Selected seeing: Positions and strategies of visual art in education process
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13430%2F18%3A43894731" target="_blank" >RIV/44555601:13430/18:43894731 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Vybrané vidění: Pozice a strategie výtvarné tvorby v procesu vzdělávání
Original language description
Monografická publikace je kritickou studií aktuálních tendencí v oboru výtvarná výchova. Navazuje na stejnojmennou výstavu pěti kateder výtvarné výchovy (Galerie Emila Filly, 6. 12. 2017 - 25. 1. 2018), která představila vybrané strategie ve výtvarné edukaci v terciálním vzdělávání na těch pracovištích v České republice a na Slovensku, jejichž společným znakem je naplňování všech stupňů akademického vzdělávání, od bakalářské po doktorskou formu studia. Projekty, které jednotlivé katedry na výstavě prezentovaly, do značné míry reflektují nebo ovlivňují reálnou praxi, ať už školní, volnočasovou, nebo nejširší vzdělávací prostor. Zároveň komunikují se světem vizuální kultury a výtvarného umění. Tyto projekty aktivně vstupují do okolního světa a ukazují potenciál oboru výtvarná výchova v oblasti pro-inkluze a interdisciplinarity, její roli a možný přínos pro společnost, a v neposlední řadě vyvracejí zastaralá či stereotypní pojetí tohoto oboru. Kniha proto analogicky rozvíjí témata interdiscipinarity, dotýká se tzv. expresivních oborů, výtvarného umění a dalších příbuzných oblastí a zaměřuje se na pro-inkluzivní aspekty výtvarné výchovy. Přizvaní autoři reprezentují jednotlivá pracoviště a různé pohledy na danou problematiku. Kapitoly jsou řazeny od obecnějších východisek směrem ke konkrétním postupům a strategiím, kterými katedry výtvarné výchovy reagují na aktuální stav a proměny výtvarného umění, na společenskou situaci a vzdělávací "objednávku" nadřazených institucí, na neutěšenou praxi a reálnou situaci oboru v základním a středním školství nebo na interkulturní a pro-inkluzivní témata. Cílem publikace není jen prezentovat vybrané výsledky jednotlivých pracovišť a příklady dobré praxe, ale především otevřít kritickou diskusi nad aktuální oborovou problematikou.
Czech name
Vybrané vidění: Pozice a strategie výtvarné tvorby v procesu vzdělávání
Czech description
Monografická publikace je kritickou studií aktuálních tendencí v oboru výtvarná výchova. Navazuje na stejnojmennou výstavu pěti kateder výtvarné výchovy (Galerie Emila Filly, 6. 12. 2017 - 25. 1. 2018), která představila vybrané strategie ve výtvarné edukaci v terciálním vzdělávání na těch pracovištích v České republice a na Slovensku, jejichž společným znakem je naplňování všech stupňů akademického vzdělávání, od bakalářské po doktorskou formu studia. Projekty, které jednotlivé katedry na výstavě prezentovaly, do značné míry reflektují nebo ovlivňují reálnou praxi, ať už školní, volnočasovou, nebo nejširší vzdělávací prostor. Zároveň komunikují se světem vizuální kultury a výtvarného umění. Tyto projekty aktivně vstupují do okolního světa a ukazují potenciál oboru výtvarná výchova v oblasti pro-inkluze a interdisciplinarity, její roli a možný přínos pro společnost, a v neposlední řadě vyvracejí zastaralá či stereotypní pojetí tohoto oboru. Kniha proto analogicky rozvíjí témata interdiscipinarity, dotýká se tzv. expresivních oborů, výtvarného umění a dalších příbuzných oblastí a zaměřuje se na pro-inkluzivní aspekty výtvarné výchovy. Přizvaní autoři reprezentují jednotlivá pracoviště a různé pohledy na danou problematiku. Kapitoly jsou řazeny od obecnějších východisek směrem ke konkrétním postupům a strategiím, kterými katedry výtvarné výchovy reagují na aktuální stav a proměny výtvarného umění, na společenskou situaci a vzdělávací "objednávku" nadřazených institucí, na neutěšenou praxi a reálnou situaci oboru v základním a středním školství nebo na interkulturní a pro-inkluzivní témata. Cílem publikace není jen prezentovat vybrané výsledky jednotlivých pracovišť a příklady dobré praxe, ale především otevřít kritickou diskusi nad aktuální oborovou problematikou.
Classification
Type
B - Specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2018
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
ISBN
978-80-7561-165-9
Number of pages
150
Publisher name
Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem
Place of publication
Ústí nad Labem
UT code for WoS book
—