All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Concept, media and the natural world

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13430%2F19%3A43895105" target="_blank" >RIV/44555601:13430/19:43895105 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Koncepce, média a přirozený svět.

  • Original language description

    Text článku se zabývá účinností termínu vizuální gramotnost, zkoumá tvorbu vlivného autora Eberharda Havekosta (Rudolfinum, 2017) a potenciál jeho úvah o médiích pro výtvarnou výchovu. Havekost ve své tvorbě používá digitální jazyk, předlohou pro jeho malby jsou tištěné reklamy nebo vlastní fotografie. Otevírají se tak oborově podstatné otázky, jaká je koncepce díla, co je motiv, co název a jak se mediálnost inspirace promítá do významu a exprese díla. Takto koncipovaná tvorba pomáhá řešit, co je realita, jak je tvořena médii a jak se nám funkčně při výuce oboru daří oddělovat fikční svět umění od nějak se nám dávajícího přirozeného světa. Koncepce umění přirozený svět různě vysvětlují a tím i tvoří (Goodmanovo &quot;worldmaking&quot;), ale nejsou jím. Proto umění nelze porozumět a určit kvalitu díla pouze smyslovou zkušeností. Umění nelze porozumět bez sémantizace (&quot;tvorby významu&quot;), která sice operuje se smyslovou zkušeností, ale značně ji přesahuje svou závislostí na kontextu, který musí interpret znát, aby vůbec mohl k sémantizaci dospět, což jsou pro výuku oboru podstatné úkoly. Text upozorňuje na významnou roli kontextu a redukce při tvorbě obsahu díla. Uvažuje o koncepci, způsobu média, referencích denotace, exemplifikace a exprese vzhledem k možnostem výuky oboru, kde připomíná odlišné poznávací perspektivy 1. a 3. osoby. Jejich vědomou aplikací navrhujeme zušlechtit a prohloubit oborový dialog.

  • Czech name

    Koncepce, média a přirozený svět.

  • Czech description

    Text článku se zabývá účinností termínu vizuální gramotnost, zkoumá tvorbu vlivného autora Eberharda Havekosta (Rudolfinum, 2017) a potenciál jeho úvah o médiích pro výtvarnou výchovu. Havekost ve své tvorbě používá digitální jazyk, předlohou pro jeho malby jsou tištěné reklamy nebo vlastní fotografie. Otevírají se tak oborově podstatné otázky, jaká je koncepce díla, co je motiv, co název a jak se mediálnost inspirace promítá do významu a exprese díla. Takto koncipovaná tvorba pomáhá řešit, co je realita, jak je tvořena médii a jak se nám funkčně při výuce oboru daří oddělovat fikční svět umění od nějak se nám dávajícího přirozeného světa. Koncepce umění přirozený svět různě vysvětlují a tím i tvoří (Goodmanovo &quot;worldmaking&quot;), ale nejsou jím. Proto umění nelze porozumět a určit kvalitu díla pouze smyslovou zkušeností. Umění nelze porozumět bez sémantizace (&quot;tvorby významu&quot;), která sice operuje se smyslovou zkušeností, ale značně ji přesahuje svou závislostí na kontextu, který musí interpret znát, aby vůbec mohl k sémantizaci dospět, což jsou pro výuku oboru podstatné úkoly. Text upozorňuje na významnou roli kontextu a redukce při tvorbě obsahu díla. Uvažuje o koncepci, způsobu média, referencích denotace, exemplifikace a exprese vzhledem k možnostem výuky oboru, kde připomíná odlišné poznávací perspektivy 1. a 3. osoby. Jejich vědomou aplikací navrhujeme zušlechtit a prohloubit oborový dialog.

Classification

  • Type

    C - Chapter in a specialist book

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60401 - Arts, Art history

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2019

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Book/collection name

    Užitečná symbióza II. Výtvarná kultura v interakcích.

  • ISBN

    978-80-7599-119-5

  • Number of pages of the result

    20

  • Pages from-to

    189-208

  • Number of pages of the book

    300

  • Publisher name

    Pedagogická fakulta Ostravské univerzity

  • Place of publication

    Ostrava

  • UT code for WoS chapter