A virtual diagnostic platform for measuring the driver's level of situational awareness
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44994575%3A_____%2F22%3AN0000041" target="_blank" >RIV/44994575:_____/22:N0000041 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Virtuální diagnostická platforma pro měření úrovně situačního vhledu řidiče
Original language description
Jedná se o software vytvořený pomocí enginu UNITY a využívá jednoduchý jízdní scénář, kde je jízdní aktivita měřena souběžně s chováním a senzomotorickými reakcemi řidiče. Pokyny pro jízdu jsou zadány audiem prostřednictvím vestavěných sluchátek. Simulace je doplněna o základní fyziku pohybu vozu a zvuky odpovídající jízdní aktivitě. Virtuální prostředí využívá vestavěné interakční a logovací komponenty včetně eye-trackingu. Rozhraní umožňuje sledování pohybů hlavy, sledování očí, haptické ovládání volantu a pedálů. Senzorické výstupy jsou vizuální, sluchové a servomotory poskytují haptickou zpětnou vazbu v podobě odporu volantu. Automatické protokolování v kombinaci se senzory nám umožňuje zaznamenávat robustní data o lidské činnosti pro další analýzu.
Czech name
Virtuální diagnostická platforma pro měření úrovně situačního vhledu řidiče
Czech description
Jedná se o software vytvořený pomocí enginu UNITY a využívá jednoduchý jízdní scénář, kde je jízdní aktivita měřena souběžně s chováním a senzomotorickými reakcemi řidiče. Pokyny pro jízdu jsou zadány audiem prostřednictvím vestavěných sluchátek. Simulace je doplněna o základní fyziku pohybu vozu a zvuky odpovídající jízdní aktivitě. Virtuální prostředí využívá vestavěné interakční a logovací komponenty včetně eye-trackingu. Rozhraní umožňuje sledování pohybů hlavy, sledování očí, haptické ovládání volantu a pedálů. Senzorické výstupy jsou vizuální, sluchové a servomotory poskytují haptickou zpětnou vazbu v podobě odporu volantu. Automatické protokolování v kombinaci se senzory nám umožňuje zaznamenávat robustní data o lidské činnosti pro další analýzu.
Classification
Type
G<sub>funk</sub> - Functional sample
CEP classification
—
OECD FORD branch
50100 - Psychology and cognitive sciences
Result continuities
Project
<a href="/en/project/TP01010056" target="_blank" >TP01010056: Innovation for transport</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2022
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Internal product ID
DTL_099
Numerical identification
—
Technical parameters
Nástroj staví na koncepci souběžné triangulace zavedené do softwarového základu UNITY, která umožňuje shromažďovat různé typy dat pro vytvoření komplexního obrazu studovaných jevů, v tomto případě dopravního chování, fyziologických projevů a distribuce pozornosti na základě měření očních pohybů (eye-tracking – ET). Klíčovou vlastností navrženého nástroje pro DPV zůstává schopnost měřit dynamické komplexní jevy včetně několika podkategorií situačního povědomí (SP), které reprezentuje klíčový konstrukt v rámci hodnocení řidičských dovedností. SP představuje zásadní prvek, který ovlivňuje chování i rozhodování řidiče. Konstrukt SP je možné operacionalizovat jako součin několika veličin, které jsou s využitím technologie VR měřitelné v simulovaném dopravním scénáři. Faktory, jakými jsou rozptýlení pozornosti, ignorování dopravních předpisů nebo fyziologické a emoční stavy řidiče, mají významný vliv na jeho schopnost udržovat adekvátní míru situačního povědomí. Tento model je založen na předchozích studiích o SP v kombinaci s přidanými možnostmi měření pohybu očí.
Economical parameters
Výsledek představuje originální technické řešení pro dopravně-psychologickou diagnostiku, kde jsou využity virtuální technologie v kombinaci s psychologickou expertízou v oblasti dopravně-psychologického vyšetření řidiče, psychologie, a eye-trackingu. Řešení je ze své podstaty zcela nové, originální a s ohledem na výzkumnou nejistotu v oblasti měření situačního vhledu přesahuje rámec pouhé odborné dovednosti. Průmyslová využitelnost spočívá především v možnosti vysoké škálovatelnosti a diseminace navrhovaného řešení, které může být v kombinaci s navazující metodikou přeneseno ve formě komerčního produktu do široké praxe, především do institucí provádějících DPV, a výzkumných institucí zabývající se lidským faktorem v dopravě.
Application category by cost
—
Owner IČO
44994575
Owner name
Centrum dopravního výzkumu, v. v. i., Líšeňská 33a, 636 00 Brno
Owner country
CZ - CZECH REPUBLIC
Usage type
A - K využití výsledku jiným subjektem je vždy nutné nabytí licence
Licence fee requirement
Z - Poskytovatel licence na výsledek nepožaduje v některých případech licenční poplatek
Web page
—