The Ways of Looking at the Transformation of Still-Life Phenomenon in Contemporary Art Education
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13430%2F18%3A43894441" target="_blank" >RIV/44555601:13430/18:43894441 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Fenomén zátiší v současném výtvarném vzdělávání
Original language description
Cílem textu není zodpovědět, nýbrž uvědomit si základní klíčové otázky, jež vyvstávají ze současného pohledu na neustále metamorfující fenomén zátiší. Zátiší samo o sobě je vnímáno velice staticky, v doslovném i přeneseném významu. Zátiší ale stejně jako výtvarné umění prošlo mnoha transformacemi, způsobenými změnami sociologickými, filosofickými, i ovlivněnými individuálním přístupem mnoha výtvarných umělců. Fenomén "zátiší", chápaný ať už jako žánr, námět, forma, nebo konceptualizovaný obsah vanitas, v aktuálním světě umění nestagnuje, ustrnulo naopak jeho využití ve výtvarné edukaci. Doložené filosofické úvahy nastiňují možné úhly pohledu, jak zátiší vnímat, pootevírají různé cesty interpretace tohoto původně malířského žánru. Eventuální revitalizace pohledu na fenomén zátiší, implementovaná do školní výtvarné praxe, je doložená na ukázkách vybraných oceněných žákovských prací z trienále 13. národní přehlídky VO ZUŠ ČR.
Czech name
Fenomén zátiší v současném výtvarném vzdělávání
Czech description
Cílem textu není zodpovědět, nýbrž uvědomit si základní klíčové otázky, jež vyvstávají ze současného pohledu na neustále metamorfující fenomén zátiší. Zátiší samo o sobě je vnímáno velice staticky, v doslovném i přeneseném významu. Zátiší ale stejně jako výtvarné umění prošlo mnoha transformacemi, způsobenými změnami sociologickými, filosofickými, i ovlivněnými individuálním přístupem mnoha výtvarných umělců. Fenomén "zátiší", chápaný ať už jako žánr, námět, forma, nebo konceptualizovaný obsah vanitas, v aktuálním světě umění nestagnuje, ustrnulo naopak jeho využití ve výtvarné edukaci. Doložené filosofické úvahy nastiňují možné úhly pohledu, jak zátiší vnímat, pootevírají různé cesty interpretace tohoto původně malířského žánru. Eventuální revitalizace pohledu na fenomén zátiší, implementovaná do školní výtvarné praxe, je doložená na ukázkách vybraných oceněných žákovských prací z trienále 13. národní přehlídky VO ZUŠ ČR.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2018
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Výtvarná výchova
ISSN
1210-3691
e-ISSN
—
Volume of the periodical
57/2018
Issue of the periodical within the volume
1-2/2018
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
9
Pages from-to
36-44
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—