TOSLS Test - a tool for asessment students' scientific literacy
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13440%2F23%3A43898067" target="_blank" >RIV/44555601:13440/23:43898067 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Test TOSLS - nástroj pro hodnocení vědecké gramotnosti studentů
Original language description
V příspěvku je prezentován Test vědecké gramotnosti (TOSLS - Test of Scientific Literacy Skills), který byl v zahraničí poprvé publikován v roce 2012. Test byl pouit k hodnocení úrovně vědecké gramotnosti studentů ji v mnoha zemích a nyní je k dispozici také v češtině. Tvoří ho 28 otázek s moností výběru jedné ze čtyř odpovědí. Testové poloky vycházejí z reálných problémů, které se zaměřují na devět oblastí vědeckého uvaování (např. vyhodnocení zdroje informací, čtení a interpretace grafického znázornění dat, identifikace platného vědeckého argumentu atd.). Test je primárně určen pro testování vysokoškolských studentů, ale můe být dobře vyuit i ve vyšších ročnících středních škol. Na začátku roku 2023 byl test zadán 130 studentům ze tří českých vysokých škol a také 195 studentům 3. a 4. ročníků z šesti gymnázií v Ústeckém kraji. V naší studii jsme zjistili, e jak gymnazisté, tak i vysoko-školští studenti prokazují dobré výsledky v dovednostech zaměřených na rozpoznání platné-ho vědeckého postupu, čtení a interpretaci grafického znázornění dat a řešení problémů s vyuitím kvantitativních dovedností. Potíe naopak mají s dovednostmi souvisejícími s identifikací silných a slabých stránek výzkumu a s porozuměním a interpretací statistických výroků. V příspěvku je prezentováno několik úloh z testu, které byly pro studenty obtínější.
Czech name
Test TOSLS - nástroj pro hodnocení vědecké gramotnosti studentů
Czech description
V příspěvku je prezentován Test vědecké gramotnosti (TOSLS - Test of Scientific Literacy Skills), který byl v zahraničí poprvé publikován v roce 2012. Test byl pouit k hodnocení úrovně vědecké gramotnosti studentů ji v mnoha zemích a nyní je k dispozici také v češtině. Tvoří ho 28 otázek s moností výběru jedné ze čtyř odpovědí. Testové poloky vycházejí z reálných problémů, které se zaměřují na devět oblastí vědeckého uvaování (např. vyhodnocení zdroje informací, čtení a interpretace grafického znázornění dat, identifikace platného vědeckého argumentu atd.). Test je primárně určen pro testování vysokoškolských studentů, ale můe být dobře vyuit i ve vyšších ročnících středních škol. Na začátku roku 2023 byl test zadán 130 studentům ze tří českých vysokých škol a také 195 studentům 3. a 4. ročníků z šesti gymnázií v Ústeckém kraji. V naší studii jsme zjistili, e jak gymnazisté, tak i vysoko-školští studenti prokazují dobré výsledky v dovednostech zaměřených na rozpoznání platné-ho vědeckého postupu, čtení a interpretaci grafického znázornění dat a řešení problémů s vyuitím kvantitativních dovedností. Potíe naopak mají s dovednostmi souvisejícími s identifikací silných a slabých stránek výzkumu a s porozuměním a interpretací statistických výroků. V příspěvku je prezentováno několik úloh z testu, které byly pro studenty obtínější.
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2023
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Article name in the collection
Veletrh nápadů učitelů fyziky 28
ISBN
978-80-7694-037-6
ISSN
—
e-ISSN
—
Number of pages
10
Pages from-to
64-73
Publisher name
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
Place of publication
České Budějovice
Event location
České Budějovice
Event date
Sep 1, 2023
Type of event by nationality
CST - Celostátní akce
UT code for WoS article
—