All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Horizontal layered traffic signs

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44994575%3A_____%2F20%3AN0000114" target="_blank" >RIV/44994575:_____/20:N0000114 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Horizontální vrstevné dopravní značení

  • Original language description

    Vynález se týká horizontálního značení na okraji vozovek, a to v místech, kde má profil komunikace konvexní tvar. V současné době je na pozemních komunikacích celého světa používáno dvojí značení, jednak vertikální, kdy na tyčích či závěsných konstrukcích jsou vertikálně umístěny dopravní značky, a horizontální, barvou vyvedené liniové či znakové prvky přímo na povrchu komunikace. Slabou stránkou horizontálního značení je jeho horší viditelnost na dálku a jeho prakticky nulová viditelnost v místech, kde má profil komunikace konvexní tvar (tedy v místech zmenšujícího se stoupání, zvětšujícího se klesání a na vrcholech kopců). Tyto nedostatky odstraňuje do značné míry horizontální vrstevné dopravní značení sestávající z betonového tělesa, které je svou spodní částí uspořádáno pevně na okraji vozovky, přičemž horní část má horizontální rozměr a je viditelná nad vozovkou, přičemž na straně přivrácené do vozovky je vytvořena tvarovaná plocha opatřena reflexní barvou umožňující odraz světla jehož podstata spočívá v tom, že tvarovaná plocha je provedená jako konvexní pruhové vybouleniny rovnoběžné s plochou vozovky mezi nimiž jsou prohlubně vytvořené jako kónické drážky. Značení se podle vynálezu odlišuje od běžného reflexní barvou natřeného betonového obrubníku nebo obrubníku opatřeného svislými vrypy známého ze stavu techniky vytvořením zdálky od horizontu viditelného světloodrážejícího značení umožňujícího řidiči sledovat dráhu vozovky směrem na obzoru, jelikož světlo je vedeno zpět z velké vzdálenosti. Zvláště výhodné je použití značení v případě, že se silnice mírně vlní. V části silnice pod obzorem sice žádná indikace díky značení není, ale jakmile se silnice začne zvedat objeví se odraz od značení podle vynálezu. Vzhledem k faktu, že toto značení je nepřejížditelné, je jeho použití vhodné i v případech, kdy může značit např. zúžení komunikace či spojení jízdních pruhů, případně mezi jízdními pruhy, např. jako vložený ostrůvek na přechodu pro chodce.

  • Czech name

    Horizontální vrstevné dopravní značení

  • Czech description

    Vynález se týká horizontálního značení na okraji vozovek, a to v místech, kde má profil komunikace konvexní tvar. V současné době je na pozemních komunikacích celého světa používáno dvojí značení, jednak vertikální, kdy na tyčích či závěsných konstrukcích jsou vertikálně umístěny dopravní značky, a horizontální, barvou vyvedené liniové či znakové prvky přímo na povrchu komunikace. Slabou stránkou horizontálního značení je jeho horší viditelnost na dálku a jeho prakticky nulová viditelnost v místech, kde má profil komunikace konvexní tvar (tedy v místech zmenšujícího se stoupání, zvětšujícího se klesání a na vrcholech kopců). Tyto nedostatky odstraňuje do značné míry horizontální vrstevné dopravní značení sestávající z betonového tělesa, které je svou spodní částí uspořádáno pevně na okraji vozovky, přičemž horní část má horizontální rozměr a je viditelná nad vozovkou, přičemž na straně přivrácené do vozovky je vytvořena tvarovaná plocha opatřena reflexní barvou umožňující odraz světla jehož podstata spočívá v tom, že tvarovaná plocha je provedená jako konvexní pruhové vybouleniny rovnoběžné s plochou vozovky mezi nimiž jsou prohlubně vytvořené jako kónické drážky. Značení se podle vynálezu odlišuje od běžného reflexní barvou natřeného betonového obrubníku nebo obrubníku opatřeného svislými vrypy známého ze stavu techniky vytvořením zdálky od horizontu viditelného světloodrážejícího značení umožňujícího řidiči sledovat dráhu vozovky směrem na obzoru, jelikož světlo je vedeno zpět z velké vzdálenosti. Zvláště výhodné je použití značení v případě, že se silnice mírně vlní. V části silnice pod obzorem sice žádná indikace díky značení není, ale jakmile se silnice začne zvedat objeví se odraz od značení podle vynálezu. Vzhledem k faktu, že toto značení je nepřejížditelné, je jeho použití vhodné i v případech, kdy může značit např. zúžení komunikace či spojení jízdních pruhů, případně mezi jízdními pruhy, např. jako vložený ostrůvek na přechodu pro chodce.

Classification

  • Type

    P - Patent

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    20104 - Transport engineering

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/ED2.1.00%2F03.0064" target="_blank" >ED2.1.00/03.0064: Transport R&D Centre</a><br>

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2020

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Patent/design ID

    308230

  • Publisher

    CZ001 -

  • Publisher name

    Industrial Property Office

  • Place of publication

    Prague

  • Publication country

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Date of acceptance

    Jan 29, 2020

  • Owner name

    Centrum dopravního výzkumu, v.v.i.

  • Method of use

    A - Výsledek využívá pouze poskytovatel

  • Usage type

    P - Využití výsledku jiným subjektem je v některých případech možné bez nabytí licence