Influence of modification traffic light intersection on road traffic safety in Břeclav - pilot study
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44994575%3A_____%2F20%3AN0000044" target="_blank" >RIV/44994575:_____/20:N0000044 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="http://www.silnicnispolecnost.cz" target="_blank" >http://www.silnicnispolecnost.cz</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Vliv úpravy SSZ na bezpečnost silničního provozu v Břeclavi - pilotní studie
Original language description
Z posledního šetření Centra dopravního výzkumu, v. v. i. vyplývá, že přibližně 55 % cyklů na křižovatkách řízených světelnou signalizací se neobejde bez dopravního přestupku. Na základě toho byla provedena pilotní studie zavedení přerušovaného signálu (dále jen PZ nebo přerušovaná zelená) na konci zeleného signálu v délce 4 s na vybrané silnici I/55 v Břeclavi, kde byla zavedena změna signálního plánu na pěti křižovatkách. Průzkum chování řidičů probíhal sledováním konfliktů a videoanalýzou záznamů pořízených z dronu nad dotčenými křižovatkami ve třech fázích – před zavedením, ihned po zavedení a cca měsíc po zavedení PZ. Z dotazníkových průzkumů vyplývá, že cca 25 % osob se s přerušovaným signálem setkala v zahraničí a že cca třetina oslovených osob označila význam tohoto signálu špatně. Dle místního průzkumu hodnotila většina řidičů, kteří se přímo setkali s přerušovaným signálem, změnu za pozitivní přínos k bezpečnosti a cca 84 % řidičů by uvítala plošné zavedení přerušovaného zeleného signálu v ČR. Ze zjištění z průzkumu chování řidičů vyplývá, že po zavedení PZ došlo ke snížení rychlostí v době začátku žlutého signálu. Řidiči v době začátku žlutého signálu tedy dokázali lépe vyhodnotit, zda křižovatkou ještě projedou na zelený signál nebo už ne. Naopak ze sledování konfliktů vyplývá, že téměř na všech sledovaných ramenech křižovatek došlo po zavedení PZ k mírnému nárůstu sledovaného typu konfliktů. Dále z průzkumů vyplývá, že cca třetina až polovina řidičů zastaví předčasně na PZ. Analýzou naměřených dat se podařilo stanovit snížení doby efektivní doby zelené o 2 s ve fázi měsíc po zavedení PZ oproti hodnotám naměřeným před zavedením PZ, což vede ke snížení kapacity křižovatek.
Czech name
Vliv úpravy SSZ na bezpečnost silničního provozu v Břeclavi - pilotní studie
Czech description
Z posledního šetření Centra dopravního výzkumu, v. v. i. vyplývá, že přibližně 55 % cyklů na křižovatkách řízených světelnou signalizací se neobejde bez dopravního přestupku. Na základě toho byla provedena pilotní studie zavedení přerušovaného signálu (dále jen PZ nebo přerušovaná zelená) na konci zeleného signálu v délce 4 s na vybrané silnici I/55 v Břeclavi, kde byla zavedena změna signálního plánu na pěti křižovatkách. Průzkum chování řidičů probíhal sledováním konfliktů a videoanalýzou záznamů pořízených z dronu nad dotčenými křižovatkami ve třech fázích – před zavedením, ihned po zavedení a cca měsíc po zavedení PZ. Z dotazníkových průzkumů vyplývá, že cca 25 % osob se s přerušovaným signálem setkala v zahraničí a že cca třetina oslovených osob označila význam tohoto signálu špatně. Dle místního průzkumu hodnotila většina řidičů, kteří se přímo setkali s přerušovaným signálem, změnu za pozitivní přínos k bezpečnosti a cca 84 % řidičů by uvítala plošné zavedení přerušovaného zeleného signálu v ČR. Ze zjištění z průzkumu chování řidičů vyplývá, že po zavedení PZ došlo ke snížení rychlostí v době začátku žlutého signálu. Řidiči v době začátku žlutého signálu tedy dokázali lépe vyhodnotit, zda křižovatkou ještě projedou na zelený signál nebo už ne. Naopak ze sledování konfliktů vyplývá, že téměř na všech sledovaných ramenech křižovatek došlo po zavedení PZ k mírnému nárůstu sledovaného typu konfliktů. Dále z průzkumů vyplývá, že cca třetina až polovina řidičů zastaví předčasně na PZ. Analýzou naměřených dat se podařilo stanovit snížení doby efektivní doby zelené o 2 s ve fázi měsíc po zavedení PZ oproti hodnotám naměřeným před zavedením PZ, což vede ke snížení kapacity křižovatek.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
20104 - Transport engineering
Result continuities
Project
<a href="/en/project/ED2.1.00%2F03.0064" target="_blank" >ED2.1.00/03.0064: Transport R&D Centre</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2020
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Silniční obzor
ISSN
0322-7154
e-ISSN
—
Volume of the periodical
81
Issue of the periodical within the volume
5
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
7
Pages from-to
138-144
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—