Improving cognitive functions as a basis for safe solutions to risky situations
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F46358978%3A_____%2F20%3A00000142" target="_blank" >RIV/46358978:_____/20:00000142 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://vsers.cz/wp-content/uploads/2018/12/Bezpecna_spolecnost_2020_sbornik.pdf" target="_blank" >https://vsers.cz/wp-content/uploads/2018/12/Bezpecna_spolecnost_2020_sbornik.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Zlepšení kognitivních funkcí jako základ bezpečného řešení rizikových situací
Original language description
Bez kognitivních funkcí by člověk nepřežil, jelikož by nedokázal zareagovat na momentální situaci. S věkem a především s úbytkem posilování poznávacích funkcí zejména pravidelným tréninkem se kognitivní funkce výrazně zhoršují, což jedince ohrožuje, respektive významně snižuje jeho bezpečnost. Pravidelným tréninkem kognice je učení, studium v dospělosti je nejvýznamnějším prostředkem jak poznávací funkce uchovat či dokonce zlepšit proti proudu stárnutí organismu. V letech 2015-2020 proběhl výzkum sledující změny kognitivních funkcí studentů středního věku během jejich kombinovaného studia na vyšší odborné škole. Cílem bylo prokázat změny kognice vlivem pravidelného učení a poukázat na odlišnosti ve zlepšení specifických funkcí dle charakteru (kognitivního zaměření) tréninku (způsobu učení). Respondentů bylo 96 (studenti z oboru diplomovaný zdravotnický záchranář, diplomovaný zdravotní laborant, diplomovaný farmaceutický asistent) z vyšší odborné školy. Všichni byli testováni vždy 2x za školní rok, celkem 6x za studium. Byly zjištěny rozdíly ve zlepšení kognitivních funkcí v souladu s používanými vyučovacími metodami. Zdravotní laboranti vyučovaní nejčastěji pomocí koučinku vykazovali největší zlepšení pozornosti během tříletého studia. Při pravidelném zařazování problémových úkolů do učení zdravotnických záchranářů došlo k největšímu posunu myšlení. Farmaceutičtí asistenti posilovali po celou dobu studia zejména paměť, což se také projevilo ve výsledcích jednotlivých testů.
Czech name
Zlepšení kognitivních funkcí jako základ bezpečného řešení rizikových situací
Czech description
Bez kognitivních funkcí by člověk nepřežil, jelikož by nedokázal zareagovat na momentální situaci. S věkem a především s úbytkem posilování poznávacích funkcí zejména pravidelným tréninkem se kognitivní funkce výrazně zhoršují, což jedince ohrožuje, respektive významně snižuje jeho bezpečnost. Pravidelným tréninkem kognice je učení, studium v dospělosti je nejvýznamnějším prostředkem jak poznávací funkce uchovat či dokonce zlepšit proti proudu stárnutí organismu. V letech 2015-2020 proběhl výzkum sledující změny kognitivních funkcí studentů středního věku během jejich kombinovaného studia na vyšší odborné škole. Cílem bylo prokázat změny kognice vlivem pravidelného učení a poukázat na odlišnosti ve zlepšení specifických funkcí dle charakteru (kognitivního zaměření) tréninku (způsobu učení). Respondentů bylo 96 (studenti z oboru diplomovaný zdravotnický záchranář, diplomovaný zdravotní laborant, diplomovaný farmaceutický asistent) z vyšší odborné školy. Všichni byli testováni vždy 2x za školní rok, celkem 6x za studium. Byly zjištěny rozdíly ve zlepšení kognitivních funkcí v souladu s používanými vyučovacími metodami. Zdravotní laboranti vyučovaní nejčastěji pomocí koučinku vykazovali největší zlepšení pozornosti během tříletého studia. Při pravidelném zařazování problémových úkolů do učení zdravotnických záchranářů došlo k největšímu posunu myšlení. Farmaceutičtí asistenti posilovali po celou dobu studia zejména paměť, což se také projevilo ve výsledcích jednotlivých testů.
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
N - Vyzkumna aktivita podporovana z neverejnych zdroju
Others
Publication year
2020
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Article name in the collection
MEZINÁRODNÍ KONFERENCE BEZPEČNÁ SPOLEČNOST 2020
ISBN
9788075560742
ISSN
2533-6223
e-ISSN
—
Number of pages
6
Pages from-to
86-91
Publisher name
Vysoká škola evropských a regionálních studií
Place of publication
České Budějovice
Event location
České Budějovice
Event date
Oct 14, 2020
Type of event by nationality
EUR - Evropská akce
UT code for WoS article
—