All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Screening assessment of environmental risks during the selection of roadway networks.

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44994575%3A_____%2F19%3AN0000129" target="_blank" >RIV/44994575:_____/19:N0000129 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Screeningové hodnocení environmentálních rizik při výběru tras pozemních komunikací

  • Original language description

    Předkládaná metodika se zabývá včasným stanovením potenciálních environmentálních rizik variant nových pozemních komunikací, a to na samém počátku investiční přípravy. Pomocí formalizovaného postupu v GIS je navržena série podkladových map vhodných pro návrh různých variant tras projektantem a soubor indikátorů pro hodnocení jejich přijatelnosti z hlediska dopadů na životní prostředí. Hodnocení vychází z environmentální legislativy, konkrétní místní situace a ze srovnání v širším kontextu ČR. K tomu byly zpracovány dvě série indikátorů, které umožňují posoudit stavbu v kontextu (a) typů území v ČR a (b) jiných analogických silničních staveb. Metodika je využitelná jak při prvotním výběru ve fázi screeningu, tak v rámci posuzování v procesu EIA. Cílovou skupinou jsou pracovníci zabývající se hodnocením vlivu staveb pozemních komunikací na životní prostředí, projektanti a investoři pozemních komunikací, pracovníci územního plánování, úředníci státní správy a další účastníci procesu přípravy.

  • Czech name

    Screeningové hodnocení environmentálních rizik při výběru tras pozemních komunikací

  • Czech description

    Předkládaná metodika se zabývá včasným stanovením potenciálních environmentálních rizik variant nových pozemních komunikací, a to na samém počátku investiční přípravy. Pomocí formalizovaného postupu v GIS je navržena série podkladových map vhodných pro návrh různých variant tras projektantem a soubor indikátorů pro hodnocení jejich přijatelnosti z hlediska dopadů na životní prostředí. Hodnocení vychází z environmentální legislativy, konkrétní místní situace a ze srovnání v širším kontextu ČR. K tomu byly zpracovány dvě série indikátorů, které umožňují posoudit stavbu v kontextu (a) typů území v ČR a (b) jiných analogických silničních staveb. Metodika je využitelná jak při prvotním výběru ve fázi screeningu, tak v rámci posuzování v procesu EIA. Cílovou skupinou jsou pracovníci zabývající se hodnocením vlivu staveb pozemních komunikací na životní prostředí, projektanti a investoři pozemních komunikací, pracovníci územního plánování, úředníci státní správy a další účastníci procesu přípravy.

Classification

  • Type

    N<sub>metS</sub> - Methodology approved by the given body of the state whose it is competency

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    20104 - Transport engineering

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/TE01020168" target="_blank" >TE01020168: Centre for Effective and Sustainable Transport Infrastructure (CESTI)</a><br>

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2019

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Internal product ID

    V_255

  • Regulation ID

  • Technical parameters

    Předložená metodika je zaměřena na výběr tras nových pozemních komunikací z hlediska snižování jejich dopadu na životní prostředí. Její uplatnění bude v rámci investiční přípravy pozemních komunikací, a to především ve dvou etapách: 1) Etapa screeningu – vymezení variant trasy a jejich prvotní hodnocení. Zde leží těžiště celé metodiky. Cílem je, aby projektant od začátku navrhoval trasy komunikací do map, ve kterých bude objektivně a přehledně zdokumentována citlivost zájmového území z hlediska všech základních složek životního prostředí. Metodika tento postup přináší. Jedná se o mnohem efektivnější způsob, než když čistě technicky navržené trasy jsou teprve následně konfrontovány s prvky ochrany životního prostředí. Základní doporučení pro fázi výběru trasy je návrh většího množství variant s menší technickou propracovaností a jejich vyhodnocení. Právě z většího počtu navržených variant je možné vybrat optimální řešení, které bude co nejméně zasahovat do cenných prvků životního prostředí. Postupy pro výběr variant jsou předmětem této metodiky. Hodnocení lze uplatnit nejen při vlastní přípravě pozemních komunikací, ale i v rámci územního plánování a při přípravě různých strategických materiálů. 2) Etapa EIA – podrobné hodnocení podle zákona č. 100/2001 Sb. Posuzování vlivů na životní prostředí vyžaduje již podrobné informace o hodnoceném záměru. Posuzovány bývají většinou 1 až 3 varianty, rozpracované do podrobné technické studie nebo i na úroveň dokumentace pro územní rozhodnutí. Principy předkládané metodiky lze použít v této fázi jako vstupní screening k vytipování kritických míst a při konečném vyhodnocování přijatelnosti předložených variant a výběru konečné varianty. Cílovou skupinou uživatelů metodiky jsou zpracovatelé ekologických hodnocení vlivu pozemních komunikací na životní prostředí, projektanti dopravních staveb, investoři, zpracovatelé územních plánů a úředníci státní správy.

  • Economical parameters

    Investiční příprava nových pozemních komunikací je velmi složitým a dlouhodobým procesem. Metodika se snaží podporovat dvoustupňový přístup, kdy ve fázi screeningu se posuzuje „velký počet rámcově zpracovaných variant“ a na něj teprve navazuje podrobné hodnocení. Nelze samozřejmě hodnotit všechny možné varianty (je jich nekonečně), ale optimální je (podle místní situace) vycházet třeba z 5 – 10 variant, ze kterých po screeningovém hodnocení vzejdou 2 – 3 varianty pro podrobné hodnocení. Metodika navíc činí toto hodnocení velmi transparentním, což je pro další projednávání velmi důležité. Nelze samozřejmě reálně ocenit ekonomické přínosy, ale pokud metodika přispěje ze zlepšení výběru tras, budou zde nejen ekonomické přínosy z důvodů zkrácení investiční přípravy, ale i přínosy na straně životního prostředí.

  • Certification body designation

    Ministerstvo dopravy

  • Date of certification

  • Method of use

    B - Výsledek je využíván orgány státní nebo veřejné správy