AIR SUPPORT WITH STRONG PROGRESSIVE LOAD CHARACTERISTIC IN BOTH OUTER RANGES
Result description
The air support of a driver?s seat minimizes transmission of vibrations from the car frame or car body to the driver?s body. Various dynamic conditions are depending on the kind of the road. This reality demands further functions of the spring-support particularly any possibility for changing of the natural frequency of the system during its operation process. As you know this is the main factor for effective vibroisolation. The change of the support stiffness can be depending on the position, the height, or the acceleration of the seat. The first possibility of changing of the stiffness was described in this paper. A valve controlled by switches in the upper and lower range of the seat travel was used.
Keywords
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Vzduchová podpora se silně progresivní zatěžovací charakteristikou v obou krajních oblastech zdvihu
Original language description
Pružící podstavce sedadel řidiče minimalizují přednost dynamických sil z podlahy kabiny na tělo řidiče. Dynamické poměry takové soustavy se však mění podle druhu vozovky. Z toho důvodu je třeba přizpůsobit tuhost pružícího podstavce provozním podmínkám av některých případech i přeladit v průběhu výkmitu z rovnovážné polohy, tedy účinně a přitom plynule zvýšit tuhost v krajních oblastech zdvihu. Jedna z možností využívající alternativní uzavírání spojovacího potrubí pneumatických pružin je popsána v příspěvku.
Czech name
Vzduchová podpora se silně progresivní zatěžovací charakteristikou v obou krajních oblastech zdvihu
Czech description
Pružící podstavce sedadel řidiče minimalizují přednost dynamických sil z podlahy kabiny na tělo řidiče. Dynamické poměry takové soustavy se však mění podle druhu vozovky. Z toho důvodu je třeba přizpůsobit tuhost pružícího podstavce provozním podmínkám av některých případech i přeladit v průběhu výkmitu z rovnovážné polohy, tedy účinně a přitom plynule zvýšit tuhost v krajních oblastech zdvihu. Jedna z možností využívající alternativní uzavírání spojovacího potrubí pneumatických pružin je popsána v příspěvku.
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
JQ - Machinery and tools
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Others
Publication year
2008
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Article name in the collection
Acta Mechanica Slovaca
ISBN
—
ISSN
1335-2393
e-ISSN
—
Number of pages
8
Pages from-to
—
Publisher name
Technická univerzita Košice
Place of publication
Košice
Event location
Košice
Event date
Jan 1, 2008
Type of event by nationality
EUR - Evropská akce
UT code for WoS article
—
Basic information
Result type
D - Article in proceedings
CEP
JQ - Machinery and tools
Year of implementation
2008