All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Teaching staff climate research: methodological options and results

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F46747885%3A24510%2F22%3A00010791" target="_blank" >RIV/46747885:24510/22:00010791 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://capv.cz/wp-content/uploads/2023/01/CAPV-Inspirace-pro-vyzkum-2.pdf" target="_blank" >https://capv.cz/wp-content/uploads/2023/01/CAPV-Inspirace-pro-vyzkum-2.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Výzkum klimatu učitelských sborů: metodologické možnosti a výsledky

  • Original language description

    Kapitola má ambici seznámit čtenáře s metodologickými postupy a stručně i s výsledky tříletého výzkumného projektu (GAČR) šetření klimatu učitelských sborů základních škol v České republice. Výzkum se opíral o vlivný teoretický koncept sociálního klimatu Kottkampa, Mulherna a Hoye (1987), včetně aplikace české verze výzkumného nástroje těchto autorů. U fenoménu fluktuace jsme vycházeli zejména z komplexně rámované teorie čtyř kapitálů Masona a Matase (2015), která se jeví jako nejbližší profesní kultuře českých učitelů základních škol. Sociální klima, které je vymezováno jako nejednoduchý fenomén, bylo v rozsáhlém záběru zkoumáno v učitelských sborech smíšeným výzkumným přístupem (fázový model QN1 – QL – QN2). Rozsah výzkumu a nároky jeho metodologického přístupu vyžadovaly týmovou spolupráci šestice výzkumníků. Autoři se tak širokým tematickým uchopením pohybovali od pedeutologie a teorie školy až do oblastí školského managementu a psychologie práce a organizace. Kvantitativní dotazníkové šetření (nástrojem OCDQ-RS) bylo s odstupem dvou let (2016 a 2018) opakovaně realizováno na souboru týchž učitelských sborů ZŠ (N=125) kontaktním způsobem. Diskutován je použitý náhodný statistický výběr výzkumného souboru učitelských sborů a metodologické možnosti zjišťování fluktuace ve sborech. Sledovány byly struktura, charakteristiky a posuny klimatu vybraných sborů s časovým odstupem dvou let a souběžně zjišťována fluktuace učitelů v těchto sborech za pětileté období (2014 – 2018). Zjištěná data sociálního klimatu sborů a profesní fluktuace jejich učitelů byla vzájemně komparována, resp. byl hledán vztah mezi personální stabilitou sboru a kvalitou jeho klimatu. Mezi dvě kvantitativní šetření (QN1, QN2) byla na základě výsledků QN1 vložena vícepřípadová studie devíti učitelských sborů se zjištěnými extrémními (velmi příznivými, resp. krajně nepříznivými) hodnotami sociálního klimatu. Případové studie využívaly především výzkumných metod pozorování, individuálních hloubkových rozhovorů, focus group a obsahové analýzy školní dokumentace. Vnořená kvalitativní fáze výzkumu se snažila odhalit příčiny a souvislosti zjištěných extrémních charakteristik sociálního klimatu ve sledovaných učitelských sborech. Zhodnoceny jsou metodologické možnosti, přínosy a limity smíšeného přístupu při šetření klimatu učitelských sborů jako citlivého profesního sociálního fenoménu, jehož charakteristiky zasahují práci celé školy, kolektivy žáků nevyjímaje. V důsledcích lze proto usuzovat na značnou relevanci kvality klimatu učitelského sboru pro úspěšný výchovný proces, pro kterou jsme nalezli podporu i ve výzkumných zjištěních. Výsledky výzkumu ukázaly výrazné rozdíly mezi charakteristikami sociálního klimatu jednotlivých učitelských sborů základních škol i vysokou variabilitu vnímání klimatu uvnitř některých sborů. Vztah kvality sociálního klimatu nebyl prokázán k velikosti učitelského sboru, k věkovému složení sboru ani k míře jeho fluktuace. Jako klíčové faktory pro kvalitní klima sboru se jeví vhodně volený styl vedení lidí, jeho stabilita, jasně formulovaná a sborem akceptovaná vize a v neposlední řadě také vhodná personální konstelace učitelů ve sboru. Lze očekávat, že změny v kvalifikační struktuře učitelů a personální proměny pedagogických sborů v souvislostech s konceptem inkluze mohou výrazně problematizovat profesní vztahy a klima učitelských sborů.

