Teaching staff climate research: methodological options and results
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F46747885%3A24510%2F22%3A00010791" target="_blank" >RIV/46747885:24510/22:00010791 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://capv.cz/wp-content/uploads/2023/01/CAPV-Inspirace-pro-vyzkum-2.pdf" target="_blank" >https://capv.cz/wp-content/uploads/2023/01/CAPV-Inspirace-pro-vyzkum-2.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Výzkum klimatu učitelských sborů: metodologické možnosti a výsledky
Original language description
Kapitola má ambici seznámit čtenáře s metodologickými postupy a stručně i s výsledky tříletého výzkumného projektu (GAČR) šetření klimatu učitelských sborů základních škol v České republice. Výzkum se opíral o vlivný teoretický koncept sociálního klimatu Kottkampa, Mulherna a Hoye (1987), včetně aplikace české verze výzkumného nástroje těchto autorů. U fenoménu fluktuace jsme vycházeli zejména z komplexně rámované teorie čtyř kapitálů Masona a Matase (2015), která se jeví jako nejbližší profesní kultuře českých učitelů základních škol. Sociální klima, které je vymezováno jako nejednoduchý fenomén, bylo v rozsáhlém záběru zkoumáno v učitelských sborech smíšeným výzkumným přístupem (fázový model QN1 – QL – QN2). Rozsah výzkumu a nároky jeho metodologického přístupu vyžadovaly týmovou spolupráci šestice výzkumníků. Autoři se tak širokým tematickým uchopením pohybovali od pedeutologie a teorie školy až do oblastí školského managementu a psychologie práce a organizace. Kvantitativní dotazníkové šetření (nástrojem OCDQ-RS) bylo s odstupem dvou let (2016 a 2018) opakovaně realizováno na souboru týchž učitelských sborů ZŠ (N=125) kontaktním způsobem. Diskutován je použitý náhodný statistický výběr výzkumného souboru učitelských sborů a metodologické možnosti zjišťování fluktuace ve sborech. Sledovány byly struktura, charakteristiky a posuny klimatu vybraných sborů s časovým odstupem dvou let a souběžně zjišťována fluktuace učitelů v těchto sborech za pětileté období (2014 – 2018). Zjištěná data sociálního klimatu sborů a profesní fluktuace jejich učitelů byla vzájemně komparována, resp. byl hledán vztah mezi personální stabilitou sboru a kvalitou jeho klimatu. Mezi dvě kvantitativní šetření (QN1, QN2) byla na základě výsledků QN1 vložena vícepřípadová studie devíti učitelských sborů se zjištěnými extrémními (velmi příznivými, resp. krajně nepříznivými) hodnotami sociálního klimatu. Případové studie využívaly především výzkumných metod pozorování, individuálních hloubkových rozhovorů, focus group a obsahové analýzy školní dokumentace. Vnořená kvalitativní fáze výzkumu se snažila odhalit příčiny a souvislosti zjištěných extrémních charakteristik sociálního klimatu ve sledovaných učitelských sborech. Zhodnoceny jsou metodologické možnosti, přínosy a limity smíšeného přístupu při šetření klimatu učitelských sborů jako citlivého profesního sociálního fenoménu, jehož charakteristiky zasahují práci celé školy, kolektivy žáků nevyjímaje. V důsledcích lze proto usuzovat na značnou relevanci kvality klimatu učitelského sboru pro úspěšný výchovný proces, pro kterou jsme nalezli podporu i ve výzkumných zjištěních. Výsledky výzkumu ukázaly výrazné rozdíly mezi charakteristikami sociálního klimatu jednotlivých učitelských sborů základních škol i vysokou variabilitu vnímání klimatu uvnitř některých sborů. Vztah kvality sociálního klimatu nebyl prokázán k velikosti učitelského sboru, k věkovému složení sboru ani k míře jeho fluktuace. Jako klíčové faktory pro kvalitní klima sboru se jeví vhodně volený styl vedení lidí, jeho stabilita, jasně formulovaná a sborem akceptovaná vize a v neposlední řadě také vhodná personální konstelace učitelů ve sboru. Lze očekávat, že změny v kvalifikační struktuře učitelů a personální proměny pedagogických sborů v souvislostech s konceptem inkluze mohou výrazně problematizovat profesní vztahy a klima učitelských sborů.
