Research report describing the decline in driving ability of long-term suspended drivers
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44994575%3A_____%2F22%3AN0000038" target="_blank" >RIV/44994575:_____/22:N0000038 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Výzkumná zpráva popisující pokles schopnosti řídit u řidičů s dlouhodobou přestávkou v řízení
Original language description
Souhrnná zpráva přehledným způsobem shrnuje teoretická východiska provedeného výzkumu související s poklesem schopnosti řídit, design studie a použité metody, výsledky a jejich interpretaci, implikace pro další výzkum a opatření na zamezení poklesu schopnosti řídit. Co se týče výsledků, lze poukázat na několik klíčových zjištění. V oblasti diagnostiky řidičských schopností a jejich poklesu se v rámci předloženého výzkumu ukázalo, že klíčovou roli pro bezpečné převzetí řízení má tzv. situační přehled. Jedná se o to, že pro to, aby mohl řidič převzít kontrolu nad vozidlem, musí mít komplexní přehled o aktuální situaci a situačním kontextu, na jehož základě může řidič aktuální situaci v provozu vyhodnotit a adekvátně reagovat. Dále pak se ukázalo, že největší vliv na pokles řidičských schopností nemá délka přerušení řízení, nýbrž původní úroveň osvojených řidičských dovedností. Významným zdrojem informací o potencionálních rizicích při řízení se ukázaly být v této souvislosti jízdy v reálném provozu. Bylo zjištěno, že řidiči, kteří již v úvodu disponovali krátkou řidičskou praxí a nedostatečně osvojenými řidičskými dovednostmi, byli po přestávce v řízení vysoce rizikoví oproti zkušeným řidičům, kteří si po přestávce v řízení řidičské dovednosti poměrně rychle znovu osvojili a jejich jízda nebyla riskantní.
Czech name
Výzkumná zpráva popisující pokles schopnosti řídit u řidičů s dlouhodobou přestávkou v řízení
Czech description
Souhrnná zpráva přehledným způsobem shrnuje teoretická východiska provedeného výzkumu související s poklesem schopnosti řídit, design studie a použité metody, výsledky a jejich interpretaci, implikace pro další výzkum a opatření na zamezení poklesu schopnosti řídit. Co se týče výsledků, lze poukázat na několik klíčových zjištění. V oblasti diagnostiky řidičských schopností a jejich poklesu se v rámci předloženého výzkumu ukázalo, že klíčovou roli pro bezpečné převzetí řízení má tzv. situační přehled. Jedná se o to, že pro to, aby mohl řidič převzít kontrolu nad vozidlem, musí mít komplexní přehled o aktuální situaci a situačním kontextu, na jehož základě může řidič aktuální situaci v provozu vyhodnotit a adekvátně reagovat. Dále pak se ukázalo, že největší vliv na pokles řidičských schopností nemá délka přerušení řízení, nýbrž původní úroveň osvojených řidičských dovedností. Významným zdrojem informací o potencionálních rizicích při řízení se ukázaly být v této souvislosti jízdy v reálném provozu. Bylo zjištěno, že řidiči, kteří již v úvodu disponovali krátkou řidičskou praxí a nedostatečně osvojenými řidičskými dovednostmi, byli po přestávce v řízení vysoce rizikoví oproti zkušeným řidičům, kteří si po přestávce v řízení řidičské dovednosti poměrně rychle znovu osvojili a jejich jízda nebyla riskantní.
Classification
Type
V<sub>souhrn</sub> - Summary research report
CEP classification
—
OECD FORD branch
50100 - Psychology and cognitive sciences
Result continuities
Project
<a href="/en/project/TL02000191" target="_blank" >TL02000191: Driving skills decrease</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2022
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Number of pages
38
Place of publication
Brno
Publisher/client name
Centrum dopravního výzkumu v.v.i., Brno
Version
—