Educational Direction of the Cognitive Approach to the Mother Tongue Didactics
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F46747885%3A24510%2F18%3A00006443" target="_blank" >RIV/46747885:24510/18:00006443 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="http://pages.pedf.cuni.cz/didakticke-studie/files/2019/01/DidStu1_18kn.bl_.TISK_konecnaverze.pdf" target="_blank" >http://pages.pedf.cuni.cz/didakticke-studie/files/2019/01/DidStu1_18kn.bl_.TISK_konecnaverze.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Výchovné směrování kognitivního přístupu k didaktice mateřského jazyka
Original language description
Prostřednictvím kognitivního přístupu ke slovnímu významu ukazujeme, jaké představy u českých rodilých mluvčích evokuje slovo „výchova“. Tím se dovídáme, jak výchova ovlivňuje postoje, hodnotovou orientaci, emoční prožívání dětí i dospělých a zda napomáhá utváření harmonických mezilidských vztahů. Ve výzkumu používáme dvě metody: excerpci korpusových dat a metodu dotazníku. Na základě excerpce dat z Archivu zpravodajských a publicistických pořadů Českého rozhlasu zjišťujeme, jak se pojetí výchovy mění v závislosti na historických proměnách společnosti. Sledujeme, zda se odlišuje pojetí výchovy v období totalitního režimu a v období posttotalitním. Dotazníkovou metodou ukazujeme, s jakými konotacemi spojuje slovo „výchova“ současná česká populace. Konotační složky významu odkrývají některé výchovné stereotypy, jež jsou institucionálně fixovány. Očekáváme, že excerpovaná data a dotazníkové odpovědi odhalí hlavní subjekty výchovných procesů a konkrétní cíle, na něž je výchova zaměřena. Sémantická kategorizace korpusových a dotazníkových dat dává dílčí výpověď o naplnění výchovných cílů.
Czech name
Výchovné směrování kognitivního přístupu k didaktice mateřského jazyka
Czech description
Prostřednictvím kognitivního přístupu ke slovnímu významu ukazujeme, jaké představy u českých rodilých mluvčích evokuje slovo „výchova“. Tím se dovídáme, jak výchova ovlivňuje postoje, hodnotovou orientaci, emoční prožívání dětí i dospělých a zda napomáhá utváření harmonických mezilidských vztahů. Ve výzkumu používáme dvě metody: excerpci korpusových dat a metodu dotazníku. Na základě excerpce dat z Archivu zpravodajských a publicistických pořadů Českého rozhlasu zjišťujeme, jak se pojetí výchovy mění v závislosti na historických proměnách společnosti. Sledujeme, zda se odlišuje pojetí výchovy v období totalitního režimu a v období posttotalitním. Dotazníkovou metodou ukazujeme, s jakými konotacemi spojuje slovo „výchova“ současná česká populace. Konotační složky významu odkrývají některé výchovné stereotypy, jež jsou institucionálně fixovány. Očekáváme, že excerpovaná data a dotazníkové odpovědi odhalí hlavní subjekty výchovných procesů a konkrétní cíle, na něž je výchova zaměřena. Sémantická kategorizace korpusových a dotazníkových dat dává dílčí výpověď o naplnění výchovných cílů.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
60203 - Linguistics
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2018
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Didaktické studie
ISSN
1804-1221
e-ISSN
—
Volume of the periodical
10
Issue of the periodical within the volume
1
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
12
Pages from-to
108-119
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—