Dyslexia and its effect on a child's behaviour in the classroom
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13430%2F24%3A43898833" target="_blank" >RIV/44555601:13430/24:43898833 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Dyslexie a její vliv na chování dítěte v třídním kolektivu
Original language description
V této odborné knize jsou prezentovány výsledky výzkumného šetření, jeho cílem je zjistit, zda se specifická porucha čtení významným způsobem podílí na budování vztahů dítěte majícího dyslektické obtíe se svými spoluáky a zda hraje ústřední roli při utváření a zastávání sociálního statusu dítěte v rámci třídního kolektivu běného typu školy Současně se v práci zamýšlíme nad skutečností, jak se sníená schopnost čtenářské dovednosti dítěte promítá do jeho vlastního sebepojetí a vnímání své vlastní osobnosti. V teoretické části tak nejprve definujeme samotný pojem dyslexie a následně se zabýváme jejími příčinami, projevy, dia-gnostickými a reedukačními postupy. Samostatné kapitoly pak tvoří pojednání o sebepojetí a sebehodnocení dítěte vyznačujícího se dyslektickými obtíemi, kdy se zaměřujeme zejména na jeho vzájemnou interakci s rodinou, pedagogy a spoluáky. V empirické části se pokoušíme zodpovědět výše stanové cíle za pomoci standardizovaného dotazníku Sebepojetí školní úspěšnosti dětí ? SPAS, Dotazníku na měření internality a externality INTEX a Sociometrického testu. Výzkumného šetření se zúčastnilo celkem 432 respondentů z toho 111 áků vyznačujících se dyslektickými obtíemi a 321 intaktních áků kontrolní skupiny z pěti základních škol běného typu. Z výsledků výzkumu je patrné, e sociální postavení dítěte vyznačujícího se dyslexií je rozdílné oproti jeho intaktním spoluákům a současně se toto znevýhodnění promítá také do jeho sebepojetí a sebehodnocení.
Czech name
Dyslexie a její vliv na chování dítěte v třídním kolektivu
Czech description
V této odborné knize jsou prezentovány výsledky výzkumného šetření, jeho cílem je zjistit, zda se specifická porucha čtení významným způsobem podílí na budování vztahů dítěte majícího dyslektické obtíe se svými spoluáky a zda hraje ústřední roli při utváření a zastávání sociálního statusu dítěte v rámci třídního kolektivu běného typu školy Současně se v práci zamýšlíme nad skutečností, jak se sníená schopnost čtenářské dovednosti dítěte promítá do jeho vlastního sebepojetí a vnímání své vlastní osobnosti. V teoretické části tak nejprve definujeme samotný pojem dyslexie a následně se zabýváme jejími příčinami, projevy, dia-gnostickými a reedukačními postupy. Samostatné kapitoly pak tvoří pojednání o sebepojetí a sebehodnocení dítěte vyznačujícího se dyslektickými obtíemi, kdy se zaměřujeme zejména na jeho vzájemnou interakci s rodinou, pedagogy a spoluáky. V empirické části se pokoušíme zodpovědět výše stanové cíle za pomoci standardizovaného dotazníku Sebepojetí školní úspěšnosti dětí ? SPAS, Dotazníku na měření internality a externality INTEX a Sociometrického testu. Výzkumného šetření se zúčastnilo celkem 432 respondentů z toho 111 áků vyznačujících se dyslektickými obtíemi a 321 intaktních áků kontrolní skupiny z pěti základních škol běného typu. Z výsledků výzkumu je patrné, e sociální postavení dítěte vyznačujícího se dyslexií je rozdílné oproti jeho intaktním spoluákům a současně se toto znevýhodnění promítá také do jeho sebepojetí a sebehodnocení.
Classification
Type
B - Specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2024
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
ISBN
978-80-7561-497-1
Number of pages
137
Publisher name
Pedagogická fakulta UJEP
Place of publication
Ústí nad Labem
UT code for WoS book
—