All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Understanding art as a part of education

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13530%2F18%3A43895427" target="_blank" >RIV/44555601:13530/18:43895427 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://owncloud.cesnet.cz/index.php/s/cSixhKIcr8luJT9" target="_blank" >https://owncloud.cesnet.cz/index.php/s/cSixhKIcr8luJT9</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Porozumění umění jako součást edukace

  • Original language description

    Teoretické poznatky z estetiky i dějin umění ve spolupráci s psychologickými i didaktickými poznatky jsou důležitým zdrojem formulování hranic a pojmů v oblasti galerijní pedagogiky. Edukaci pak vnímáme jako široký prostor, kde je tvorba procesem poznání. Edukativní obrat souvisí s potřebou a rozvojem interpretace uměleckých děl, která výrazně proměnila svou podobu ke konci dvacátého století až do současnosti. Důraz na edukační aktivity a zprostředkování umění souvisí také s akcentováním poznání a vzdělání realizovaného prostřednictvím muzea umění. Opět zde dochází k výraznějšímu formulování výchovně vzdělávacích metod (i v rámci tvorby) nebo rozkrývání manipulačních struktur instituce umění. Ty zase pomáhají prokreslit pulzující průnikovou síť samotného světa umění. Edukativní programy v tuzemském výstavním prostoru jsou již živě etablované, což lze ilustrovat na vznikajících oborech nebo vyučujících předmětech (či výzkumných projektech) v rámci vysokého školství, publikační činnosti a realizací dílčích aktivit (konference, workshopy) na dotčené téma. Stále častěji je diskutována také role lektora ve výstavní instituci a dochází k formulaci jeho profilu. In: Dytrtová, K.., Géringová, J.., Mráziková, E.., Myslivečková, H.., Stehlíková Babyrádová, H.., Velíšek, M.. Vybrané vidění: Pozice a strategie výtvarné tvorby v procesu vzdělávání. 1. vyd. Ústí nad Labem : Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2018. 150 s. neuveden. ISBN: 978-80-7561-165-9. Monografická publikace je kritickou studií aktuálních tendencí v oboru výtvarná výchova. Navazuje na stejnojmennou výstavu pěti kateder výtvarné výchovy (Galerie Emila Filly, 6. 12. 2017 - 25. 1. 2018), která představila vybrané strategie ve výtvarné edukaci v terciálním vzdělávání na těch pracovištích v České republice a na Slovensku, jejichž společným znakem je naplňování všech stupňů akademického vzdělávání, od bakalářské po doktorskou formu studia. Projekty, které jednotlivé katedry na výstavě prezentovaly, do značné míry reflektují nebo ovlivňují reálnou praxi, ať už školní, volnočasovou, nebo nejširší vzdělávací prostor. Zároveň komunikují se světem vizuální kultury a výtvarného umění. Tyto projekty aktivně vstupují do okolního světa a ukazují potenciál oboru výtvarná výchova v oblasti pro-inkluze a interdisciplinarity, její roli a možný přínos pro společnost, a v neposlední řadě vyvracejí zastaralá či stereotypní pojetí tohoto oboru. Kniha proto analogicky rozvíjí témata interdiscipinarity, dotýká se tzv. expresivních oborů, výtvarného umění a dalších příbuzných oblastí a zaměřuje se na pro-inkluzivní aspekty výtvarné výchovy. Přizvaní autoři reprezentují jednotlivá pracoviště a různé pohledy na danou problematiku. Kapitoly jsou řazeny od obecnějších východisek směrem ke konkrétním postupům a strategiím, kterými katedry výtvarné výchovy reagují na aktuální stav a proměny výtvarného umění, na společenskou situaci a vzdělávací &quot;objednávku&quot; nadřazených institucí, na neutěšenou praxi a reálnou situaci oboru v základním a středním školství nebo na interkulturní a pro-inkluzivní témata. Cílem publikace není jen prezentovat vybrané výsledky jednotlivých pracovišť a příklady dobré praxe, ale především otevřít kritickou diskusi nad aktuální oborovou problematikou.

