Relation Between Metacognitive Strategies, Self-Efficacy Andassessment of the Subject Czech Language and Literature Inpupils at the Second Level of Primary Schools
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13430%2F23%3A43897735" target="_blank" >RIV/44555601:13430/23:43897735 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://eduport.pf.ujep.cz/current_issue.php" target="_blank" >https://eduport.pf.ujep.cz/current_issue.php</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.21062/edp.2023.002" target="_blank" >10.21062/edp.2023.002</a>
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Souvislost mezi metakognitivními strategiemi, vnímáním vlastní účinnosti a hodnocením z předmětu Český jazyk a literatura u áků 2. stupně ZŠ
Original language description
Cílem příspěvku bylo analyzovat korelace dvou zahraničních výzkumných nástrojů v českém sociokulturním prostředí a hodnocení z předmětu český jazyk a literatura u áků 2. stupně ZŠ (N = 227). Pro účely studie byly vyuity sebeposuzovací dotazníky MARSI (zjišťující vyuívání metakognitivních strategií při čtení) a RSPS2(zjišťující vnímání vlastní účinnosti v oblasti čtení). Příspěvek reaguje na skutečnost, e v českém prostředí je nedostatek výzkumných nástrojů, které by se zaměřovaly na tyto pro čtení vcelku podstatné koncepty. Korelační analýza dokládá signifikantní vazby mezi metakognitivními strategiemi, vnímáním vlastní účinnosti a hodnocením z předmětu český jazyk a literatura. Byly odhaleny signifikantní korelace mezi metakognitivními strategiemi a dimenzí sociální zpětné vazby (rs = 0,417), dimenzí fyziologických stavů (rs = 0,383), dimenzípokroku (rs = 0,267), globální dimenzí (rs = 0,252) a dimenzí sociálního srovnání (rs = 0,24). Dále byly odhalenysignifikantní korelace mezi četností uívání metakognitivních strategií a hodnocením z předmětu český jazyk aliteratura (rs = 0,218) a mezi hodnocením ze stejného předmětu a vnímáním vlastní účinnosti (konkrétně: dimenze sociální zpětné vazby: rs = 0,404; dimenze sociálního srovnání: rs = 0,391; dimenze fyziologických stavů:rs = 0,381; dimenze pokroku: rs = 0,377; globální dimenze: rs = 0,369). Výsledky jsou dále interpretovány adiskutovány ve vztahu k podobně realizovaným studiím a teoretickým východiskům, jsou uvedeny limity studie a doporučení pro budoucí výzkumná šetření.
Czech name
Souvislost mezi metakognitivními strategiemi, vnímáním vlastní účinnosti a hodnocením z předmětu Český jazyk a literatura u áků 2. stupně ZŠ
Czech description
Cílem příspěvku bylo analyzovat korelace dvou zahraničních výzkumných nástrojů v českém sociokulturním prostředí a hodnocení z předmětu český jazyk a literatura u áků 2. stupně ZŠ (N = 227). Pro účely studie byly vyuity sebeposuzovací dotazníky MARSI (zjišťující vyuívání metakognitivních strategií při čtení) a RSPS2(zjišťující vnímání vlastní účinnosti v oblasti čtení). Příspěvek reaguje na skutečnost, e v českém prostředí je nedostatek výzkumných nástrojů, které by se zaměřovaly na tyto pro čtení vcelku podstatné koncepty. Korelační analýza dokládá signifikantní vazby mezi metakognitivními strategiemi, vnímáním vlastní účinnosti a hodnocením z předmětu český jazyk a literatura. Byly odhaleny signifikantní korelace mezi metakognitivními strategiemi a dimenzí sociální zpětné vazby (rs = 0,417), dimenzí fyziologických stavů (rs = 0,383), dimenzípokroku (rs = 0,267), globální dimenzí (rs = 0,252) a dimenzí sociálního srovnání (rs = 0,24). Dále byly odhalenysignifikantní korelace mezi četností uívání metakognitivních strategií a hodnocením z předmětu český jazyk aliteratura (rs = 0,218) a mezi hodnocením ze stejného předmětu a vnímáním vlastní účinnosti (konkrétně: dimenze sociální zpětné vazby: rs = 0,404; dimenze sociálního srovnání: rs = 0,391; dimenze fyziologických stavů:rs = 0,381; dimenze pokroku: rs = 0,377; globální dimenze: rs = 0,369). Výsledky jsou dále interpretovány adiskutovány ve vztahu k podobně realizovaným studiím a teoretickým východiskům, jsou uvedeny limity studie a doporučení pro budoucí výzkumná šetření.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2023
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
EduPort
ISSN
2695-0936
e-ISSN
—
Volume of the periodical
7
Issue of the periodical within the volume
1
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
14
Pages from-to
9-22
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—