Understanding art as a part of education
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13530%2F18%3A43895427" target="_blank" >RIV/44555601:13530/18:43895427 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://owncloud.cesnet.cz/index.php/s/cSixhKIcr8luJT9" target="_blank" >https://owncloud.cesnet.cz/index.php/s/cSixhKIcr8luJT9</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Porozumění umění jako součást edukace
Original language description
Teoretické poznatky z estetiky i dějin umění ve spolupráci s psychologickými i didaktickými poznatky jsou důležitým zdrojem formulování hranic a pojmů v oblasti galerijní pedagogiky. Edukaci pak vnímáme jako široký prostor, kde je tvorba procesem poznání. Edukativní obrat souvisí s potřebou a rozvojem interpretace uměleckých děl, která výrazně proměnila svou podobu ke konci dvacátého století až do současnosti. Důraz na edukační aktivity a zprostředkování umění souvisí také s akcentováním poznání a vzdělání realizovaného prostřednictvím muzea umění. Opět zde dochází k výraznějšímu formulování výchovně vzdělávacích metod (i v rámci tvorby) nebo rozkrývání manipulačních struktur instituce umění. Ty zase pomáhají prokreslit pulzující průnikovou síť samotného světa umění. Edukativní programy v tuzemském výstavním prostoru jsou již živě etablované, což lze ilustrovat na vznikajících oborech nebo vyučujících předmětech (či výzkumných projektech) v rámci vysokého školství, publikační činnosti a realizací dílčích aktivit (konference, workshopy) na dotčené téma. Stále častěji je diskutována také role lektora ve výstavní instituci a dochází k formulaci jeho profilu. In: Dytrtová, K.., Géringová, J.., Mráziková, E.., Myslivečková, H.., Stehlíková Babyrádová, H.., Velíšek, M.. Vybrané vidění: Pozice a strategie výtvarné tvorby v procesu vzdělávání. 1. vyd. Ústí nad Labem : Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2018. 150 s. neuveden. ISBN: 978-80-7561-165-9. Monografická publikace je kritickou studií aktuálních tendencí v oboru výtvarná výchova. Navazuje na stejnojmennou výstavu pěti kateder výtvarné výchovy (Galerie Emila Filly, 6. 12. 2017 - 25. 1. 2018), která představila vybrané strategie ve výtvarné edukaci v terciálním vzdělávání na těch pracovištích v České republice a na Slovensku, jejichž společným znakem je naplňování všech stupňů akademického vzdělávání, od bakalářské po doktorskou formu studia. Projekty, které jednotlivé katedry na výstavě prezentovaly, do značné míry reflektují nebo ovlivňují reálnou praxi, ať už školní, volnočasovou, nebo nejširší vzdělávací prostor. Zároveň komunikují se světem vizuální kultury a výtvarného umění. Tyto projekty aktivně vstupují do okolního světa a ukazují potenciál oboru výtvarná výchova v oblasti pro-inkluze a interdisciplinarity, její roli a možný přínos pro společnost, a v neposlední řadě vyvracejí zastaralá či stereotypní pojetí tohoto oboru. Kniha proto analogicky rozvíjí témata interdiscipinarity, dotýká se tzv. expresivních oborů, výtvarného umění a dalších příbuzných oblastí a zaměřuje se na pro-inkluzivní aspekty výtvarné výchovy. Přizvaní autoři reprezentují jednotlivá pracoviště a různé pohledy na danou problematiku. Kapitoly jsou řazeny od obecnějších východisek směrem ke konkrétním postupům a strategiím, kterými katedry výtvarné výchovy reagují na aktuální stav a proměny výtvarného umění, na společenskou situaci a vzdělávací "objednávku" nadřazených institucí, na neutěšenou praxi a reálnou situaci oboru v základním a středním školství nebo na interkulturní a pro-inkluzivní témata. Cílem publikace není jen prezentovat vybrané výsledky jednotlivých pracovišť a příklady dobré praxe, ale především otevřít kritickou diskusi nad aktuální oborovou problematikou.
