All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Development of children's social competences in non-formal education

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13430%2F24%3A43898835" target="_blank" >RIV/44555601:13430/24:43898835 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://eduport.pf.ujep.cz/pdfs/edp/2024/02/02.pdf" target="_blank" >https://eduport.pf.ujep.cz/pdfs/edp/2024/02/02.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.21062/edp.2024.004" target="_blank" >10.21062/edp.2024.004</a>

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Rozvoj sociálních kompetencí dětí v rámci neformálního vzdělávání

  • Original language description

    rámci neformálního vzdělávání realizovaného v nízkoprahovém zařízení pro děti a mláde. Cílem výzkumné studie prezentované v článku je ověřit efektivitu intervence zaměřené na rozvoj těchto kompetencí u dětí v rámci neformálního vzdělávání. Intervence byla realizována po dobu tří měsíců se skupinou N = 32 dětí ze sociálně vyloučených lokalit ve věku 13 ? 14 let, které navštěvovaly nízkoprahové zařízení pro děti a mláde. Omezená velikost vzorku je dán tím, e respondenti, kteří se výzkumné studie zúčastnili, museli být stejní před intervencí i po ní. Jeliko účast na intervenci je zcela dobrovolná, nebyla jistota, e se výstupní diagnostiky zúčastní všichni respondenti, kteří prošli vstupní diagnostikou. Výzkumný problém byl formulován jako kauzální: Jakým způsobem ovlivňuje intervence zaměřená na rozvoj sociálních kompetencí dětí jejich reálné sociální dovednosti? V rámci výzkumné studie byla provedena vstupní a výstupní diagnostika sociálních kompetencí pomocí výzkumného nástroje SSI (Social Skills Inventory). Sledovány byly tyto kompetence: emoční vyjadřování, emoční vnímavost, emoční kontrola, sociální vyjadřování, sociální vnímavost, sociální kontrola. Výsledky ukazují pozitivní přínos realizované intervence pro rozvoj sociálních kompetencí dětí ze sociálně vyloučených lokalit. Před provedenou intervencí byly sociální dovednosti dětí ve všech sledovaných dimenzích na podprůměrné úrovni. Po intervenci dosáhly hodnoty všech sledovaných dimenzí statisticky i věcně významné zlepšení. Validita získaných výsledků je omezena limity výzkumu. Jedním z limitů je fakt, e v pretestu a posttestu byl pouit stejný výzkumný nástroj (byť s odstupem 4 měsíců), tudí respondenti mohli v posttestu volit odpovědi více podle očekávání výzkumníka, a mohla se tak projevit určitá sociální desirabilita. Mezi intervenující proměnné, které mohou ovlivňovat validitu získaných výsledků, patří sociální prostředí respondentů (převaující vyloučené lokality), ve kterém vyrůstají, jejich socioekonomický status, omezený rozvoj sociálních kompetencí v rodinách, které bývají často neúplné. Dalším limitem výzkumné studie je fakt, e pouitý výzkumný nástroj nebyl normalizován pro české prostředí. V dalších eventuálních výzkumech by bylo vhodné zaměřit se např. na genderové rozdíly v sociálních dovednostech, sledovat jejich longitudinální změny bez intervenčních zásahů pouze vlivem přirozeně probíhající socializace či zjistit míru těsnosti vztahu proměnných vztahujících se k sociálním dovednostem k dalším vlastnostem osobnosti. Z výsledků výzkumu vyplývá, e by bylo vhodné rozvíjet příslušné sociální kompetence dětí a mládee přímo v reálných ivotních situacích pod supervizí pracovníků NZDM nebo např. sociálních pedagogů. Intervence v rámci NZDM má toti do jisté míry pouze modelový charakter a vychází se sociálních her a modelových situací. Je však ádoucí, aby k rozvoji těchto kompetencí docházelo přímo v reálných ivotních situacích, jako jsou např. cesta hromadnými dopravními prostředky, nakupování, stolování, vyřizování běné agendy, základy etického chování a adekvátní komunikace. Tyto aktivity je samozřejmě moné rozvíjet i s ohledem na moné rizikové chování dětí a mládee, a to jak v reálných situacích, tak i v kyberprostoru. Tyto kompetence lze rozvíjet i v rámci školních i mimoškolních aktivit (např. ve školním klubu, v zájmových kroucích, na letních táborech apod.).

