School as a place to enjoy thinking about language. Pedagogical view of cognitive and cultural aspects of language.
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F46747885%3A24510%2F21%3A00009727" target="_blank" >RIV/46747885:24510/21:00009727 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://akropolis.info/kniha/skola-jako-misto-radosti/" target="_blank" >https://akropolis.info/kniha/skola-jako-misto-radosti/</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Škola jako místo radosti z přemýšlení o jazyce. Pedagogický pohled na kognitivní a kulturní aspekty jazyka.
Original language description
Cílem monografie je představit kognitivní a kulturní přístup k jazyku a jeho pedagogické aplikace. Na konkrétních příkladech se ukazuje, jakou roli má jazyk v našem myšlení, jak důležitá je zkušenost, která vychází z lidského těla, zkušenost zprostředkovaná smysly, zkušenost s pohybem v prostoru apod. Významný je pohled na metaforu, který překonává tradiční školní přístup; ukazuje se, že metafory jsou přítomné přímo v našem myšlení. Klíčová je také koncepce jazykového obrazu světa a jazykových stereotypů odvíjejících se od konotačních složek významu slov. Poznatky, které nabízí kognitivní přístup k jazyku, mají mezioborové přesahy, jsou inspirativní nejen pro učitele českého jazyka, ale i pro učitele jiných předmětů. Ambicí publikace je vzbudit u čtenářů zájem o poznávání jazyka a prostřednictvím něj směřovat k poznávání života.
Czech name
Škola jako místo radosti z přemýšlení o jazyce. Pedagogický pohled na kognitivní a kulturní aspekty jazyka.
Czech description
Cílem monografie je představit kognitivní a kulturní přístup k jazyku a jeho pedagogické aplikace. Na konkrétních příkladech se ukazuje, jakou roli má jazyk v našem myšlení, jak důležitá je zkušenost, která vychází z lidského těla, zkušenost zprostředkovaná smysly, zkušenost s pohybem v prostoru apod. Významný je pohled na metaforu, který překonává tradiční školní přístup; ukazuje se, že metafory jsou přítomné přímo v našem myšlení. Klíčová je také koncepce jazykového obrazu světa a jazykových stereotypů odvíjejících se od konotačních složek významu slov. Poznatky, které nabízí kognitivní přístup k jazyku, mají mezioborové přesahy, jsou inspirativní nejen pro učitele českého jazyka, ale i pro učitele jiných předmětů. Ambicí publikace je vzbudit u čtenářů zájem o poznávání jazyka a prostřednictvím něj směřovat k poznávání života.
Classification
Type
B - Specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
60203 - Linguistics
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2021
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
ISBN
978-80-7470-400-0
Number of pages
272
Publisher name
Akropolis
Place of publication
Praha
UT code for WoS book
—