Czech name
Výzkum klimatu učitelských sborů: metodologické možnosti a výsledky
Czech description
Kapitola má ambici seznámit čtenáře s metodologickými postupy a stručně i s výsledky tříletého výzkumného projektu (GAČR) šetření klimatu učitelských sborů základních škol v České republice. Výzkum se opíral o vlivný teoretický koncept sociálního klimatu Kottkampa, Mulherna a Hoye (1987), včetně aplikace české verze výzkumného nástroje těchto autorů. U fenoménu fluktuace jsme vycházeli zejména z komplexně rámované teorie čtyř kapitálů Masona a Matase (2015), která se jeví jako nejbližší profesní kultuře českých učitelů základních škol. Sociální klima, které je vymezováno jako nejednoduchý fenomén, bylo v rozsáhlém záběru zkoumáno v učitelských sborech smíšeným výzkumným přístupem (fázový model QN1 – QL – QN2). Rozsah výzkumu a nároky jeho metodologického přístupu vyžadovaly týmovou spolupráci šestice výzkumníků. Autoři se tak širokým tematickým uchopením pohybovali od pedeutologie a teorie školy až do oblastí školského managementu a psychologie práce a organizace. Kvantitativní dotazníkové šetření (nástrojem OCDQ-RS) bylo s odstupem dvou let (2016 a 2018) opakovaně realizováno na souboru týchž učitelských sborů ZŠ (N=125) kontaktním způsobem. Diskutován je použitý náhodný statistický výběr výzkumného souboru učitelských sborů a metodologické možnosti zjišťování fluktuace ve sborech. Sledovány byly struktura, charakteristiky a posuny klimatu vybraných sborů s časovým odstupem dvou let a souběžně zjišťována fluktuace učitelů v těchto sborech za pětileté období (2014 – 2018). Zjištěná data sociálního klimatu sborů a profesní fluktuace jejich učitelů byla vzájemně komparována, resp. byl hledán vztah mezi personální stabilitou sboru a kvalitou jeho klimatu. Mezi dvě kvantitativní šetření (QN1, QN2) byla na základě výsledků QN1 vložena vícepřípadová studie devíti učitelských sborů se zjištěnými extrémními (velmi příznivými, resp. krajně nepříznivými) hodnotami sociálního klimatu. Případové studie využívaly především výzkumných metod pozorování, individuálních hloubkových rozhovorů, focus group a obsahové analýzy školní dokumentace. Vnořená kvalitativní fáze výzkumu se snažila odhalit příčiny a souvislosti zjištěných extrémních charakteristik sociálního klimatu ve sledovaných učitelských sborech. Zhodnoceny jsou metodologické možnosti, přínosy a limity smíšeného přístupu při šetření klimatu učitelských sborů jako citlivého profesního sociálního fenoménu, jehož charakteristiky zasahují práci celé školy, kolektivy žáků nevyjímaje. V důsledcích lze proto usuzovat na značnou relevanci kvality klimatu učitelského sboru pro úspěšný výchovný proces, pro kterou jsme nalezli podporu i ve výzkumných zjištěních. Výsledky výzkumu ukázaly výrazné rozdíly mezi charakteristikami sociálního klimatu jednotlivých učitelských sborů základních škol i vysokou variabilitu vnímání klimatu uvnitř některých sborů. Vztah kvality sociálního klimatu nebyl prokázán k velikosti učitelského sboru, k věkovému složení sboru ani k míře jeho fluktuace. Jako klíčové faktory pro kvalitní klima sboru se jeví vhodně volený styl vedení lidí, jeho stabilita, jasně formulovaná a sborem akceptovaná vize a v neposlední řadě také vhodná personální konstelace učitelů ve sboru. Lze očekávat, že změny v kvalifikační struktuře učitelů a personální proměny pedagogických sborů v souvislostech s konceptem inkluze mohou výrazně problematizovat profesní vztahy a klima učitelských sborů.
Classification
Type
C - Chapter in a specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
50300 - Education
Result continuities
Project
<a href="/en/project/GA16-10057S" target="_blank" >GA16-10057S: Stability and Changes of the Teaching Staff of Basic Schools</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2022
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Book/collection name
Inspirace pro výzkum: nahlédnutí do metodologie pedagogiky
ISBN
978-80-7392-387-7
Number of pages of the result
14
Pages from-to
108-121
Number of pages of the book
200
Publisher name
ČAPV
Place of publication
Brno
UT code for WoS chapter
—