All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Educational Direction of the Cognitive Approach to the Mother Tongue Didactics

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F46747885%3A24510%2F18%3A00006443" target="_blank" >RIV/46747885:24510/18:00006443 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="http://pages.pedf.cuni.cz/didakticke-studie/files/2019/01/DidStu1_18kn.bl_.TISK_konecnaverze.pdf" target="_blank" >http://pages.pedf.cuni.cz/didakticke-studie/files/2019/01/DidStu1_18kn.bl_.TISK_konecnaverze.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Výchovné směrování kognitivního přístupu k didaktice mateřského jazyka

  • Original language description

    Prostřednictvím kognitivního přístupu ke slovnímu významu ukazujeme, jaké představy u českých rodilých mluvčích evokuje slovo „výchova“. Tím se dovídáme, jak výchova ovlivňuje postoje, hodnotovou orientaci, emoční prožívání dětí i dospělých a zda napomáhá utváření harmonických mezilidských vztahů. Ve výzkumu používáme dvě metody: excerpci korpusových dat a metodu dotazníku. Na základě excerpce dat z Archivu zpravodajských a publicistických pořadů Českého rozhlasu zjišťujeme, jak se pojetí výchovy mění v závislosti na historických proměnách společnosti. Sledujeme, zda se odlišuje pojetí výchovy v období totalitního režimu a v období posttotalitním. Dotazníkovou metodou ukazujeme, s jakými konotacemi spojuje slovo „výchova“ současná česká populace. Konotační složky významu odkrývají některé výchovné stereotypy, jež jsou institucionálně fixovány. Očekáváme, že excerpovaná data a dotazníkové odpovědi odhalí hlavní subjekty výchovných procesů a konkrétní cíle, na něž je výchova zaměřena. Sémantická kategorizace korpusových a dotazníkových dat dává dílčí výpověď o naplnění výchovných cílů.

  • Czech name

    Výchovné směrování kognitivního přístupu k didaktice mateřského jazyka

  • Czech description

    Prostřednictvím kognitivního přístupu ke slovnímu významu ukazujeme, jaké představy u českých rodilých mluvčích evokuje slovo „výchova“. Tím se dovídáme, jak výchova ovlivňuje postoje, hodnotovou orientaci, emoční prožívání dětí i dospělých a zda napomáhá utváření harmonických mezilidských vztahů. Ve výzkumu používáme dvě metody: excerpci korpusových dat a metodu dotazníku. Na základě excerpce dat z Archivu zpravodajských a publicistických pořadů Českého rozhlasu zjišťujeme, jak se pojetí výchovy mění v závislosti na historických proměnách společnosti. Sledujeme, zda se odlišuje pojetí výchovy v období totalitního režimu a v období posttotalitním. Dotazníkovou metodou ukazujeme, s jakými konotacemi spojuje slovo „výchova“ současná česká populace. Konotační složky významu odkrývají některé výchovné stereotypy, jež jsou institucionálně fixovány. Očekáváme, že excerpovaná data a dotazníkové odpovědi odhalí hlavní subjekty výchovných procesů a konkrétní cíle, na něž je výchova zaměřena. Sémantická kategorizace korpusových a dotazníkových dat dává dílčí výpověď o naplnění výchovných cílů.

Classification

  • Type

    J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60203 - Linguistics

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Others

  • Publication year

    2018

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Didaktické studie

  • ISSN

    1804-1221

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    10

  • Issue of the periodical within the volume

    1

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    12

  • Pages from-to

    108-119

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database