Teaching staffs of basic schools and their social climate (multi-case study)
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F46747885%3A24510%2F20%3A00008513" target="_blank" >RIV/46747885:24510/20:00008513 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://obchod.wolterskluwer.cz/cz/ucitelske-sbory-zakladnich-skol-a-jejich-socialni-klima-vicepripadova-studie-ucitelskych-sboru.p5649.html" target="_blank" >https://obchod.wolterskluwer.cz/cz/ucitelske-sbory-zakladnich-skol-a-jejich-socialni-klima-vicepripadova-studie-ucitelskych-sboru.p5649.html</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Učitelské sbory základních škol a jejich sociální klima. Vícepřípadová studie učitelských sborů
Original language description
Monografie prostřednictvím devíti příběhů založených na kvalitativní studii popisuje a charakterizuje fungování specifické pracovní skupiny – učitelského sboru na stupni základního vzdělávání, analyzuje jeho současná témata a problémy, potenciál a rizika. Publikace je výstupem kvalitativní studie, která byla součástí rozsáhlejšího tříletého smíšeného výzkumného projektu Stabilita a proměny učitelských sborů, na kterém pracoval v letech 2016 – 2018 šestičlenný výzkumný tým. Smíšený design celého výzkumného projektu stojí na fázovém modelu simultánní kombinace QUAN → QUAL → QUAN, přičemž tento text čerpá převážně z dat jen jeho druhé, kvalitativní fáze. Výsledky výzkumu v závěru vedly k formulaci čtyř obecných principů fungování školy a učitelských sborů: 1) Principem řízení školy a vedení lidí jsou vyvážené a komplementární přístupy. 2) Druhý princip souvisí s kontraproduktivitou mechanického navyšování zaběhlých aktivit. 3) Problémem spolupráce ve sboru mohou být rozdílné percepce prožívané reality s dalšími důsledky v oblasti sdílení a shody na cílech práce školy. 4) Poslední princip souvisí se situací, kdy učitelé ve sboru relativizují fungování školy na pozadí předchozích zkušeností na jiném pracovišti či pod jiným vedením (figura na pozadí). Ve shodě s dřívějšími výzkumy prokazují také naše zjištění, že nejvýznamnějším faktorem klimatu učitelského sboru a fungování školy je jeho vedení. Management školy působí směrem ke sboru explicitně, cílenými intervencemi, ale vztahy ve sboru také ovlivňuje nepřímo v souvislosti s budovanou kulturou školy. U všech zkoumaných případů se ukazuje význam dlouhodobého, kontinuálního a relativně stabilního vedení lidí s citlivým prosazováním změn. Efektivní strategií na straně vedení je důsledná vyváženost požadavků na učitele s vytvářením příznivých podmínek práce. Pro učitele je také důležité, zda je vedoucím pracovníkem poskytována dostatečná podpora a ocenění, včetně potvrzení profesionality učitele.
Czech name
Učitelské sbory základních škol a jejich sociální klima. Vícepřípadová studie učitelských sborů
Czech description
Monografie prostřednictvím devíti příběhů založených na kvalitativní studii popisuje a charakterizuje fungování specifické pracovní skupiny – učitelského sboru na stupni základního vzdělávání, analyzuje jeho současná témata a problémy, potenciál a rizika. Publikace je výstupem kvalitativní studie, která byla součástí rozsáhlejšího tříletého smíšeného výzkumného projektu Stabilita a proměny učitelských sborů, na kterém pracoval v letech 2016 – 2018 šestičlenný výzkumný tým. Smíšený design celého výzkumného projektu stojí na fázovém modelu simultánní kombinace QUAN → QUAL → QUAN, přičemž tento text čerpá převážně z dat jen jeho druhé, kvalitativní fáze. Výsledky výzkumu v závěru vedly k formulaci čtyř obecných principů fungování školy a učitelských sborů: 1) Principem řízení školy a vedení lidí jsou vyvážené a komplementární přístupy. 2) Druhý princip souvisí s kontraproduktivitou mechanického navyšování zaběhlých aktivit. 3) Problémem spolupráce ve sboru mohou být rozdílné percepce prožívané reality s dalšími důsledky v oblasti sdílení a shody na cílech práce školy. 4) Poslední princip souvisí se situací, kdy učitelé ve sboru relativizují fungování školy na pozadí předchozích zkušeností na jiném pracovišti či pod jiným vedením (figura na pozadí). Ve shodě s dřívějšími výzkumy prokazují také naše zjištění, že nejvýznamnějším faktorem klimatu učitelského sboru a fungování školy je jeho vedení. Management školy působí směrem ke sboru explicitně, cílenými intervencemi, ale vztahy ve sboru také ovlivňuje nepřímo v souvislosti s budovanou kulturou školy. U všech zkoumaných případů se ukazuje význam dlouhodobého, kontinuálního a relativně stabilního vedení lidí s citlivým prosazováním změn. Efektivní strategií na straně vedení je důsledná vyváženost požadavků na učitele s vytvářením příznivých podmínek práce. Pro učitele je také důležité, zda je vedoucím pracovníkem poskytována dostatečná podpora a ocenění, včetně potvrzení profesionality učitele.
Classification
Type
B - Specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
<a href="/en/project/GA16-10057S" target="_blank" >GA16-10057S: Stability and Changes of the Teaching Staff of Basic Schools</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2020
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
ISBN
978-80-7598-677-1
Number of pages
292
Publisher name
Wolters Kluwer
Place of publication
Praha
UT code for WoS book
—