Effect of high-speed, performance driving on exhaust emissions of modern light-duty vehicles.
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F46747885%3A24210%2F08%3A%230000183" target="_blank" >RIV/46747885:24210/08:#0000183 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
angličtina
Original language name
Effect of high-speed, performance driving on exhaust emissions of modern light-duty vehicles.
Original language description
Emissions of several cars were measured with an on-board system during real-world operation. On one turbodiesel car, emissions of nitric oxide (NO) and particulate matter (PM) were substantially higher at speeds beyond 130 km/h. On two turbodiesel cars,emissions of NO and PM were substantially higher during performance, aggressive driving. An old gasoline car produced less PM emissions than either of the two modern turbodiesel cars. Neither the increase in freeway speed limits to 160 km/h nor the incentive to replace old vehicles with new ones are therefore expected to result in substantial reduction in PM emissions.
Czech name
Vliv jízdy vysokou rychlostí a agresivní jízdy na výfukové emise moderních lehkých vozidel.
Czech description
Vliv je, relativně velký. U jednoho auta a naftovým motorem byly emise oxidu dusnatého (NO) a částic (PM) několikrát vyšší při jízdě nad 130 km/h, u dvou aut s naftovými motory byly emise NO a PM několikrát vyšší při sportovní, agresivnější jízdě, vše vporovnání s klidnou jízdou zákonnými rychlostmi, i v porovnání s emisemi předepsanými v Euro X limitech aplikovatelných na dané vozy. Starý benzinový Favorit vyprodukoval na stejné trati méně částic než zmíněná moderní auta s turbodieselovými motory. Nelze tedy očekávat snížení emisí částic ani od povolení 160 km/h na dálnici, ani od šrotovného.
Classification
Type
C - Chapter in a specialist book
CEP classification
DI - Pollution and air control
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
<a href="/en/project/1M0568" target="_blank" >1M0568: Josef Božek Research Center of Engine and Automotive Technology II</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2008
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Book/collection name
Advances in Automotive Engineering.
ISBN
978-80-7399-496-9
Number of pages of the result
9
Pages from-to
—
Number of pages of the book
200
Publisher name
Tribun EU, Brno
Place of publication
Brno
UT code for WoS chapter
—