Visuals in Geography textbook: analysis and influence on children's conceptions
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13440%2F22%3A43897161" target="_blank" >RIV/44555601:13440/22:43897161 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://prf.ujep.cz/cs/14503/vizualie-v-ucebnicich-geografie-analyza-a-vliv-na-detska-pojeti" target="_blank" >https://prf.ujep.cz/cs/14503/vizualie-v-ucebnicich-geografie-analyza-a-vliv-na-detska-pojeti</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Vizuálie v učebnicích geografie: analýza a vliv na dětská pojetí
Original language description
Cíle publikace spočívají ve dvou rovinách. Prvním cílem publikace je analyzovat strukturu vizualizace a následně zhodnotit i kvalitu vybraných vizuálií; dále je cílem identifikovat kvalitní a nekvalitní vizuálie v učebnicích geografie v učebnicích pro primární a nižší sekundární stupeň vzdělávání. Druhá rovina cílů se vztahuje k uživatelskému hodnocení vizuálií. Cílem je identifikovat vliv různě kvalitních vizuálií na charakter dětských pojetí, resp. vznik miskoncepcí u žáků základních škol. Analýza postavení vizuálií v učebnicích geografie spočívala ve kvantitativní obsahové analýze manifestačního obsahu vizuálií (kategorizace dle stanovených kritérií). Mezi kritéria analýzy patřil typ vizuálie, přítomnost titulku, tematické zaměření a barevnost vizuálií. Kvalita vizuálií byla hodnocena pomocí metody škálování dle předem stanovených hodnoticích kritérií (např. vztah k textu, názornost, přiměřenost, odbornost atd.), vycházejících z konceptu použitelnosti. Před samotným hodnocením byl 18 odborníkům distribuován dotazník, v rámci něhož se měli pomocí metody párového srovnávání vyjádřit k důležitosti jednotlivých kritérií. Tyto výsledky byly následně započítány do tzv. koeficientu použitelnosti (uc), který vyjadřuje míru použitelnosti dané vizuálie. Celkem bylo hodnoceno 90 vizuálií. Výsledky analýzy ukázaly, že klíčové postavení mají v učebnicích geografie fotografie. Naopak podíl abstraktních a kvantitativních vizuálií je relativně nízký. Jako problematický se jeví i vysoký podíl vizuálií bez titulku. Kvalita vizualizace má vztah přede-vším k tradici nakladatelství a stupni vzdělávání; v učebnicích od nakladatelství majících větší tradici a v učebnicích pro starší žáky dosahují vizuálie vyšší kvality. Mezi sledovanými typy vizuálií nebyly identifikovány statisticky významné rozdíly. Uživatelské hodnocení vizuálií ve vztahu ke změnám dětských pojetí žáků bylo provedeno pomocí didaktického testování (testy povrchu a vodstva). Výzkumný vzorek čítal 434 respondentů, kteří vyplnili pretesty bez vizuálií a následně testy s kvalitními a nekvalitními vizuáliemi. Výsledky ukázaly, že spíše než komplexní pojetí kvality vizualizace (koeficient použitelnosti) mají vliv na charakter dětských pojetí žáků a vznik miskoncepcí dílčí prvky dané vizuálie (např. legenda, umístění popisu, barevné řešení, tisková kvalita apod.).
Czech name
Vizuálie v učebnicích geografie: analýza a vliv na dětská pojetí
Czech description
Cíle publikace spočívají ve dvou rovinách. Prvním cílem publikace je analyzovat strukturu vizualizace a následně zhodnotit i kvalitu vybraných vizuálií; dále je cílem identifikovat kvalitní a nekvalitní vizuálie v učebnicích geografie v učebnicích pro primární a nižší sekundární stupeň vzdělávání. Druhá rovina cílů se vztahuje k uživatelskému hodnocení vizuálií. Cílem je identifikovat vliv různě kvalitních vizuálií na charakter dětských pojetí, resp. vznik miskoncepcí u žáků základních škol. Analýza postavení vizuálií v učebnicích geografie spočívala ve kvantitativní obsahové analýze manifestačního obsahu vizuálií (kategorizace dle stanovených kritérií). Mezi kritéria analýzy patřil typ vizuálie, přítomnost titulku, tematické zaměření a barevnost vizuálií. Kvalita vizuálií byla hodnocena pomocí metody škálování dle předem stanovených hodnoticích kritérií (např. vztah k textu, názornost, přiměřenost, odbornost atd.), vycházejících z konceptu použitelnosti. Před samotným hodnocením byl 18 odborníkům distribuován dotazník, v rámci něhož se měli pomocí metody párového srovnávání vyjádřit k důležitosti jednotlivých kritérií. Tyto výsledky byly následně započítány do tzv. koeficientu použitelnosti (uc), který vyjadřuje míru použitelnosti dané vizuálie. Celkem bylo hodnoceno 90 vizuálií. Výsledky analýzy ukázaly, že klíčové postavení mají v učebnicích geografie fotografie. Naopak podíl abstraktních a kvantitativních vizuálií je relativně nízký. Jako problematický se jeví i vysoký podíl vizuálií bez titulku. Kvalita vizualizace má vztah přede-vším k tradici nakladatelství a stupni vzdělávání; v učebnicích od nakladatelství majících větší tradici a v učebnicích pro starší žáky dosahují vizuálie vyšší kvality. Mezi sledovanými typy vizuálií nebyly identifikovány statisticky významné rozdíly. Uživatelské hodnocení vizuálií ve vztahu ke změnám dětských pojetí žáků bylo provedeno pomocí didaktického testování (testy povrchu a vodstva). Výzkumný vzorek čítal 434 respondentů, kteří vyplnili pretesty bez vizuálií a následně testy s kvalitními a nekvalitními vizuáliemi. Výsledky ukázaly, že spíše než komplexní pojetí kvality vizualizace (koeficient použitelnosti) mají vliv na charakter dětských pojetí žáků a vznik miskoncepcí dílčí prvky dané vizuálie (např. legenda, umístění popisu, barevné řešení, tisková kvalita apod.).
Classification
Type
B - Specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2022
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
ISBN
978-80-7561-353-0
Number of pages
206
Publisher name
Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem
Place of publication
Ústí nad Labem
UT code for WoS book
—