Role of a University in Relation to European Solidarity
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F46747885%3A24510%2F19%3A00007379" target="_blank" >RIV/46747885:24510/19:00007379 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Role vysoké školy ve vtahu k evropské solidaritě
Original language description
Cílem příspěvku je navázat na výsledky výzkumu s názvem Daří se Evropě dobře!?, který jednoduše a stručně mapoval základní otázky vztahu českých respondentů k Evropské unii, evropským institucím a myšlence evropské jednoty a solidarity. Vysokoškolské vzdělání mělo v tomto výzkumu přes 20 % respondentů, nicméně role vysoké školy je širší a zasahuje do tvorby postojů i v populaci středoškoláků a osob se základním vzděláním. Konečným smyslem příspěvku je tedy představit možnosti tzv. třetí role univerzity, zejména v podobě průniků vysokoškolského a ne-vysokoškolského prostředí, kdy vysoká škola má být obecným centrem vzdělanosti, kreativity a tvůrčího myšlení v regionu. Vysoké školy mohou svým otevřeným a tvůrčím přístupem hrát významnou roli v posilování nebo oslabování evropské soudržnosti a solidarity. Výzkum Daří se Evropě dobře!? ukazuje, že většina českých respondentů v otázkách postojů a názorů na Evropu a Evropskou unii volí neutrální strategii (odpovědi „nevím“, „možná“ apod.), což může ukazovat na stále velmi nízkou nebo neadekvátní informovanost české populace v daném tématu. Vysoké školy mají možnost prostřednictvím své třetí role tuto situaci měnit a vytvářet postoje, které zvýší akceschopnost české populace vůči problémům, kterým Evropa nevyhnutelně čelí. Příspěvek je ve své formulaci přísně neutrální, cílem autorky není hledat cesty výhradního posilování evropské solidarity, ale hledat cesty dobré znalosti a srozumitelnosti evropského kontextu v české společnosti prostřednictvím třetí role vysokých škol.
Czech name
Role vysoké školy ve vtahu k evropské solidaritě
Czech description
Cílem příspěvku je navázat na výsledky výzkumu s názvem Daří se Evropě dobře!?, který jednoduše a stručně mapoval základní otázky vztahu českých respondentů k Evropské unii, evropským institucím a myšlence evropské jednoty a solidarity. Vysokoškolské vzdělání mělo v tomto výzkumu přes 20 % respondentů, nicméně role vysoké školy je širší a zasahuje do tvorby postojů i v populaci středoškoláků a osob se základním vzděláním. Konečným smyslem příspěvku je tedy představit možnosti tzv. třetí role univerzity, zejména v podobě průniků vysokoškolského a ne-vysokoškolského prostředí, kdy vysoká škola má být obecným centrem vzdělanosti, kreativity a tvůrčího myšlení v regionu. Vysoké školy mohou svým otevřeným a tvůrčím přístupem hrát významnou roli v posilování nebo oslabování evropské soudržnosti a solidarity. Výzkum Daří se Evropě dobře!? ukazuje, že většina českých respondentů v otázkách postojů a názorů na Evropu a Evropskou unii volí neutrální strategii (odpovědi „nevím“, „možná“ apod.), což může ukazovat na stále velmi nízkou nebo neadekvátní informovanost české populace v daném tématu. Vysoké školy mají možnost prostřednictvím své třetí role tuto situaci měnit a vytvářet postoje, které zvýší akceschopnost české populace vůči problémům, kterým Evropa nevyhnutelně čelí. Příspěvek je ve své formulaci přísně neutrální, cílem autorky není hledat cesty výhradního posilování evropské solidarity, ale hledat cesty dobré znalosti a srozumitelnosti evropského kontextu v české společnosti prostřednictvím třetí role vysokých škol.
Classification
Type
O - Miscellaneous
CEP classification
—
OECD FORD branch
50403 - Social topics (Women´s and gender studies; Social issues; Family studies; Social work)
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2019
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů