All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Teaching staffs of basic schools and their social climate (multi-case study)

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F46747885%3A24510%2F20%3A00008513" target="_blank" >RIV/46747885:24510/20:00008513 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://obchod.wolterskluwer.cz/cz/ucitelske-sbory-zakladnich-skol-a-jejich-socialni-klima-vicepripadova-studie-ucitelskych-sboru.p5649.html" target="_blank" >https://obchod.wolterskluwer.cz/cz/ucitelske-sbory-zakladnich-skol-a-jejich-socialni-klima-vicepripadova-studie-ucitelskych-sboru.p5649.html</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Učitelské sbory základních škol a jejich sociální klima. Vícepřípadová studie učitelských sborů

  • Original language description

    Monografie prostřednictvím devíti příběhů založených na kvalitativní studii popisuje a charakterizuje fungování specifické pracovní skupiny – učitelského sboru na stupni základního vzdělávání, analyzuje jeho současná témata a problémy, potenciál a rizika. Publikace je výstupem kvalitativní studie, která byla součástí rozsáhlejšího tříletého smíšeného výzkumného projektu Stabilita a proměny učitelských sborů, na kterém pracoval v letech 2016 – 2018 šestičlenný výzkumný tým. Smíšený design celého výzkumného projektu stojí na fázovém modelu simultánní kombinace QUAN → QUAL → QUAN, přičemž tento text čerpá převážně z dat jen jeho druhé, kvalitativní fáze. Výsledky výzkumu v závěru vedly k formulaci čtyř obecných principů fungování školy a učitelských sborů: 1) Principem řízení školy a vedení lidí jsou vyvážené a komplementární přístupy. 2) Druhý princip souvisí s kontraproduktivitou mechanického navyšování zaběhlých aktivit. 3) Problémem spolupráce ve sboru mohou být rozdílné percepce prožívané reality s dalšími důsledky v oblasti sdílení a shody na cílech práce školy. 4) Poslední princip souvisí se situací, kdy učitelé ve sboru relativizují fungování školy na pozadí předchozích zkušeností na jiném pracovišti či pod jiným vedením (figura na pozadí). Ve shodě s dřívějšími výzkumy prokazují také naše zjištění, že nejvýznamnějším faktorem klimatu učitelského sboru a fungování školy je jeho vedení. Management školy působí směrem ke sboru explicitně, cílenými intervencemi, ale vztahy ve sboru také ovlivňuje nepřímo v souvislosti s budovanou kulturou školy. U všech zkoumaných případů se ukazuje význam dlouhodobého, kontinuálního a relativně stabilního vedení lidí s citlivým prosazováním změn. Efektivní strategií na straně vedení je důsledná vyváženost požadavků na učitele s vytvářením příznivých podmínek práce. Pro učitele je také důležité, zda je vedoucím pracovníkem poskytována dostatečná podpora a ocenění, včetně potvrzení profesionality učitele.

  • Czech name

    Učitelské sbory základních škol a jejich sociální klima. Vícepřípadová studie učitelských sborů

  • Czech description

    Monografie prostřednictvím devíti příběhů založených na kvalitativní studii popisuje a charakterizuje fungování specifické pracovní skupiny – učitelského sboru na stupni základního vzdělávání, analyzuje jeho současná témata a problémy, potenciál a rizika. Publikace je výstupem kvalitativní studie, která byla součástí rozsáhlejšího tříletého smíšeného výzkumného projektu Stabilita a proměny učitelských sborů, na kterém pracoval v letech 2016 – 2018 šestičlenný výzkumný tým. Smíšený design celého výzkumného projektu stojí na fázovém modelu simultánní kombinace QUAN → QUAL → QUAN, přičemž tento text čerpá převážně z dat jen jeho druhé, kvalitativní fáze. Výsledky výzkumu v závěru vedly k formulaci čtyř obecných principů fungování školy a učitelských sborů: 1) Principem řízení školy a vedení lidí jsou vyvážené a komplementární přístupy. 2) Druhý princip souvisí s kontraproduktivitou mechanického navyšování zaběhlých aktivit. 3) Problémem spolupráce ve sboru mohou být rozdílné percepce prožívané reality s dalšími důsledky v oblasti sdílení a shody na cílech práce školy. 4) Poslední princip souvisí se situací, kdy učitelé ve sboru relativizují fungování školy na pozadí předchozích zkušeností na jiném pracovišti či pod jiným vedením (figura na pozadí). Ve shodě s dřívějšími výzkumy prokazují také naše zjištění, že nejvýznamnějším faktorem klimatu učitelského sboru a fungování školy je jeho vedení. Management školy působí směrem ke sboru explicitně, cílenými intervencemi, ale vztahy ve sboru také ovlivňuje nepřímo v souvislosti s budovanou kulturou školy. U všech zkoumaných případů se ukazuje význam dlouhodobého, kontinuálního a relativně stabilního vedení lidí s citlivým prosazováním změn. Efektivní strategií na straně vedení je důsledná vyváženost požadavků na učitele s vytvářením příznivých podmínek práce. Pro učitele je také důležité, zda je vedoucím pracovníkem poskytována dostatečná podpora a ocenění, včetně potvrzení profesionality učitele.

Classification

  • Type

    B - Specialist book

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/GA16-10057S" target="_blank" >GA16-10057S: Stability and Changes of the Teaching Staff of Basic Schools</a><br>

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2020

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • ISBN

    978-80-7598-677-1

  • Number of pages

    292

  • Publisher name

    Wolters Kluwer

  • Place of publication

    Praha

  • UT code for WoS book