Concept, media and the natural world
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13430%2F19%3A43895105" target="_blank" >RIV/44555601:13430/19:43895105 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Koncepce, média a přirozený svět.
Original language description
Text článku se zabývá účinností termínu vizuální gramotnost, zkoumá tvorbu vlivného autora Eberharda Havekosta (Rudolfinum, 2017) a potenciál jeho úvah o médiích pro výtvarnou výchovu. Havekost ve své tvorbě používá digitální jazyk, předlohou pro jeho malby jsou tištěné reklamy nebo vlastní fotografie. Otevírají se tak oborově podstatné otázky, jaká je koncepce díla, co je motiv, co název a jak se mediálnost inspirace promítá do významu a exprese díla. Takto koncipovaná tvorba pomáhá řešit, co je realita, jak je tvořena médii a jak se nám funkčně při výuce oboru daří oddělovat fikční svět umění od nějak se nám dávajícího přirozeného světa. Koncepce umění přirozený svět různě vysvětlují a tím i tvoří (Goodmanovo "worldmaking"), ale nejsou jím. Proto umění nelze porozumět a určit kvalitu díla pouze smyslovou zkušeností. Umění nelze porozumět bez sémantizace ("tvorby významu"), která sice operuje se smyslovou zkušeností, ale značně ji přesahuje svou závislostí na kontextu, který musí interpret znát, aby vůbec mohl k sémantizaci dospět, což jsou pro výuku oboru podstatné úkoly. Text upozorňuje na významnou roli kontextu a redukce při tvorbě obsahu díla. Uvažuje o koncepci, způsobu média, referencích denotace, exemplifikace a exprese vzhledem k možnostem výuky oboru, kde připomíná odlišné poznávací perspektivy 1. a 3. osoby. Jejich vědomou aplikací navrhujeme zušlechtit a prohloubit oborový dialog.
Czech name
Koncepce, média a přirozený svět.
Czech description
Text článku se zabývá účinností termínu vizuální gramotnost, zkoumá tvorbu vlivného autora Eberharda Havekosta (Rudolfinum, 2017) a potenciál jeho úvah o médiích pro výtvarnou výchovu. Havekost ve své tvorbě používá digitální jazyk, předlohou pro jeho malby jsou tištěné reklamy nebo vlastní fotografie. Otevírají se tak oborově podstatné otázky, jaká je koncepce díla, co je motiv, co název a jak se mediálnost inspirace promítá do významu a exprese díla. Takto koncipovaná tvorba pomáhá řešit, co je realita, jak je tvořena médii a jak se nám funkčně při výuce oboru daří oddělovat fikční svět umění od nějak se nám dávajícího přirozeného světa. Koncepce umění přirozený svět různě vysvětlují a tím i tvoří (Goodmanovo "worldmaking"), ale nejsou jím. Proto umění nelze porozumět a určit kvalitu díla pouze smyslovou zkušeností. Umění nelze porozumět bez sémantizace ("tvorby významu"), která sice operuje se smyslovou zkušeností, ale značně ji přesahuje svou závislostí na kontextu, který musí interpret znát, aby vůbec mohl k sémantizaci dospět, což jsou pro výuku oboru podstatné úkoly. Text upozorňuje na významnou roli kontextu a redukce při tvorbě obsahu díla. Uvažuje o koncepci, způsobu média, referencích denotace, exemplifikace a exprese vzhledem k možnostem výuky oboru, kde připomíná odlišné poznávací perspektivy 1. a 3. osoby. Jejich vědomou aplikací navrhujeme zušlechtit a prohloubit oborový dialog.
Classification
Type
C - Chapter in a specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
60401 - Arts, Art history
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2019
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Book/collection name
Užitečná symbióza II. Výtvarná kultura v interakcích.
ISBN
978-80-7599-119-5
Number of pages of the result
20
Pages from-to
189-208
Number of pages of the book
300
Publisher name
Pedagogická fakulta Ostravské univerzity
Place of publication
Ostrava
UT code for WoS chapter
—