Possibilities of Reducing Social Inequalities in Education from the Perspective of Primary School Students in the Czech Republic and the Slovak Republic
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13430%2F22%3A43897232" target="_blank" >RIV/44555601:13430/22:43897232 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://www.ku.sk/katolicka-univerzita-v-ruzomberku/univerzitna-kniznica/sluzby/doi/studia-scientifica-facultatis-paedagogicae-universitas-catholica-ruzomberok/2022-01/moznosti-redukce-socialnich-nerovnosti-ve-vzdelavani-z-pohledu-zaku-zakladnich-skol-v-ceske-a-ve-slovenske-republice.html" target="_blank" >https://www.ku.sk/katolicka-univerzita-v-ruzomberku/univerzitna-kniznica/sluzby/doi/studia-scientifica-facultatis-paedagogicae-universitas-catholica-ruzomberok/2022-01/moznosti-redukce-socialnich-nerovnosti-ve-vzdelavani-z-pohledu-zaku-zakladnich-skol-v-ceske-a-ve-slovenske-republice.html</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.54937/ssf.2022.21.1.114-126" target="_blank" >10.54937/ssf.2022.21.1.114-126</a>
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Možnosti redukce sociálních nerovností ve vzdělávání z pohledu žáků základních škol v České a ve Slovenské republice
Original language description
Česká republika i Slovenská republika jsou zeměmi se silnou závislostí výsledků žáků na socioekonomickém a kulturním postavení jejich rodin. Je samozřejmé, že škola by měla jednat tak, aby kompenzovala dopady rozdílného socioekonomického zázemí žáků a pozitivně tak ovlivňovala jejich výsledky. V obou zemích však vzdělávací systémy nejsou schopny snižovat nerovnosti způsobené odlišným rodinným zázemím žáků. Naopak tyto nerovnosti spíše posilují. Již v našich předchozích výzkumech (Svoboda, 2010) jsme prokázali, že učitelé základních škol v České republice přistupují odlišně k podpoře sociálně znevýhodněných žáků z řad majoritních a romských žáků. V tomto článku uvádíme výsledky výzkumné studie zaměřené na zhodnocení vybraných aspektů podpory sociálně znevýhodněných dětí z pohledu další skupiny významných aktérů školního života, a to žáků základních škol.
Czech name
Možnosti redukce sociálních nerovností ve vzdělávání z pohledu žáků základních škol v České a ve Slovenské republice
Czech description
Česká republika i Slovenská republika jsou zeměmi se silnou závislostí výsledků žáků na socioekonomickém a kulturním postavení jejich rodin. Je samozřejmé, že škola by měla jednat tak, aby kompenzovala dopady rozdílného socioekonomického zázemí žáků a pozitivně tak ovlivňovala jejich výsledky. V obou zemích však vzdělávací systémy nejsou schopny snižovat nerovnosti způsobené odlišným rodinným zázemím žáků. Naopak tyto nerovnosti spíše posilují. Již v našich předchozích výzkumech (Svoboda, 2010) jsme prokázali, že učitelé základních škol v České republice přistupují odlišně k podpoře sociálně znevýhodněných žáků z řad majoritních a romských žáků. V tomto článku uvádíme výsledky výzkumné studie zaměřené na zhodnocení vybraných aspektů podpory sociálně znevýhodněných dětí z pohledu další skupiny významných aktérů školního života, a to žáků základních škol.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2022
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Studia Scientifica Facultatis Paedagogicae
ISSN
1336-2232
e-ISSN
—
Volume of the periodical
21
Issue of the periodical within the volume
1
Country of publishing house
SK - SLOVAKIA
Number of pages
14
Pages from-to
114-126
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—