Cleaning low noise pavements and change their noise in the Czech Republic monitored by CPX method
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44994575%3A_____%2F16%3AN0000009" target="_blank" >RIV/44994575:_____/16:N0000009 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="http://apps.szu.cz/svi/hygiena/show.php?kat=archiv/h2016-4-04" target="_blank" >http://apps.szu.cz/svi/hygiena/show.php?kat=archiv/h2016-4-04</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Čištění nízkohlučných povrchů vozovek a změna jejich hlučnosti na území ČR sledovaná metodou CPX
Original language description
Problematika hluku patří mezi klíčové problémy dlouhodobého provozu na pozemních komunikacích z hlediska jejích negativních vlivů na životní prostředí a zdraví člověka, která je do značné míry ovlivňována technickým stavem komunikace – obrusné vrstvy. Hluk generovaný kontaktem pneumatiky s vozovkou převládá u osobních vozidel od rychlosti cca 40 km/h, proto v posledních letech představují nízkohlučné povrchy efektivní protihlukové opatření. Na území ČR se jednalo v roce 2010 o jednotky případů pokládky specializovaného povrchu, již v roce 2013 se jednalo o desítky případů realizací. U nízkohlučných povrchů byla prokázána rychlejší akustická degradace, která může souviset i s tím, že čištění těchto specializovaných krytů vozovek se v ČR neprovádí. Článek uvádí výsledky měření pomocí metody CPX provedeného v rámci projektu TAČR č. TE01020168 – „Centrum pro efektivní a udržitelnou dopravní infrastrukturu“ – CESTI, kdy srovnává změny akustického tlaku A měřené na styku pneumatika/vozovka nízkohlučných povrchů vozovek na nichž bylo provedeno čistění a to opakovaně několik let po sobě.
Czech name
Čištění nízkohlučných povrchů vozovek a změna jejich hlučnosti na území ČR sledovaná metodou CPX
Czech description
Problematika hluku patří mezi klíčové problémy dlouhodobého provozu na pozemních komunikacích z hlediska jejích negativních vlivů na životní prostředí a zdraví člověka, která je do značné míry ovlivňována technickým stavem komunikace – obrusné vrstvy. Hluk generovaný kontaktem pneumatiky s vozovkou převládá u osobních vozidel od rychlosti cca 40 km/h, proto v posledních letech představují nízkohlučné povrchy efektivní protihlukové opatření. Na území ČR se jednalo v roce 2010 o jednotky případů pokládky specializovaného povrchu, již v roce 2013 se jednalo o desítky případů realizací. U nízkohlučných povrchů byla prokázána rychlejší akustická degradace, která může souviset i s tím, že čištění těchto specializovaných krytů vozovek se v ČR neprovádí. Článek uvádí výsledky měření pomocí metody CPX provedeného v rámci projektu TAČR č. TE01020168 – „Centrum pro efektivní a udržitelnou dopravní infrastrukturu“ – CESTI, kdy srovnává změny akustického tlaku A měřené na styku pneumatika/vozovka nízkohlučných povrchů vozovek na nichž bylo provedeno čistění a to opakovaně několik let po sobě.
Classification
Type
J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)
CEP classification
FQ - Public health system, social medicine
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
<a href="/en/project/TE01020168" target="_blank" >TE01020168: Centre for Effective and Sustainable Transport Infrastructure (CESTI)</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2016
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Hygiena
ISSN
1802-6281
e-ISSN
—
Volume of the periodical
61
Issue of the periodical within the volume
4
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
5
Pages from-to
152-156
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—