Online marketing communication targeting school-age children
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F46747885%3A24310%2F23%3A00011272" target="_blank" >RIV/46747885:24310/23:00011272 - isvavai.cz</a>
Alternative codes found
RIV/46747885:24510/23:00011272
Result on the web
<a href="https://munispace.muni.cz/library/catalog/book/2232" target="_blank" >https://munispace.muni.cz/library/catalog/book/2232</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M280-0303-2023" target="_blank" >10.5817/CZ.MUNI.M280-0303-2023</a>
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Online marketingová komunikace cílící na děti školního věku
Original language description
Internet je běžnou součástí života nejen dospělých, ale i dětí, které na něm tráví značnou část dne. V průběhu let se internet stal velmi důležitým marketingovým kanálem většiny firem. V současnosti je online prostředí plné různých forem marketingové komunikace, přičemž řada z nich je na první pohled nerozeznatelná od běžného obsahu. Právě děti díky své nezkušenosti snáze podléhají marketingovým sdělením, která ovlivňují jejich nákupní rozhodování. Děti ve věku 10–13 let, které byly respondenty našeho výzkumu, jsou spotřebiteli, ale i zákazníky. Mimo to hrají důležitou roli v ovlivňování rodinných nákupů. Z těchto důvodů je nanejvýš důležité zkoumat, jaké formy online marketingové komunikace děti konzumují, jaký k nim mají postoj, a zda a jakým způsobem ovlivňuje jejich nákupy. Hlavním cílem monografie je identifikovat online nástroje a metody marketingové komunikace cílící na děti školního věku a zjistit, zda a jak tuto komunikaci děti vnímají. Pro naplnění tohoto cíle byl realizován kvalitativní výzkum pomocí digitální etnografické procházky a hloubkových rozhovorů. Respondenty výzkumu bylo 16 žáků 5. a 6. tříd základních škol a nižších tříd víceletého gymnázia. Výsledky kvalitativního výzkumu nám pomohly vytipovat tematické oblasti, které byly dále podrobeny kvantitativnímu výzkumu pomocí online dotazníkového šetření. Tohoto výzkumu se opět zúčastnili žáci 5. a 6. tříd a víceletého gymnázia v počtu 591 respondentů. Výsledky jsou rozděleny do čtyř tematických kapitol zabývajících se používáním digitálních zařízení, znalostí a názory dětí na marketing, online médii, které děti navštěvují, marketingovou komunikací na nich a nákupním procesem dětí. Výzkum prokázal, že děti vnímají online svět jako běžnou součást svých životů. Na internetu je na ně cílena marketingová komunikace, přičemž některé její formy děti nerozpoznají nebo k nim mají negativní postoj, který mylně považují za projev kritického myšlení, ačkoliv se jedná o konformní přejímání názorů dospělých či vrstevníků. Absence kritického myšlení z nich dělá snadnou oběť promyšlených, psychologicky podložených marketingových kampaní. V závěru knihy jsou formulovány teoretické a praktické přínosy výzkumu včetně doporučení pro školy i pro rodiče, jak by měli děti v oblasti online marketingu edukovat.
Czech name
Online marketingová komunikace cílící na děti školního věku
Czech description
Internet je běžnou součástí života nejen dospělých, ale i dětí, které na něm tráví značnou část dne. V průběhu let se internet stal velmi důležitým marketingovým kanálem většiny firem. V současnosti je online prostředí plné různých forem marketingové komunikace, přičemž řada z nich je na první pohled nerozeznatelná od běžného obsahu. Právě děti díky své nezkušenosti snáze podléhají marketingovým sdělením, která ovlivňují jejich nákupní rozhodování. Děti ve věku 10–13 let, které byly respondenty našeho výzkumu, jsou spotřebiteli, ale i zákazníky. Mimo to hrají důležitou roli v ovlivňování rodinných nákupů. Z těchto důvodů je nanejvýš důležité zkoumat, jaké formy online marketingové komunikace děti konzumují, jaký k nim mají postoj, a zda a jakým způsobem ovlivňuje jejich nákupy. Hlavním cílem monografie je identifikovat online nástroje a metody marketingové komunikace cílící na děti školního věku a zjistit, zda a jak tuto komunikaci děti vnímají. Pro naplnění tohoto cíle byl realizován kvalitativní výzkum pomocí digitální etnografické procházky a hloubkových rozhovorů. Respondenty výzkumu bylo 16 žáků 5. a 6. tříd základních škol a nižších tříd víceletého gymnázia. Výsledky kvalitativního výzkumu nám pomohly vytipovat tematické oblasti, které byly dále podrobeny kvantitativnímu výzkumu pomocí online dotazníkového šetření. Tohoto výzkumu se opět zúčastnili žáci 5. a 6. tříd a víceletého gymnázia v počtu 591 respondentů. Výsledky jsou rozděleny do čtyř tematických kapitol zabývajících se používáním digitálních zařízení, znalostí a názory dětí na marketing, online médii, které děti navštěvují, marketingovou komunikací na nich a nákupním procesem dětí. Výzkum prokázal, že děti vnímají online svět jako běžnou součást svých životů. Na internetu je na ně cílena marketingová komunikace, přičemž některé její formy děti nerozpoznají nebo k nim mají negativní postoj, který mylně považují za projev kritického myšlení, ačkoliv se jedná o konformní přejímání názorů dospělých či vrstevníků. Absence kritického myšlení z nich dělá snadnou oběť promyšlených, psychologicky podložených marketingových kampaní. V závěru knihy jsou formulovány teoretické a praktické přínosy výzkumu včetně doporučení pro školy i pro rodiče, jak by měli děti v oblasti online marketingu edukovat.
Classification
Type
B - Specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
50204 - Business and management
Result continuities
Project
<a href="/en/project/TL03000236" target="_blank" >TL03000236: School age children and their perception of online marketing communication</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2023
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
ISBN
978-80-280-0302-9
Number of pages
383
Publisher name
Munipress
Place of publication
Brno
UT code for WoS book
—