893864" target="_blank" >RIV/44555601:13430/18:43893864 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://ojs.cuni.cz/scied/article/view/1012/535" target="_blank" >https://ojs.cuni.cz/scied/article/view/1012/535</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Pohled učitelů na obtížnost vybraných environmentálních fenoménů v učebnicích pro základní školy
Original language description
Článek se zaměřuje na identifikaci environmentálních fenoménů (pojmů), které mohoupředstavovat problém při začleňování do vědomostních struktur žáků základní školy. Nazákladěpřítomnostitěchtofenoménůvkurikulárníchdokumentech,zejménavučebnicích,většiny ročníků základní školy jich bylo vybráno dle předem stanovených kritérií rovnýchdvacet. Fenomény spadají do oblasti EV vzdělávání; objevují se v kurikulu 1. i 2. stupně ZŠ;byly konzultovány s metodiky a pedagogy; patří buď mezi klíčové fenomény EV vzdělávání, nebo u nich lze předvídat potíže v pochopení; lze mezi nimi najít souvislosti.Prezentujeme pohled začínajících i zkušených učitelů (N= 60) obou stupňů ZŠ na tyto fenomény,a to z hlediska jejich obtížnosti pro žáky a z hlediska vzniku případných miskoncepcí. Respondenti se ke každému fenoménu vyjadřovali na pětistupňové Likertově škále a také případně slovně. Pro srovnání učitelů prvního a druhého stupně byl u každého sečten počet bodů udělených jednotlivým fenoménům, výsledný součet charakterizoval konstrukt "vnímání obtížnosti fenoménů tím kterým učitelem. Reliabilita výzkumného nástroje byla dostačující (alfa=0,89). Byl prokázán slabý vliv délky praxe učitelů na sledovaný konstrukt (r=0,32,p<0,001). Rozdíl ve vnímání sledovaných fenoménů mezi učiteli prvního a druhého stupně se prokázat nepodařilo(p=0,19). Výsledná analýza pak rozděluje fenomény na snadno pochopitelné, průměrně pochopitelné, a obtížně pochopitelné a srovnává výsledky s jinými výzkumy. Jsou diskutovány možné důvody pro výběr těchto fenoménů pedagogy a naznačeny další směry výzkumu řešené problematiky
Czech name
Pohled učitelů na obtížnost vybraných environmentálních fenoménů v učebnicích pro základní školy
Czech description
Článek se zaměřuje na identifikaci environmentálních fenoménů (pojmů), které mohoupředstavovat problém při začleňování do vědomostních struktur žáků základní školy. Nazákladěpřítomnostitěchtofenoménůvkurikulárníchdokumentech,zejménavučebnicích,většiny ročníků základní školy jich bylo vybráno dle předem stanovených kritérií rovnýchdvacet. Fenomény spadají do oblasti EV vzdělávání; objevují se v kurikulu 1. i 2. stupně ZŠ;byly konzultovány s metodiky a pedagogy; patří buď mezi klíčové fenomény EV vzdělávání, nebo u nich lze předvídat potíže v pochopení; lze mezi nimi najít souvislosti.Prezentujeme pohled začínajících i zkušených učitelů (N= 60) obou stupňů ZŠ na tyto fenomény,a to z hlediska jejich obtížnosti pro žáky a z hlediska vzniku případných miskoncepcí. Respondenti se ke každému fenoménu vyjadřovali na pětistupňové Likertově škále a také případně slovně. Pro srovnání učitelů prvního a druhého stupně byl u každého sečten počet bodů udělených jednotlivým fenoménům, výsledný součet charakterizoval konstrukt "vnímání obtížnosti fenoménů tím kterým učitelem. Reliabilita výzkumného nástroje byla dostačující (alfa=0,89). Byl prokázán slabý vliv délky praxe učitelů na sledovaný konstrukt (r=0,32,p<0,001). Rozdíl ve vnímání sledovaných fenoménů mezi učiteli prvního a druhého stupně se prokázat nepodařilo(p=0,19). Výsledná analýza pak rozděluje fenomény na snadno pochopitelné, průměrně pochopitelné, a obtížně pochopitelné a srovnává výsledky s jinými výzkumy. Jsou diskutovány možné důvody pro výběr těchto fenoménů pedagogy a naznačeny další směry výzkumu řešené problematiky
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2018
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Scientia in educatione
ISSN
1804-7106
e-ISSN
—
Volume of the periodical
9
Issue of the periodical within the volume
2
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
23
Pages from-to
1-23
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—