Analysis of Traffic Accidents in cities
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44994575%3A_____%2F22%3AN0000045" target="_blank" >RIV/44994575:_____/22:N0000045 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="http://www.silnicnispolecnost.cz/index.php/cs/casopisy/aktualni-rocnik" target="_blank" >http://www.silnicnispolecnost.cz/index.php/cs/casopisy/aktualni-rocnik</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Analýza dopravní nehodovosti v obcích
Original language description
Ke splnění cíle stanoveného Strategií BESIP 2021–2030, tj. snížení počtu vážných následků nehod k roku 2030 alespoň na polovinu výchozího stavu, je mj. zapotřebí systematicky odstraňovat nehodové lokality způsobující vážné následky dopravních nehod. K největšímu počtu vážných následků nehod dochází ve velkých městech. S ambicí řešit problematiku komplexně byla cílem článku identifikace obcí s největším počtem vážných následků, a to nikoli souhrnně za ČR, ale v rámci několika skupin navzájem podobných obcí. Skupiny obcí byly vytvořeny prostřednictvím shlukové analýzy, do které vstupovaly demografické a geografické proměnné. Tyto skupiny obcí byly dále statisticky porovnány. Vážné následky nehod byly charakterizovány indexem hodnocení bezpečnosti v jednotlivých klíčových ukazatelích bezpečnosti (Key Performance Indicators - KPI) věnující se následkům dopravních nehod. Rozdíly v hodnocení bezpečnosti mezi skupinami obcí byly konzistentní napříč jednotlivými KPI; v každé skupině obcí byly rozpoznány problémové oblasti dle jednotlivých KPI. V diskusi jsou uvedena doporučení vedoucí k efektivnímu snížení počtu vážných následků dopravních nehod právě v těchto oblastech.
Czech name
Analýza dopravní nehodovosti v obcích
Czech description
Ke splnění cíle stanoveného Strategií BESIP 2021–2030, tj. snížení počtu vážných následků nehod k roku 2030 alespoň na polovinu výchozího stavu, je mj. zapotřebí systematicky odstraňovat nehodové lokality způsobující vážné následky dopravních nehod. K největšímu počtu vážných následků nehod dochází ve velkých městech. S ambicí řešit problematiku komplexně byla cílem článku identifikace obcí s největším počtem vážných následků, a to nikoli souhrnně za ČR, ale v rámci několika skupin navzájem podobných obcí. Skupiny obcí byly vytvořeny prostřednictvím shlukové analýzy, do které vstupovaly demografické a geografické proměnné. Tyto skupiny obcí byly dále statisticky porovnány. Vážné následky nehod byly charakterizovány indexem hodnocení bezpečnosti v jednotlivých klíčových ukazatelích bezpečnosti (Key Performance Indicators - KPI) věnující se následkům dopravních nehod. Rozdíly v hodnocení bezpečnosti mezi skupinami obcí byly konzistentní napříč jednotlivými KPI; v každé skupině obcí byly rozpoznány problémové oblasti dle jednotlivých KPI. V diskusi jsou uvedena doporučení vedoucí k efektivnímu snížení počtu vážných následků dopravních nehod právě v těchto oblastech.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
20104 - Transport engineering
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2022
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Silniční obzor
ISSN
0322-7154
e-ISSN
—
Volume of the periodical
83
Issue of the periodical within the volume
11
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
7
Pages from-to
22-28
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—