All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Methodology for measuring and evaluation of noise on roads

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44994575%3A_____%2F14%3A%230001297" target="_blank" >RIV/44994575:_____/14:#0001297 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="http://www.cdv.cz/metodiky/" target="_blank" >http://www.cdv.cz/metodiky/</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Metodika pro měření a hodnocení komunikací z hlediska hlukové zátěže

  • Original language description

    Účelem a cílem předkládané metodiky je poskytnutí efektivního nástroje pro možnost nezávislého ověření, hodnocení a posouzení hlučnosti jednotlivých typů i druhů povrchů komunikací v běžném provozu, a to v libovolné fázi jejich životnosti i v celé jejichdélce, z hlediska generované hlukové emise, která vzniká při styku pneumatika/vozovka. Způsob představeného hodnocení i posuzování je nezávislý na okolním dopravním proudu i okolí vlastní komunikace. Formulace metodiky měření hlučnosti povrchů komunikací metodou malé vzdálenosti (CPX), zásadním způsobem přispěje k transparentní a nezávislé deklaraci hlukových vlastností různých povrchů vozovek v různé době životnosti. Předkládaná metodika představuje návod jak měřit, interpretovat a následně hodnotit hlučnost jednotlivých typů povrchů vozovek tak, aby získané výsledky byly nezávislé na složení a intenzitě provozu na dané komunikaci a stejně tak na charakteru blízkého okolí vlastní komunikace. Popsány jsou jednotlivé technické aspekty,

  • Czech name

    Metodika pro měření a hodnocení komunikací z hlediska hlukové zátěže

  • Czech description

    Účelem a cílem předkládané metodiky je poskytnutí efektivního nástroje pro možnost nezávislého ověření, hodnocení a posouzení hlučnosti jednotlivých typů i druhů povrchů komunikací v běžném provozu, a to v libovolné fázi jejich životnosti i v celé jejichdélce, z hlediska generované hlukové emise, která vzniká při styku pneumatika/vozovka. Způsob představeného hodnocení i posuzování je nezávislý na okolním dopravním proudu i okolí vlastní komunikace. Formulace metodiky měření hlučnosti povrchů komunikací metodou malé vzdálenosti (CPX), zásadním způsobem přispěje k transparentní a nezávislé deklaraci hlukových vlastností různých povrchů vozovek v různé době životnosti. Předkládaná metodika představuje návod jak měřit, interpretovat a následně hodnotit hlučnost jednotlivých typů povrchů vozovek tak, aby získané výsledky byly nezávislé na složení a intenzitě provozu na dané komunikaci a stejně tak na charakteru blízkého okolí vlastní komunikace. Popsány jsou jednotlivé technické aspekty,

Classification

  • Type

    N<sub>metC</sub> - Methodology certified by the authorised body

  • CEP classification

    DN - Environmental impact on health

  • OECD FORD branch

Result continuities

  • Project

    Result was created during the realization of more than one project. More information in the Projects tab.

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2014

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Internal product ID

    Metodika hluk - metoda CPX

  • Regulation ID

    104/2014-710-VV/1

  • Technical parameters

    ISBN 978-80-86502-82-3, Ing. Vítězslav Křivánek, Ph.D., Centrum dopravního výzkumu, v.v.i., Líšeňská 33a, 636 00 Brno, e-mail: vitezslav.krivanek@cdv.cz, mob.: 601 321 681

  • Economical parameters

    Metodika umožňuje posuzovat, hodnotit, sledovat a interpretovat měření komunikací z hlediska hlukové emise. Lze provést eliminaci v některých případech zbytečně vynaložených nákladů na budování dodatečných technických řešení pro omezení hluku (např. protihlukových stěn, obchvatů komunikací), pokud je možné hluk ze silniční komunikace snížit např. využitím specializovaných nízkohlučných povrchů nebo náhradou nevyhovujícího krytu povrchu komunikace. Přínosy se mohou pohybovat v řádu miliónů až stamiliónůKč. Zpřesnění modelování šíření hluku z provozu na silničních komunikacích v konečném důsledku přináší benefit v podobě kvalitních informací o dopadu hlukové zátěže na obyvatelstvo, kdy lze kvantitativně vyjádřit velikost škody působené hlukem z dopravya to jak ve fyzických jednotkách, tak v penězích na zdraví obyvatelstva. Demonstrováno ?metodikou oceňování hluku z dopravy? č. j. 49/2012-520-TVP/1, kdy snížení hlučnosti povrchu komunikace představuje ročně pro lidské zdraví přínosy v řádech milionů Kč.

  • Certification body designation

    Ministerstvo dopravy, Odbor kosmických aktivit a ITS, nábřeží Ludvíka Svobody 1222/12, 110 15 Praha 1

  • Date of certification

  • Method of use

    C - Výsledek je využíván bez omezení okruhu uživatelů