All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Measuring road irregularities by an accelerometer on a CPX trailer

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44994575%3A_____%2F22%3AN0000124" target="_blank" >RIV/44994575:_____/22:N0000124 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Měření nerovností vozovek akcelerometrem na přívěsu CPX

  • Original language description

    Hlučnost u pohybujících se vozidel po komunikaci závisí na mnoha proměnných faktorech a jedním z nich je právě nerovnost povrchů. Je samozřejmostí, že při přejetí nerovnosti nevzniká hluk pouze od kontaktu kola s vozovkou, ale je možné zaznamenat také hluk emitující z karoserie vozidla, částí náprav, špatně upevněného nákladu v zavazadlovém prostoru a jiných částí vozidla. Hlučnost i nerovnosti je možné změřit, ovšem pouze separátně. Záměrem je získat základní informace, zda a jaký vztah existuje mezi těmito proměnnými parametry povrchů vozovek pozemních komunikací, který by pak bylo možné následně využít k dalšímu výzkumu, respektive ke zlepšení v rámci systému hospodaření s vozovkami. Centrum dopravního výzkumu, v.v.i. Brno. Funkční vzorek – Měření nerovností vozovek akcelerometrem na přívěsu CPX. Původce: MACHANEC, J., KŘIVÁNEK, V, 2022, Česká republika. Funkční vzorek, 2022.

  • Czech name

    Měření nerovností vozovek akcelerometrem na přívěsu CPX

  • Czech description

    Hlučnost u pohybujících se vozidel po komunikaci závisí na mnoha proměnných faktorech a jedním z nich je právě nerovnost povrchů. Je samozřejmostí, že při přejetí nerovnosti nevzniká hluk pouze od kontaktu kola s vozovkou, ale je možné zaznamenat také hluk emitující z karoserie vozidla, částí náprav, špatně upevněného nákladu v zavazadlovém prostoru a jiných částí vozidla. Hlučnost i nerovnosti je možné změřit, ovšem pouze separátně. Záměrem je získat základní informace, zda a jaký vztah existuje mezi těmito proměnnými parametry povrchů vozovek pozemních komunikací, který by pak bylo možné následně využít k dalšímu výzkumu, respektive ke zlepšení v rámci systému hospodaření s vozovkami. Centrum dopravního výzkumu, v.v.i. Brno. Funkční vzorek – Měření nerovností vozovek akcelerometrem na přívěsu CPX. Původce: MACHANEC, J., KŘIVÁNEK, V, 2022, Česká republika. Funkční vzorek, 2022.

Classification

  • Type

    G<sub>funk</sub> - Functional sample

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    20104 - Transport engineering

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2022

  • Confidentiality

    C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.

Data specific for result type

  • Internal product ID

    UDS_175

  • Numerical identification

  • Technical parameters

    K měření byl vybrán akcelerometr, který měl patřičnou citlivost. Akcelerometr byl umístěn na měřicí přívěs CPX (UV č. 20507), který CDV dlouhodobě používá pro měření hlučnosti obrusných vrstev vozovek metodou blízké vzdálenosti. Přívěs má šířku přibližně 2,5 m a délku 5,0 m, byl vyroben specializovanou firmou z tlustostěnných trubek. Jako tlumící jednotku používá vzduchové vaky, které byly nahuštěny na 2,0 bar. Součástí přívěsu jsou také přídavná závaží, neboť pro měření hlučnosti metodou CPX je definované zatížení měřeného kola. Přívěs tak splňuje všechny parametry dle příslušné normy včetně toho, že je vybaven referenčními pneumatikami Tigerpaw Uniroyal 225/60 R16 SRTT, které se každoročně mění. Samotná akcelerometr byl na přívěs upevněn pomocí magnetického nástavce, díky kterému bylo případně možné rychle měnit jeho umístění s podmínkou feromagnetického podkladu. Na základě experimentálních změn umístění bylo vybráno umístění v ose měřeného kola, a to na mechanický spoj součásti náboje měřeného kola a rámu přívěsu tak, aby samotný snímač byl co nejblíže středu kola a naměřené hodnoty byly co nejméně zkresleny. Akcelerometr byl dále propojen pomocí příslušné koaxiální kabeláže do multianalyzátoru, který byl napájen baterií. Zde je však možnost připojit snímač pomocí příslušné kabeláže k jinému zařízení, který však dokáže jeho údaje zpracovávat a ukládat pro případnou další analýzu. V našem případě byl multianalyzátor spojen pomocí LAN kabelu s notebookem, kde byla data nahrána a následně zpracována softwarem BK Connect.

  • Economical parameters

    Měřicí přívěs CPX byl rozšířen o možnost měření dalšího parametru - konkrétně vibrací. Ve vztahu k povrchu vozovky je možné separátně sledovat další parametr. V současné době významnou úsporu nákladů představuje skutečnost, že měření vibrací je možné provádět již na hotovém měřicím přívěsu CPX, jež primárně slouží k měření hlučnosti a má normou definované parametry. (Lze separátně měřit dvě veličiny na jednom zařízení.)

  • Application category by cost

  • Owner IČO

    44994575

  • Owner name

    Centrum dopravního výzkumu, v.v.i.

  • Owner country

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Usage type

    V - Výsledek je využíván vlastníkem

  • Licence fee requirement

  • Web page