Impacts of selected transport measures on atmospheric pollution from urban road transport in Czech cities.
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44994575%3A_____%2F06%3A%23E_543" target="_blank" >RIV/44994575:_____/06:#E_543 - isvavai.cz</a>
Alternative codes found
RIV/68407700:21260/06:E_543 RIV/00216208:11690/06:#E_543
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
angličtina
Original language name
Impacts of selected transport measures on atmospheric pollution from urban road transport in Czech cities.
Original language description
The purpose of the paper is to simulate impacts of selected policy measures on transport behavior, induced external effects of air pollution, and an emphasis on public-finance aspects of regulation such as financial stability of public transport agenciesand tax distortions. To do that, we formulate and estimate a microeconomic model of transport behavior of households and public transport agencies. We test and confirm the presence of the Mohring effect for selected Czech cities. These results are thenused for calibration of a microeconomic simulation model. The model is used for simulations with selected scenarios. The scenarios consist of a combination of increases in excise duty on fuels, changes in public transport fares and selected exogenous shocks such as an increase in the world oil price. These scenarios are evaluated according to various assumptions about the reaction of policy measures (i.e. whether fares increase after an exogenous increase in the motor fuel price, etc.).
Czech name
Dopady vybraných nástrojů regulace znečištění ovzduší osobní dopravou ve městech ČR
Czech description
Cílem článku je analyzovat dopady vybraných nástrojů regulace dopravy na dopravní chování, vyvolané externí efekty (znečištění ovzduší) a veřejné finance (finanční stabilita městských dopravních podniků a daňové distorze). Pro naplnění tohoto cíle formulujeme a odhadujeme mikroekonomický model dopravního chování domácností a městských dopravních podniků. Výsledky jsou použity pro kalibraci mikroekonomického modelu. Ten slouží k simulacím vybraných scénářů. Scénáře představují kombinaci nástrojů, jako jenárůst spotřební daně z paliv, změny jízdného veřejné dopravy a vybraných exogenních šoků (např. nárůst světové ceny ropy).
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
AH - Economics
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
<a href="/en/project/1F43E%2F045%2F210" target="_blank" >1F43E/045/210: The analyzis of requirements to build the bicycling infrastructure in the Czech Republic.</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2006
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Article name in the collection
Möhlenbrink et al. (eds.), Proceedings of the 3rd international symposium, Stuttgart
ISBN
3-89301-087-4
ISSN
—
e-ISSN
—
Number of pages
1
Pages from-to
19-20
Publisher name
FOVUS
Place of publication
Stuttgart, Germany
Event location
Stuttgart, Germany
Event date
Jan 1, 2006
Type of event by nationality
WRD - Celosvětová akce
UT code for WoS article
—