Analysis of diagnostics tools for the assessment of motor competence in school-age children
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F46747885%3A24510%2F21%3A00009310" target="_blank" >RIV/46747885:24510/21:00009310 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://pages.pedf.cuni.cz/gramotnost/files/2021/12/Gramotnost_02_2021_Seflova_-1.pdf" target="_blank" >https://pages.pedf.cuni.cz/gramotnost/files/2021/12/Gramotnost_02_2021_Seflova_-1.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Analýza diagnostických prostředků k hodnocení motorické kompetence v mladším školním věku
Original language description
Motorickou kompetencí rozumíme rozvoj základních pohybových dovedností odpovídající ontogenetickému vývoji. Odborné studie ukázaly na sekulární pokles jejich úrovně doprovázený poklesem zdravotně orientované zdatnosti. Neúspěšné děti nejsou ochotné vytrvat s učením složitějších motorických úkolů a vyhýbají se činnostem, které je vystavují velké pravděpodobnosti selhání. V rámci životního stylu odmítají účast na pohybových aktivitách jak v dětství, tak později v dospělosti se všemi důsledky sedavého způsobu života. Cílem studie je analýza diagnostických prostředků pro stanovení úrovně motorické kompetence v mladším školním věku, který je z hlediska monitorování motorické kompetence zásadní pro včasnou detekci odchylek a případnou včasnou intervenci. V zahraničí je používána řada standardizovaných testů. Mezi nejpoužívanější patří Bruininks-Oseretsky Test of Motor Profi ciency, Test of Gross Motor Development, Körperkoordinationtest für Kinder, Movement Assessment Battery for Children a nově také Motorische Basiskompetenzen Test. Příspěvek porovnává možnosti užití těchto testů v českém prostředí z hlediska jejich validity, reliability a objektivity, věkového rozpětí, existence normativních kritérií a nutnosti specifických kompetencí examinátora. Nejkomplexnějším testem je Bruininks-Oseretsky Test of Motor Profi ciency, respektive jeho 2. verze, která vykazuje nejvyšší validitu pro diagnostiku snížené motorické kompetence. Je však časově náročný a jeho krátká verze vyžaduje revizi.
Czech name
Analýza diagnostických prostředků k hodnocení motorické kompetence v mladším školním věku
Czech description
Motorickou kompetencí rozumíme rozvoj základních pohybových dovedností odpovídající ontogenetickému vývoji. Odborné studie ukázaly na sekulární pokles jejich úrovně doprovázený poklesem zdravotně orientované zdatnosti. Neúspěšné děti nejsou ochotné vytrvat s učením složitějších motorických úkolů a vyhýbají se činnostem, které je vystavují velké pravděpodobnosti selhání. V rámci životního stylu odmítají účast na pohybových aktivitách jak v dětství, tak později v dospělosti se všemi důsledky sedavého způsobu života. Cílem studie je analýza diagnostických prostředků pro stanovení úrovně motorické kompetence v mladším školním věku, který je z hlediska monitorování motorické kompetence zásadní pro včasnou detekci odchylek a případnou včasnou intervenci. V zahraničí je používána řada standardizovaných testů. Mezi nejpoužívanější patří Bruininks-Oseretsky Test of Motor Profi ciency, Test of Gross Motor Development, Körperkoordinationtest für Kinder, Movement Assessment Battery for Children a nově také Motorische Basiskompetenzen Test. Příspěvek porovnává možnosti užití těchto testů v českém prostředí z hlediska jejich validity, reliability a objektivity, věkového rozpětí, existence normativních kritérií a nutnosti specifických kompetencí examinátora. Nejkomplexnějším testem je Bruininks-Oseretsky Test of Motor Profi ciency, respektive jeho 2. verze, která vykazuje nejvyšší validitu pro diagnostiku snížené motorické kompetence. Je však časově náročný a jeho krátká verze vyžaduje revizi.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
50100 - Psychology and cognitive sciences
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2021
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání
ISSN
2533-7882
e-ISSN
—
Volume of the periodical
5
Issue of the periodical within the volume
2
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
19
Pages from-to
79-97
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—