  • Czech name

    Výzkum klimatu učitelských sborů: metodologické možnosti a výsledky

  • Czech description

    Kapitola má ambici seznámit čtenáře s metodologickými postupy a stručně i s výsledky tříletého výzkumného projektu (GAČR) šetření klimatu učitelských sborů základních škol v České republice. Výzkum se opíral o vlivný teoretický koncept sociálního klimatu Kottkampa, Mulherna a Hoye (1987), včetně aplikace české verze výzkumného nástroje těchto autorů. U fenoménu fluktuace jsme vycházeli zejména z komplexně rámované teorie čtyř kapitálů Masona a Matase (2015), která se jeví jako nejbližší profesní kultuře českých učitelů základních škol. Sociální klima, které je vymezováno jako nejednoduchý fenomén, bylo v rozsáhlém záběru zkoumáno v učitelských sborech smíšeným výzkumným přístupem (fázový model QN1 – QL – QN2). Rozsah výzkumu a nároky jeho metodologického přístupu vyžadovaly týmovou spolupráci šestice výzkumníků. Autoři se tak širokým tematickým uchopením pohybovali od pedeutologie a teorie školy až do oblastí školského managementu a psychologie práce a organizace. Kvantitativní dotazníkové šetření (nástrojem OCDQ-RS) bylo s odstupem dvou let (2016 a 2018) opakovaně realizováno na souboru týchž učitelských sborů ZŠ (N=125) kontaktním způsobem. Diskutován je použitý náhodný statistický výběr výzkumného souboru učitelských sborů a metodologické možnosti zjišťování fluktuace ve sborech. Sledovány byly struktura, charakteristiky a posuny klimatu vybraných sborů s časovým odstupem dvou let a souběžně zjišťována fluktuace učitelů v těchto sborech za pětileté období (2014 – 2018). Zjištěná data sociálního klimatu sborů a profesní fluktuace jejich učitelů byla vzájemně komparována, resp. byl hledán vztah mezi personální stabilitou sboru a kvalitou jeho klimatu. Mezi dvě kvantitativní šetření (QN1, QN2) byla na základě výsledků QN1 vložena vícepřípadová studie devíti učitelských sborů se zjištěnými extrémními (velmi příznivými, resp. krajně nepříznivými) hodnotami sociálního klimatu. Případové studie využívaly především výzkumných metod pozorování, individuálních hloubkových rozhovorů, focus group a obsahové analýzy školní dokumentace. Vnořená kvalitativní fáze výzkumu se snažila odhalit příčiny a souvislosti zjištěných extrémních charakteristik sociálního klimatu ve sledovaných učitelských sborech. Zhodnoceny jsou metodologické možnosti, přínosy a limity smíšeného přístupu při šetření klimatu učitelských sborů jako citlivého profesního sociálního fenoménu, jehož charakteristiky zasahují práci celé školy, kolektivy žáků nevyjímaje. V důsledcích lze proto usuzovat na značnou relevanci kvality klimatu učitelského sboru pro úspěšný výchovný proces, pro kterou jsme nalezli podporu i ve výzkumných zjištěních. Výsledky výzkumu ukázaly výrazné rozdíly mezi charakteristikami sociálního klimatu jednotlivých učitelských sborů základních škol i vysokou variabilitu vnímání klimatu uvnitř některých sborů. Vztah kvality sociálního klimatu nebyl prokázán k velikosti učitelského sboru, k věkovému složení sboru ani k míře jeho fluktuace. Jako klíčové faktory pro kvalitní klima sboru se jeví vhodně volený styl vedení lidí, jeho stabilita, jasně formulovaná a sborem akceptovaná vize a v neposlední řadě také vhodná personální konstelace učitelů ve sboru. Lze očekávat, že změny v kvalifikační struktuře učitelů a personální proměny pedagogických sborů v souvislostech s konceptem inkluze mohou výrazně problematizovat profesní vztahy a klima učitelských sborů.

Classification

  • Type

    C - Chapter in a specialist book

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50300 - Education

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/GA16-10057S" target="_blank" >GA16-10057S: Stability and Changes of the Teaching Staff of Basic Schools</a><br>

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2022

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Book/collection name

    Inspirace pro výzkum: nahlédnutí do metodologie pedagogiky

  • ISBN

    978-80-7392-387-7

  • Number of pages of the result

    14

  • Pages from-to

    108-121

  • Number of pages of the book

    200

  • Publisher name

    ČAPV

  • Place of publication

    Brno

  • UT code for WoS chapter