Low-noise pavements – their effectiveness and practical experience in the Czech Republic
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44994575%3A_____%2F20%3AN0000094" target="_blank" >RIV/44994575:_____/20:N0000094 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://www.konferencedopravniinfrastruktura.cz/2020/pozvanka-na-konferenci/" target="_blank" >https://www.konferencedopravniinfrastruktura.cz/2020/pozvanka-na-konferenci/</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Nízkohlučné povrchy – jejich účinnost a zkušenosti z praxe v České republice
Original language description
KŘIVÁNEK, V., MARKOVÁ, P., HABLOVIČOVÁ, B., Nízkohlučné povrchy – jejich účinnost a zkušenosti z praxe v České republice. In Konference dopravní infrastruktura 2020, Litomyšl, 16. – 17. 9. 2020, s. 144 – 147. Hlučnost na pozemních komunikacích je ovlivňována několika zásadními faktory – intenzitou a složením dopravního provozu, rychlostí dopravního proudu a povrchem pozemní komunikace. Převládajícím zdrojem hluku je hluk generovaný kontaktem pneumatiky s vozovkou u současných osobních vozidel se spalovacím či vznětovým motorem již od rychlosti cca 40 km/h, u vozidel s elektromotorem již od rychlostí cca 20 km/h. Proto stav obrusné vrstvy vozovky pozemní komunikace s rozvojem elektromobility bude hrát stále významnější roli v celkové hlukové zátěži. S ohledem na dopady na životní prostředí se v poslední době nejen v ČR začínají častěji uplatňovat obrusné vrstvy se sníženou hlučností – nízkohlučné povrchy, které mohou mít významný dopad i pro budoucí rozvoj území, respektive socioekonomické hodnocení regionu, potažmo dlouhodobě udržitelnou dopravu. Technické podmínky č. 259 Ministerstva dopravy se komplexněji zabývají problematikou asfaltových směsí pro obrusné vrstvy se sníženou hlučností, jež stanovují i postup hodnocení hlučnosti povrchů vozovek.
Czech name
Nízkohlučné povrchy – jejich účinnost a zkušenosti z praxe v České republice
Czech description
KŘIVÁNEK, V., MARKOVÁ, P., HABLOVIČOVÁ, B., Nízkohlučné povrchy – jejich účinnost a zkušenosti z praxe v České republice. In Konference dopravní infrastruktura 2020, Litomyšl, 16. – 17. 9. 2020, s. 144 – 147. Hlučnost na pozemních komunikacích je ovlivňována několika zásadními faktory – intenzitou a složením dopravního provozu, rychlostí dopravního proudu a povrchem pozemní komunikace. Převládajícím zdrojem hluku je hluk generovaný kontaktem pneumatiky s vozovkou u současných osobních vozidel se spalovacím či vznětovým motorem již od rychlosti cca 40 km/h, u vozidel s elektromotorem již od rychlostí cca 20 km/h. Proto stav obrusné vrstvy vozovky pozemní komunikace s rozvojem elektromobility bude hrát stále významnější roli v celkové hlukové zátěži. S ohledem na dopady na životní prostředí se v poslední době nejen v ČR začínají častěji uplatňovat obrusné vrstvy se sníženou hlučností – nízkohlučné povrchy, které mohou mít významný dopad i pro budoucí rozvoj území, respektive socioekonomické hodnocení regionu, potažmo dlouhodobě udržitelnou dopravu. Technické podmínky č. 259 Ministerstva dopravy se komplexněji zabývají problematikou asfaltových směsí pro obrusné vrstvy se sníženou hlučností, jež stanovují i postup hodnocení hlučnosti povrchů vozovek.
Classification
Type
O - Miscellaneous
CEP classification
—
OECD FORD branch
50703 - Transport planning and social aspects of transport (transport engineering to be 2.1)
Result continuities
Project
<a href="/en/project/TL02000258" target="_blank" >TL02000258: Urban planning using low-noise roads</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2020
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů