All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

TOSLS Test - a tool for asessment students' scientific literacy

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13440%2F23%3A43898067" target="_blank" >RIV/44555601:13440/23:43898067 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Test TOSLS - nástroj pro hodnocení vědecké gramotnosti studentů

  • Original language description

    V příspěvku je prezentován Test vědecké gramotnosti (TOSLS - Test of Scientific Literacy Skills), který byl v zahraničí poprvé publikován v roce 2012. Test byl pouit k hodnocení úrovně vědecké gramotnosti studentů ji v mnoha zemích a nyní je k dispozici také v češtině. Tvoří ho 28 otázek s moností výběru jedné ze čtyř odpovědí. Testové poloky vycházejí z reálných problémů, které se zaměřují na devět oblastí vědeckého uvaování (např. vyhodnocení zdroje informací, čtení a interpretace grafického znázornění dat, identifikace platného vědeckého argumentu atd.). Test je primárně určen pro testování vysokoškolských studentů, ale můe být dobře vyuit i ve vyšších ročnících středních škol. Na začátku roku 2023 byl test zadán 130 studentům ze tří českých vysokých škol a také 195 studentům 3. a 4. ročníků z šesti gymnázií v Ústeckém kraji. V naší studii jsme zjistili, e jak gymnazisté, tak i vysoko-školští studenti prokazují dobré výsledky v dovednostech zaměřených na rozpoznání platné-ho vědeckého postupu, čtení a interpretaci grafického znázornění dat a řešení problémů s vyuitím kvantitativních dovedností. Potíe naopak mají s dovednostmi souvisejícími s identifikací silných a slabých stránek výzkumu a s porozuměním a interpretací statistických výroků. V příspěvku je prezentováno několik úloh z testu, které byly pro studenty obtínější.

  • Czech name

    Test TOSLS - nástroj pro hodnocení vědecké gramotnosti studentů

  • Czech description

    V příspěvku je prezentován Test vědecké gramotnosti (TOSLS - Test of Scientific Literacy Skills), který byl v zahraničí poprvé publikován v roce 2012. Test byl pouit k hodnocení úrovně vědecké gramotnosti studentů ji v mnoha zemích a nyní je k dispozici také v češtině. Tvoří ho 28 otázek s moností výběru jedné ze čtyř odpovědí. Testové poloky vycházejí z reálných problémů, které se zaměřují na devět oblastí vědeckého uvaování (např. vyhodnocení zdroje informací, čtení a interpretace grafického znázornění dat, identifikace platného vědeckého argumentu atd.). Test je primárně určen pro testování vysokoškolských studentů, ale můe být dobře vyuit i ve vyšších ročnících středních škol. Na začátku roku 2023 byl test zadán 130 studentům ze tří českých vysokých škol a také 195 studentům 3. a 4. ročníků z šesti gymnázií v Ústeckém kraji. V naší studii jsme zjistili, e jak gymnazisté, tak i vysoko-školští studenti prokazují dobré výsledky v dovednostech zaměřených na rozpoznání platné-ho vědeckého postupu, čtení a interpretaci grafického znázornění dat a řešení problémů s vyuitím kvantitativních dovedností. Potíe naopak mají s dovednostmi souvisejícími s identifikací silných a slabých stránek výzkumu a s porozuměním a interpretací statistických výroků. V příspěvku je prezentováno několik úloh z testu, které byly pro studenty obtínější.

Classification

  • Type

    D - Article in proceedings

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2023

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Article name in the collection

    Veletrh nápadů učitelů fyziky 28

  • ISBN

    978-80-7694-037-6

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Number of pages

    10

  • Pages from-to

    64-73

  • Publisher name

    Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích

  • Place of publication

    České Budějovice

  • Event location

    České Budějovice

  • Event date

    Sep 1, 2023

  • Type of event by nationality

    CST - Celostátní akce

  • UT code for WoS article