Can we reduce the degradation process of concrete pavement?
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44994575%3A_____%2F19%3AN0000063" target="_blank" >RIV/44994575:_____/19:N0000063 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Lze zpomalit materiálové vady cementobetonových krytu vozovek?
Original language description
Cementobetonové kryty vozovek, jak monolitické (letiště, dálnice), tak prefabrikovaný beton (zámková dlažba) vykazují v posledních letech postupnou, dnes už nepřehlédnutelnou změnu zastoupení počtu i míry závažnosti vad a poruch. Znepokojivé je zejména radikální navýšení autodestruktivního rozpadu materiálové struktury betonu, které je nejčastěji popisováno jako rozpínavé reakce. Důsledkem může být extrémně snížená a krátká životnost betonů, a to jak na pojížděných, tak i na nepojížděných plochách. Předpokládá se, že při nezměněné skladbě konstrukčních vrstev je hlavní příčina dána společným působením vlivů prostředí (klima, chemické znečištění), odvodnění vozovek a chováním současných cementů. Z uvedených zdrojů na již existujících vozovkách lze účinně tlumit zpravidla jen vlivy klima. Příspěvek uvádí souhrn výsledků získaný ze současného portfolia výrobků sekundární ochrany betonů. Zkoušení se provádělo z hlediska odolnosti proti vnikání vody a trvanlivosti proti společnému účinku mrazu a solí. Výsledky prokázaly závislost a odlišné závislosti podle materiálové báze přípravků sekundární ochrany. Zcela odlišně se chovají výrobky na bázi olejů, silikátových emulzí a roztoků a bází, které do těchto kategorií nespadají.
Czech name
Lze zpomalit materiálové vady cementobetonových krytu vozovek?
Czech description
Cementobetonové kryty vozovek, jak monolitické (letiště, dálnice), tak prefabrikovaný beton (zámková dlažba) vykazují v posledních letech postupnou, dnes už nepřehlédnutelnou změnu zastoupení počtu i míry závažnosti vad a poruch. Znepokojivé je zejména radikální navýšení autodestruktivního rozpadu materiálové struktury betonu, které je nejčastěji popisováno jako rozpínavé reakce. Důsledkem může být extrémně snížená a krátká životnost betonů, a to jak na pojížděných, tak i na nepojížděných plochách. Předpokládá se, že při nezměněné skladbě konstrukčních vrstev je hlavní příčina dána společným působením vlivů prostředí (klima, chemické znečištění), odvodnění vozovek a chováním současných cementů. Z uvedených zdrojů na již existujících vozovkách lze účinně tlumit zpravidla jen vlivy klima. Příspěvek uvádí souhrn výsledků získaný ze současného portfolia výrobků sekundární ochrany betonů. Zkoušení se provádělo z hlediska odolnosti proti vnikání vody a trvanlivosti proti společnému účinku mrazu a solí. Výsledky prokázaly závislost a odlišné závislosti podle materiálové báze přípravků sekundární ochrany. Zcela odlišně se chovají výrobky na bázi olejů, silikátových emulzí a roztoků a bází, které do těchto kategorií nespadají.
Classification
Type
O - Miscellaneous
CEP classification
—
OECD FORD branch
20101 - Civil engineering
Result continuities
Project
<a href="/en/project/TH02020789" target="_blank" >TH02020789: Materials for Optimization of Water Absorption of Concrete to Improve its Life Span</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2019
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů