Attitudes of children and youth to railway trespassing
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44994575%3A_____%2F19%3AN0000070" target="_blank" >RIV/44994575:_____/19:N0000070 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://cvvm.soc.cas.cz/media/com_form2content/documents/c3/a5119/f28/2019-01_na%C5%A1e-spole%C4%8Dnost_Postoje_d%C4%9Bt%C3%AD_a_ml%C3%A1de%C5%BEe_k_neopr%C3%A1vn%C4%9Bn%C3%BDm_vstup%C5%AFm_do_prostoru_dr%C3%A1hy.pdf" target="_blank" >https://cvvm.soc.cas.cz/media/com_form2content/documents/c3/a5119/f28/2019-01_na%C5%A1e-spole%C4%8Dnost_Postoje_d%C4%9Bt%C3%AD_a_ml%C3%A1de%C5%BEe_k_neopr%C3%A1vn%C4%9Bn%C3%BDm_vstup%C5%AFm_do_prostoru_dr%C3%A1hy.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Postoje dětí a mládeže k neoprávněným vstupům do prostoru dráhy
Original language description
Neoprávněné vstupy do prostoru dráhy, které mají v ČR každoročně za následek okolo 200 obětí, se ve značné míře týkají i dětí a mládeže. Této problematice přitom není v rámci vzdělávání věnována, na rozdíl od ostatní aspektů bezpečnosti dopravy, dostatečná pozornost. Samotné téma tzv. železničního trespassingu bylo v ČR zatím zpracováno jen všeobecně se zaměřením především na podmínky vzniku a charakteristiky rizikových lokalit; v zahraničí jsou jak výzkum, tak i praxe více věnovány otázkám působení na veřejnost včetně vzdělávání dětí a mládeže. Cílem prezentované studie bylo získat základní informace o postoji dětí a mládeže k nezákonnému a vysoce riskantnímu jednání, jakým vstup do prostoru dráhy v místech, která k tomu nejsou určena, je. Průzkum byl primárně zaměřen na definování základních faktorů, které je třeba brát v úvahu při formulaci vzdělávacích opatření k tématu neoprávněných vstupů do prostoru dráhy, určených cílovým skupinám starších dětí a mládeže. Studie vycházela z předpokladu, že na chování jedince v dopravě má vliv nejen znalost pravidel a rizik, ale i zvyky získané v rodinném prostředí a zejména v případě dětí a mládeže i chování vrstevníků. Předmětem zájmu byl také přístup školy a její vliv na chování dětí. Tyto aspekty byly zohledněny při vymezení výzkumných okruhů. Pro získání dat byla použita metoda tzv. focus groups, které byly realizovány na dvou školách s dětmi ve věku 11 – 16 let. Obě školy se nacházely v těsné blízkosti nelegálních zkratek přes železniční trať. Lokality byly vybrány na základě předchozích terénních šetření tak, aby byla podchycena relevantní skupina mládeže, tedy provedené pozorování ukázalo, že žáci a studenti se po nich pohybují. Zkratky se svým charakterem a využitím lišily – jedna byla v okolí ojedinělá a využívaná téměř výhradně studenty školy, druhá patřila mezi mnohé a běžně užívané cesty přes trať rozdělující město. V rámci rozhovorů bylo potvrzeno, že děti dostupných nelegálních zkratek přes trať skutečně využívají, a to k úspoře času i trávení volnočasových aktivit. Jsou si vědomy nelegálnosti tohoto jednání a do jisté míry znají i jeho rizika. Jen některé se zmínily o nesouhlasu rodičů. Jejich schopnost reálně posoudit rizika je však omezená. Nelegální přecházení v místech, která znají, považují žáci a studenti za poměrně bezpečné. Uvádějí, že při přecházení se snaží zachovávat opatrnost, aplikují však určité obecně zažité chybné předpoklady (vlak je daleko slyšet; když se rozhlédnu, uvidím vlak včas atd.). Důležitou skutečností přispívající k frekvenci nelegálního jednání je, že se téměř vůbec nesetkávají s dozorem a penalizací. Ze strany dospělých, a to ať členů rodiny, nebo cizích kolemjdoucích, se jim dostává převážně příkladů nežádoucího chování. Tento problém se projevil hlavně v lokalitě, kde je významnější bariérový efekt železnice a nelegální přecházení je každodenní záležitostí velké části obyvatel. Rozhovory potvrdily význam působení ze strany vrstevníků. Většina dětí připustila, že se přizpůsobuje chování většiny nebo by se alespoň daly přemluvit; v celém souboru jen tři žáci tvrdili, že by se k nežádoucímu chování nedali přesvědčit za žádných okolností.
Czech name
Postoje dětí a mládeže k neoprávněným vstupům do prostoru dráhy
Czech description
Neoprávněné vstupy do prostoru dráhy, které mají v ČR každoročně za následek okolo 200 obětí, se ve značné míře týkají i dětí a mládeže. Této problematice přitom není v rámci vzdělávání věnována, na rozdíl od ostatní aspektů bezpečnosti dopravy, dostatečná pozornost. Samotné téma tzv. železničního trespassingu bylo v ČR zatím zpracováno jen všeobecně se zaměřením především na podmínky vzniku a charakteristiky rizikových lokalit; v zahraničí jsou jak výzkum, tak i praxe více věnovány otázkám působení na veřejnost včetně vzdělávání dětí a mládeže. Cílem prezentované studie bylo získat základní informace o postoji dětí a mládeže k nezákonnému a vysoce riskantnímu jednání, jakým vstup do prostoru dráhy v místech, která k tomu nejsou určena, je. Průzkum byl primárně zaměřen na definování základních faktorů, které je třeba brát v úvahu při formulaci vzdělávacích opatření k tématu neoprávněných vstupů do prostoru dráhy, určených cílovým skupinám starších dětí a mládeže. Studie vycházela z předpokladu, že na chování jedince v dopravě má vliv nejen znalost pravidel a rizik, ale i zvyky získané v rodinném prostředí a zejména v případě dětí a mládeže i chování vrstevníků. Předmětem zájmu byl také přístup školy a její vliv na chování dětí. Tyto aspekty byly zohledněny při vymezení výzkumných okruhů. Pro získání dat byla použita metoda tzv. focus groups, které byly realizovány na dvou školách s dětmi ve věku 11 – 16 let. Obě školy se nacházely v těsné blízkosti nelegálních zkratek přes železniční trať. Lokality byly vybrány na základě předchozích terénních šetření tak, aby byla podchycena relevantní skupina mládeže, tedy provedené pozorování ukázalo, že žáci a studenti se po nich pohybují. Zkratky se svým charakterem a využitím lišily – jedna byla v okolí ojedinělá a využívaná téměř výhradně studenty školy, druhá patřila mezi mnohé a běžně užívané cesty přes trať rozdělující město. V rámci rozhovorů bylo potvrzeno, že děti dostupných nelegálních zkratek přes trať skutečně využívají, a to k úspoře času i trávení volnočasových aktivit. Jsou si vědomy nelegálnosti tohoto jednání a do jisté míry znají i jeho rizika. Jen některé se zmínily o nesouhlasu rodičů. Jejich schopnost reálně posoudit rizika je však omezená. Nelegální přecházení v místech, která znají, považují žáci a studenti za poměrně bezpečné. Uvádějí, že při přecházení se snaží zachovávat opatrnost, aplikují však určité obecně zažité chybné předpoklady (vlak je daleko slyšet; když se rozhlédnu, uvidím vlak včas atd.). Důležitou skutečností přispívající k frekvenci nelegálního jednání je, že se téměř vůbec nesetkávají s dozorem a penalizací. Ze strany dospělých, a to ať členů rodiny, nebo cizích kolemjdoucích, se jim dostává převážně příkladů nežádoucího chování. Tento problém se projevil hlavně v lokalitě, kde je významnější bariérový efekt železnice a nelegální přecházení je každodenní záležitostí velké části obyvatel. Rozhovory potvrdily význam působení ze strany vrstevníků. Většina dětí připustila, že se přizpůsobuje chování většiny nebo by se alespoň daly přemluvit; v celém souboru jen tři žáci tvrdili, že by se k nežádoucímu chování nedali přesvědčit za žádných okolností.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
Result was created during the realization of more than one project. More information in the Projects tab.
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2019
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Naše společnost
ISSN
1214-438X
e-ISSN
2336-1646
Volume of the periodical
17
Issue of the periodical within the volume
1
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
16
Pages from-to
27-42
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—