Czech name
Porozumění umění jako součást edukace
Czech description
Teoretické poznatky z estetiky i dějin umění ve spolupráci s psychologickými i didaktickými poznatky jsou důležitým zdrojem formulování hranic a pojmů v oblasti galerijní pedagogiky. Edukaci pak vnímáme jako široký prostor, kde je tvorba procesem poznání. Edukativní obrat souvisí s potřebou a rozvojem interpretace uměleckých děl, která výrazně proměnila svou podobu ke konci dvacátého století až do současnosti. Důraz na edukační aktivity a zprostředkování umění souvisí také s akcentováním poznání a vzdělání realizovaného prostřednictvím muzea umění. Opět zde dochází k výraznějšímu formulování výchovně vzdělávacích metod (i v rámci tvorby) nebo rozkrývání manipulačních struktur instituce umění. Ty zase pomáhají prokreslit pulzující průnikovou síť samotného světa umění. Edukativní programy v tuzemském výstavním prostoru jsou již živě etablované, což lze ilustrovat na vznikajících oborech nebo vyučujících předmětech (či výzkumných projektech) v rámci vysokého školství, publikační činnosti a realizací dílčích aktivit (konference, workshopy) na dotčené téma. Stále častěji je diskutována také role lektora ve výstavní instituci a dochází k formulaci jeho profilu. In: Dytrtová, K.., Géringová, J.., Mráziková, E.., Myslivečková, H.., Stehlíková Babyrádová, H.., Velíšek, M.. Vybrané vidění: Pozice a strategie výtvarné tvorby v procesu vzdělávání. 1. vyd. Ústí nad Labem : Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2018. 150 s. neuveden. ISBN: 978-80-7561-165-9. Monografická publikace je kritickou studií aktuálních tendencí v oboru výtvarná výchova. Navazuje na stejnojmennou výstavu pěti kateder výtvarné výchovy (Galerie Emila Filly, 6. 12. 2017 - 25. 1. 2018), která představila vybrané strategie ve výtvarné edukaci v terciálním vzdělávání na těch pracovištích v České republice a na Slovensku, jejichž společným znakem je naplňování všech stupňů akademického vzdělávání, od bakalářské po doktorskou formu studia. Projekty, které jednotlivé katedry na výstavě prezentovaly, do značné míry reflektují nebo ovlivňují reálnou praxi, ať už školní, volnočasovou, nebo nejširší vzdělávací prostor. Zároveň komunikují se světem vizuální kultury a výtvarného umění. Tyto projekty aktivně vstupují do okolního světa a ukazují potenciál oboru výtvarná výchova v oblasti pro-inkluze a interdisciplinarity, její roli a možný přínos pro společnost, a v neposlední řadě vyvracejí zastaralá či stereotypní pojetí tohoto oboru. Kniha proto analogicky rozvíjí témata interdiscipinarity, dotýká se tzv. expresivních oborů, výtvarného umění a dalších příbuzných oblastí a zaměřuje se na pro-inkluzivní aspekty výtvarné výchovy. Přizvaní autoři reprezentují jednotlivá pracoviště a různé pohledy na danou problematiku. Kapitoly jsou řazeny od obecnějších východisek směrem ke konkrétním postupům a strategiím, kterými katedry výtvarné výchovy reagují na aktuální stav a proměny výtvarného umění, na společenskou situaci a vzdělávací "objednávku" nadřazených institucí, na neutěšenou praxi a reálnou situaci oboru v základním a středním školství nebo na interkulturní a pro-inkluzivní témata. Cílem publikace není jen prezentovat vybrané výsledky jednotlivých pracovišť a příklady dobré praxe, ale především otevřít kritickou diskusi nad aktuální oborovou problematikou.
Classification
Type
C - Chapter in a specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2018
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Book/collection name
Vybrané vidění: Pozice a strategie výtvarné tvorby v procesu vzdělávání.
ISBN
978-80-7561-165-9
Number of pages of the result
21
Pages from-to
35-55
Number of pages of the book
150
Publisher name
Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem
Place of publication
Ústí nad Labem
UT code for WoS chapter
—