All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Social distance to people with disabilities by the primary and secondary school teachers

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13450%2F19%3A43894692" target="_blank" >RIV/44555601:13450/19:43894692 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://www.szspektrum.eu/wp-content/uploads/2019/08/Vostr%C3%BD_1.pdf" target="_blank" >https://www.szspektrum.eu/wp-content/uploads/2019/08/Vostr%C3%BD_1.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Sociální distance k lidem s postižením u učitelů základních škol

  • Original language description

    Cíl: Cílem výzkumného šetření je zjistit, jakou mají úroveň sociální distance učitelé základních škol vůči lidem s postižením. Za základní kategorie lidí s postižením byly brány osoby s tělesným postižením, smyslovým postižením a mentálním postižením. Z doposud realizovaných výzkumů se poukazuje na jasný vztah mezi typem postižení a mírou sociální distance. Naším cílem však bylo ověřit tuto premisu i u učitelů základních škol, neboť právě ti mají velký potenciál přenosu svých postojů a hodnot ke svým žákům. Právě sociální distance může pak být prediktorem pozitivních změn i u jejích žáků. Soubor a metodika: Výzkumu se účastnilo 447 učitelů ze základní škol v České republice, bez ohledu na aprobaci. Za výzkumný nástroj byla využita aplikovaná Bogardusova škála sociální distance, která byla využita již Pančochou (2013) či Zilcherem (2019). Výsledná data byla následně analyzována programem Statgraphics Centurion. Výsledky byly porovnávány v kontextu dalších výzkumů, zdali sociální distance vůči lidem s postižením je obdobná, jako je tomu u majoritní populace, případně jestli mají učitele rozvrstvení své sociální distance rozdílné. Výsledky: Původním předpokladem bylo, že učitelé základních škol budou mít výsledky rozdílné od majoritní populace. Rozložení postojů, v tomto případě sociální distance, je však rámcově totožné. Existují statisticky významné rozdíly mezi sociální distancí vůči osobám s jednotlivým typem postižení. Nejvyšší míru sociální distance vykazují učitelé vůči osobám s mentálním postižením. Závěr: Výsledky výzkumného šetření ukazují, že učitelé na základních školách vykazují statisticky nejvíce významnou sociální distanci vůči osobám s mentálním postižením, a naopak nejmenší k osobám s tělesným postižením. Výsledky vysvětlujeme primárně prevalencí osob s tělesným postižením v populaci, avšak také obecně největší náročností sociální integrace této součásti našeho obyvatelstva.

  • Czech name

    Sociální distance k lidem s postižením u učitelů základních škol

  • Czech description

    Cíl: Cílem výzkumného šetření je zjistit, jakou mají úroveň sociální distance učitelé základních škol vůči lidem s postižením. Za základní kategorie lidí s postižením byly brány osoby s tělesným postižením, smyslovým postižením a mentálním postižením. Z doposud realizovaných výzkumů se poukazuje na jasný vztah mezi typem postižení a mírou sociální distance. Naším cílem však bylo ověřit tuto premisu i u učitelů základních škol, neboť právě ti mají velký potenciál přenosu svých postojů a hodnot ke svým žákům. Právě sociální distance může pak být prediktorem pozitivních změn i u jejích žáků. Soubor a metodika: Výzkumu se účastnilo 447 učitelů ze základní škol v České republice, bez ohledu na aprobaci. Za výzkumný nástroj byla využita aplikovaná Bogardusova škála sociální distance, která byla využita již Pančochou (2013) či Zilcherem (2019). Výsledná data byla následně analyzována programem Statgraphics Centurion. Výsledky byly porovnávány v kontextu dalších výzkumů, zdali sociální distance vůči lidem s postižením je obdobná, jako je tomu u majoritní populace, případně jestli mají učitele rozvrstvení své sociální distance rozdílné. Výsledky: Původním předpokladem bylo, že učitelé základních škol budou mít výsledky rozdílné od majoritní populace. Rozložení postojů, v tomto případě sociální distance, je však rámcově totožné. Existují statisticky významné rozdíly mezi sociální distancí vůči osobám s jednotlivým typem postižení. Nejvyšší míru sociální distance vykazují učitelé vůči osobám s mentálním postižením. Závěr: Výsledky výzkumného šetření ukazují, že učitelé na základních školách vykazují statisticky nejvíce významnou sociální distanci vůči osobám s mentálním postižením, a naopak nejmenší k osobám s tělesným postižením. Výsledky vysvětlujeme primárně prevalencí osob s tělesným postižením v populaci, avšak také obecně největší náročností sociální integrace této součásti našeho obyvatelstva.

Classification

  • Type

    J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    N - Vyzkumna aktivita podporovana z neverejnych zdroju

Others

  • Publication year

    2019

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Sociálno-zdravotnické spektrum

  • ISSN

    1339-1577

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    2019

  • Issue of the periodical within the volume

    1

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    11

  • Pages from-to

    1-11

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database