All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

A virtual diagnostic platform for measuring the driver's level of situational awareness

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44994575%3A_____%2F22%3AN0000041" target="_blank" >RIV/44994575:_____/22:N0000041 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Virtuální diagnostická platforma pro měření úrovně situačního vhledu řidiče

  • Original language description

    Jedná se o software vytvořený pomocí enginu UNITY a využívá jednoduchý jízdní scénář, kde je jízdní aktivita měřena souběžně s chováním a senzomotorickými reakcemi řidiče. Pokyny pro jízdu jsou zadány audiem prostřednictvím vestavěných sluchátek. Simulace je doplněna o základní fyziku pohybu vozu a zvuky odpovídající jízdní aktivitě. Virtuální prostředí využívá vestavěné interakční a logovací komponenty včetně eye-trackingu. Rozhraní umožňuje sledování pohybů hlavy, sledování očí, haptické ovládání volantu a pedálů. Senzorické výstupy jsou vizuální, sluchové a servomotory poskytují haptickou zpětnou vazbu v podobě odporu volantu. Automatické protokolování v kombinaci se senzory nám umožňuje zaznamenávat robustní data o lidské činnosti pro další analýzu.

  • Czech name

    Virtuální diagnostická platforma pro měření úrovně situačního vhledu řidiče

  • Czech description

    Jedná se o software vytvořený pomocí enginu UNITY a využívá jednoduchý jízdní scénář, kde je jízdní aktivita měřena souběžně s chováním a senzomotorickými reakcemi řidiče. Pokyny pro jízdu jsou zadány audiem prostřednictvím vestavěných sluchátek. Simulace je doplněna o základní fyziku pohybu vozu a zvuky odpovídající jízdní aktivitě. Virtuální prostředí využívá vestavěné interakční a logovací komponenty včetně eye-trackingu. Rozhraní umožňuje sledování pohybů hlavy, sledování očí, haptické ovládání volantu a pedálů. Senzorické výstupy jsou vizuální, sluchové a servomotory poskytují haptickou zpětnou vazbu v podobě odporu volantu. Automatické protokolování v kombinaci se senzory nám umožňuje zaznamenávat robustní data o lidské činnosti pro další analýzu.

Classification

  • Type

    G<sub>funk</sub> - Functional sample

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50100 - Psychology and cognitive sciences

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/TP01010056" target="_blank" >TP01010056: Innovation for transport</a><br>

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2022

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Internal product ID

    DTL_099

  • Numerical identification

  • Technical parameters

    Nástroj staví na koncepci souběžné triangulace zavedené do softwarového základu UNITY, která umožňuje shromažďovat různé typy dat pro vytvoření komplexního obrazu studovaných jevů, v tomto případě dopravního chování, fyziologických projevů a distribuce pozornosti na základě měření očních pohybů (eye-tracking – ET). Klíčovou vlastností navrženého nástroje pro DPV zůstává schopnost měřit dynamické komplexní jevy včetně několika podkategorií situačního povědomí (SP), které reprezentuje klíčový konstrukt v rámci hodnocení řidičských dovedností. SP představuje zásadní prvek, který ovlivňuje chování i rozhodování řidiče. Konstrukt SP je možné operacionalizovat jako součin několika veličin, které jsou s využitím technologie VR měřitelné v simulovaném dopravním scénáři. Faktory, jakými jsou rozptýlení pozornosti, ignorování dopravních předpisů nebo fyziologické a emoční stavy řidiče, mají významný vliv na jeho schopnost udržovat adekvátní míru situačního povědomí. Tento model je založen na předchozích studiích o SP v kombinaci s přidanými možnostmi měření pohybu očí.

  • Economical parameters

    Výsledek představuje originální technické řešení pro dopravně-psychologickou diagnostiku, kde jsou využity virtuální technologie v kombinaci s psychologickou expertízou v oblasti dopravně-psychologického vyšetření řidiče, psychologie, a eye-trackingu. Řešení je ze své podstaty zcela nové, originální a s ohledem na výzkumnou nejistotu v oblasti měření situačního vhledu přesahuje rámec pouhé odborné dovednosti. Průmyslová využitelnost spočívá především v možnosti vysoké škálovatelnosti a diseminace navrhovaného řešení, které může být v kombinaci s navazující metodikou přeneseno ve formě komerčního produktu do široké praxe, především do institucí provádějících DPV, a výzkumných institucí zabývající se lidským faktorem v dopravě.

  • Application category by cost

  • Owner IČO

    44994575

  • Owner name

    Centrum dopravního výzkumu, v. v. i., Líšeňská 33a, 636 00 Brno

  • Owner country

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Usage type

    A - K využití výsledku jiným subjektem je vždy nutné nabytí licence

  • Licence fee requirement

    Z - Poskytovatel licence na výsledek nepožaduje v některých případech licenční poplatek

  • Web page