  • Czech name

    Rozvoj sociálních kompetencí dětí v rámci neformálního vzdělávání

  • Czech description

    rámci neformálního vzdělávání realizovaného v nízkoprahovém zařízení pro děti a mláde. Cílem výzkumné studie prezentované v článku je ověřit efektivitu intervence zaměřené na rozvoj těchto kompetencí u dětí v rámci neformálního vzdělávání. Intervence byla realizována po dobu tří měsíců se skupinou N = 32 dětí ze sociálně vyloučených lokalit ve věku 13 ? 14 let, které navštěvovaly nízkoprahové zařízení pro děti a mláde. Omezená velikost vzorku je dán tím, e respondenti, kteří se výzkumné studie zúčastnili, museli být stejní před intervencí i po ní. Jeliko účast na intervenci je zcela dobrovolná, nebyla jistota, e se výstupní diagnostiky zúčastní všichni respondenti, kteří prošli vstupní diagnostikou. Výzkumný problém byl formulován jako kauzální: Jakým způsobem ovlivňuje intervence zaměřená na rozvoj sociálních kompetencí dětí jejich reálné sociální dovednosti? V rámci výzkumné studie byla provedena vstupní a výstupní diagnostika sociálních kompetencí pomocí výzkumného nástroje SSI (Social Skills Inventory). Sledovány byly tyto kompetence: emoční vyjadřování, emoční vnímavost, emoční kontrola, sociální vyjadřování, sociální vnímavost, sociální kontrola. Výsledky ukazují pozitivní přínos realizované intervence pro rozvoj sociálních kompetencí dětí ze sociálně vyloučených lokalit. Před provedenou intervencí byly sociální dovednosti dětí ve všech sledovaných dimenzích na podprůměrné úrovni. Po intervenci dosáhly hodnoty všech sledovaných dimenzí statisticky i věcně významné zlepšení. Validita získaných výsledků je omezena limity výzkumu. Jedním z limitů je fakt, e v pretestu a posttestu byl pouit stejný výzkumný nástroj (byť s odstupem 4 měsíců), tudí respondenti mohli v posttestu volit odpovědi více podle očekávání výzkumníka, a mohla se tak projevit určitá sociální desirabilita. Mezi intervenující proměnné, které mohou ovlivňovat validitu získaných výsledků, patří sociální prostředí respondentů (převaující vyloučené lokality), ve kterém vyrůstají, jejich socioekonomický status, omezený rozvoj sociálních kompetencí v rodinách, které bývají často neúplné. Dalším limitem výzkumné studie je fakt, e pouitý výzkumný nástroj nebyl normalizován pro české prostředí. V dalších eventuálních výzkumech by bylo vhodné zaměřit se např. na genderové rozdíly v sociálních dovednostech, sledovat jejich longitudinální změny bez intervenčních zásahů pouze vlivem přirozeně probíhající socializace či zjistit míru těsnosti vztahu proměnných vztahujících se k sociálním dovednostem k dalším vlastnostem osobnosti. Z výsledků výzkumu vyplývá, e by bylo vhodné rozvíjet příslušné sociální kompetence dětí a mládee přímo v reálných ivotních situacích pod supervizí pracovníků NZDM nebo např. sociálních pedagogů. Intervence v rámci NZDM má toti do jisté míry pouze modelový charakter a vychází se sociálních her a modelových situací. Je však ádoucí, aby k rozvoji těchto kompetencí docházelo přímo v reálných ivotních situacích, jako jsou např. cesta hromadnými dopravními prostředky, nakupování, stolování, vyřizování běné agendy, základy etického chování a adekvátní komunikace. Tyto aktivity je samozřejmě moné rozvíjet i s ohledem na moné rizikové chování dětí a mládee, a to jak v reálných situacích, tak i v kyberprostoru. Tyto kompetence lze rozvíjet i v rámci školních i mimoškolních aktivit (např. ve školním klubu, v zájmových kroucích, na letních táborech apod.).

Classification

  • Type

    J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2024

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    EduPort

  • ISSN

    2695-0936

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    8

  • Issue of the periodical within the volume

    2

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    21

  • Pages from-to

    1-21

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database