Social distance to people with disabilities by the primary and secondary school teachers
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13450%2F19%3A43894692" target="_blank" >RIV/44555601:13450/19:43894692 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://www.szspektrum.eu/wp-content/uploads/2019/08/Vostr%C3%BD_1.pdf" target="_blank" >https://www.szspektrum.eu/wp-content/uploads/2019/08/Vostr%C3%BD_1.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Sociální distance k lidem s postižením u učitelů základních škol
Original language description
Cíl: Cílem výzkumného šetření je zjistit, jakou mají úroveň sociální distance učitelé základních škol vůči lidem s postižením. Za základní kategorie lidí s postižením byly brány osoby s tělesným postižením, smyslovým postižením a mentálním postižením. Z doposud realizovaných výzkumů se poukazuje na jasný vztah mezi typem postižení a mírou sociální distance. Naším cílem však bylo ověřit tuto premisu i u učitelů základních škol, neboť právě ti mají velký potenciál přenosu svých postojů a hodnot ke svým žákům. Právě sociální distance může pak být prediktorem pozitivních změn i u jejích žáků. Soubor a metodika: Výzkumu se účastnilo 447 učitelů ze základní škol v České republice, bez ohledu na aprobaci. Za výzkumný nástroj byla využita aplikovaná Bogardusova škála sociální distance, která byla využita již Pančochou (2013) či Zilcherem (2019). Výsledná data byla následně analyzována programem Statgraphics Centurion. Výsledky byly porovnávány v kontextu dalších výzkumů, zdali sociální distance vůči lidem s postižením je obdobná, jako je tomu u majoritní populace, případně jestli mají učitele rozvrstvení své sociální distance rozdílné. Výsledky: Původním předpokladem bylo, že učitelé základních škol budou mít výsledky rozdílné od majoritní populace. Rozložení postojů, v tomto případě sociální distance, je však rámcově totožné. Existují statisticky významné rozdíly mezi sociální distancí vůči osobám s jednotlivým typem postižení. Nejvyšší míru sociální distance vykazují učitelé vůči osobám s mentálním postižením. Závěr: Výsledky výzkumného šetření ukazují, že učitelé na základních školách vykazují statisticky nejvíce významnou sociální distanci vůči osobám s mentálním postižením, a naopak nejmenší k osobám s tělesným postižením. Výsledky vysvětlujeme primárně prevalencí osob s tělesným postižením v populaci, avšak také obecně největší náročností sociální integrace této součásti našeho obyvatelstva.
Czech name
Sociální distance k lidem s postižením u učitelů základních škol
Czech description
Cíl: Cílem výzkumného šetření je zjistit, jakou mají úroveň sociální distance učitelé základních škol vůči lidem s postižením. Za základní kategorie lidí s postižením byly brány osoby s tělesným postižením, smyslovým postižením a mentálním postižením. Z doposud realizovaných výzkumů se poukazuje na jasný vztah mezi typem postižení a mírou sociální distance. Naším cílem však bylo ověřit tuto premisu i u učitelů základních škol, neboť právě ti mají velký potenciál přenosu svých postojů a hodnot ke svým žákům. Právě sociální distance může pak být prediktorem pozitivních změn i u jejích žáků. Soubor a metodika: Výzkumu se účastnilo 447 učitelů ze základní škol v České republice, bez ohledu na aprobaci. Za výzkumný nástroj byla využita aplikovaná Bogardusova škála sociální distance, která byla využita již Pančochou (2013) či Zilcherem (2019). Výsledná data byla následně analyzována programem Statgraphics Centurion. Výsledky byly porovnávány v kontextu dalších výzkumů, zdali sociální distance vůči lidem s postižením je obdobná, jako je tomu u majoritní populace, případně jestli mají učitele rozvrstvení své sociální distance rozdílné. Výsledky: Původním předpokladem bylo, že učitelé základních škol budou mít výsledky rozdílné od majoritní populace. Rozložení postojů, v tomto případě sociální distance, je však rámcově totožné. Existují statisticky významné rozdíly mezi sociální distancí vůči osobám s jednotlivým typem postižení. Nejvyšší míru sociální distance vykazují učitelé vůči osobám s mentálním postižením. Závěr: Výsledky výzkumného šetření ukazují, že učitelé na základních školách vykazují statisticky nejvíce významnou sociální distanci vůči osobám s mentálním postižením, a naopak nejmenší k osobám s tělesným postižením. Výsledky vysvětlujeme primárně prevalencí osob s tělesným postižením v populaci, avšak také obecně největší náročností sociální integrace této součásti našeho obyvatelstva.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Result continuities
Project
—
Continuities
N - Vyzkumna aktivita podporovana z neverejnych zdroju
Others
Publication year
2019
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Sociálno-zdravotnické spektrum
ISSN
1339-1577
e-ISSN
—
Volume of the periodical
2019
Issue of the periodical within the volume
1
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
11
Pages from-to
1-11
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—