  • Czech name

    Porozumění umění jako součást edukace

  • Czech description

    Teoretické poznatky z estetiky i dějin umění ve spolupráci s psychologickými i didaktickými poznatky jsou důležitým zdrojem formulování hranic a pojmů v oblasti galerijní pedagogiky. Edukaci pak vnímáme jako široký prostor, kde je tvorba procesem poznání. Edukativní obrat souvisí s potřebou a rozvojem interpretace uměleckých děl, která výrazně proměnila svou podobu ke konci dvacátého století až do současnosti. Důraz na edukační aktivity a zprostředkování umění souvisí také s akcentováním poznání a vzdělání realizovaného prostřednictvím muzea umění. Opět zde dochází k výraznějšímu formulování výchovně vzdělávacích metod (i v rámci tvorby) nebo rozkrývání manipulačních struktur instituce umění. Ty zase pomáhají prokreslit pulzující průnikovou síť samotného světa umění. Edukativní programy v tuzemském výstavním prostoru jsou již živě etablované, což lze ilustrovat na vznikajících oborech nebo vyučujících předmětech (či výzkumných projektech) v rámci vysokého školství, publikační činnosti a realizací dílčích aktivit (konference, workshopy) na dotčené téma. Stále častěji je diskutována také role lektora ve výstavní instituci a dochází k formulaci jeho profilu. In: Dytrtová, K.., Géringová, J.., Mráziková, E.., Myslivečková, H.., Stehlíková Babyrádová, H.., Velíšek, M.. Vybrané vidění: Pozice a strategie výtvarné tvorby v procesu vzdělávání. 1. vyd. Ústí nad Labem : Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2018. 150 s. neuveden. ISBN: 978-80-7561-165-9. Monografická publikace je kritickou studií aktuálních tendencí v oboru výtvarná výchova. Navazuje na stejnojmennou výstavu pěti kateder výtvarné výchovy (Galerie Emila Filly, 6. 12. 2017 - 25. 1. 2018), která představila vybrané strategie ve výtvarné edukaci v terciálním vzdělávání na těch pracovištích v České republice a na Slovensku, jejichž společným znakem je naplňování všech stupňů akademického vzdělávání, od bakalářské po doktorskou formu studia. Projekty, které jednotlivé katedry na výstavě prezentovaly, do značné míry reflektují nebo ovlivňují reálnou praxi, ať už školní, volnočasovou, nebo nejširší vzdělávací prostor. Zároveň komunikují se světem vizuální kultury a výtvarného umění. Tyto projekty aktivně vstupují do okolního světa a ukazují potenciál oboru výtvarná výchova v oblasti pro-inkluze a interdisciplinarity, její roli a možný přínos pro společnost, a v neposlední řadě vyvracejí zastaralá či stereotypní pojetí tohoto oboru. Kniha proto analogicky rozvíjí témata interdiscipinarity, dotýká se tzv. expresivních oborů, výtvarného umění a dalších příbuzných oblastí a zaměřuje se na pro-inkluzivní aspekty výtvarné výchovy. Přizvaní autoři reprezentují jednotlivá pracoviště a různé pohledy na danou problematiku. Kapitoly jsou řazeny od obecnějších východisek směrem ke konkrétním postupům a strategiím, kterými katedry výtvarné výchovy reagují na aktuální stav a proměny výtvarného umění, na společenskou situaci a vzdělávací &quot;objednávku&quot; nadřazených institucí, na neutěšenou praxi a reálnou situaci oboru v základním a středním školství nebo na interkulturní a pro-inkluzivní témata. Cílem publikace není jen prezentovat vybrané výsledky jednotlivých pracovišť a příklady dobré praxe, ale především otevřít kritickou diskusi nad aktuální oborovou problematikou.

Classification

  • Type

    C - Chapter in a specialist book

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2018

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Book/collection name

    Vybrané vidění: Pozice a strategie výtvarné tvorby v procesu vzdělávání.

  • ISBN

    978-80-7561-165-9

  • Number of pages of the result

    21

  • Pages from-to

    35-55

  • Number of pages of the book

    150

  • Publisher name

    Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem

  • Place of publication

    Ústí nad Labem

  • UT code for WoS chapter