All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Key themes of Vladimír Holan´s poetry and their form in the poet´s works for children.

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F46747885%3A24510%2F22%3A00010892" target="_blank" >RIV/46747885:24510/22:00010892 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Klíčová témata poezie Vladimíra Holana a jejich podoba v básníkově tvorbě pro děti.

  • Original language description

    Ve svém příspěvku se zabývám několika vybranými klíčovými tématy poezie Vladimíra Holana a jejich podobou v básníkově tvorbě pro děti. Soustředím se na sbírku Bajaja (1955) včetně básní, jež autor ze sbírky na přání nakladatele vyřadil. Vyřazené básně vyšly v roce 1963 v časopise Zlatý máj pod titulem Z dětského světa. Ve studii sleduji tato témata: 1) pomíjivost a existenciální úzkost; 2) poezie a tvorba, v rámci této kapitoly též možnosti lidského poznání a racionalita; 3) děti a dětství; 4) politická situace. Tematiku dětí a dětství v tvorbě tohoto autora podrobně rozebírá Karel Piorecký ve studii Ale jsou děti! (Téma dětství v tvorbě Vladimíra Holana z let 1948 až 1955). Proto, ač se jedná ve sbírce Bajaja o nejpodstatnější námět, různorodě rozpracovaný v četných básních, věnuji mu pouze omezenou pozornost. Básnická obraznost a jazyk sbírky Bajaja jsou zcela přirozeně oproti Holanově poezii pro dospělé srozumitelnější a méně komplikované. Mnohé básně však nesou možnost víceúrovňové interpretace, jež umožňuje společné předčítání dětem různého věku. Zatímco mladší posluchači vnímají verše prvoplánově, starší již mohou tušit (případně s rodiči interpretovat) metaforický význam. Tematizace existenciální úzkosti a konečnosti lidského života v Holanově poezii pro děti postrádá temnou expresivitu a beznaděj, jež se místy objevují v básníkových sbírkách pro dospělé. Za podstatné považuji, že se Holan tomuto tématu nevyhýbá. Verše, pojednávající o přijetí koloběhu života, můžeme řadit k básním, jež představují dětem záchytné body ve světě prvních, současně však nejpodstatnějších otázek, týkajících se lidského bytí. Tematizování existenciální úzkosti není v Holanově poezii pro děti příliš časté. Pro několik na sebe navazujících básní se však stává námětem nemoc dítěte a nezměrný strach rodiče o něj. Za příznačné považuji, že podobně jako u předchozího tématu též u tématu poezie a tvorby v Bajajovi nenalezneme verše temného ladění. Holanovy sbírky pro dospělé čtenáře obsahují též básně, pojednávající pochybnosti umělce o jeho díle nebo verše, charakterizující umění jako „nářek“. Ve sbírce pro děti však čteme pouze verše povzbuzující, v nichž se básník stává „hrdinou“, který ustojí nepříznivé časy, a jeho dílo oporou a posílením pro čtenáře. Oproti Holanově poezii pro dospělé básník věnuje v Bajajovi jen málo prostoru vzpomínkám na vlastní dětství nebo tematizování dětství jako ztraceného ráje. Podobně jako ve sbírkách pro dospělé čtenáře jsou děti viděny jako zdroj radosti a štěstí. Většinu básní Bajaji tvoří rozhovory otce s dcerou, plné dětských zvídavých otázek. Kromě námětů zmiňovaných v jednotlivých podkapitolách studie se v básních motivy stávají oblíbené dětské činnosti a hry. Ve výstavbě některých básní Holan zdařile napodobuje dětskou svobodu fantazie, již charakterizuje úzké propojení s touhou po poznání a uchopení světa. Téma politické situace se v rámci básníkovy poezie pro děti proměňuje v podobném duchu jako námět existenciální úzkosti a pomíjivosti. K poslání básníka a významu literatury v těžkém dějinném období se Holan v Bajajovi opakovaně navrací. Nenalezneme zde temný tón zoufalství z tragické situace komunistické diktatury, čišící z některých básní sbírek pro dospělé. Verše určené pro děti (a jejich rodiče) se stávají povzbuzením a oporou v nelehké situaci. Nejvýraznější přizpůsobení dětskému čtenáři tedy v Holanově případě představuje jistou změnu úhlu pohledu, spočívající v odklonu od tragického náhledu na život.

  • Czech name

    Klíčová témata poezie Vladimíra Holana a jejich podoba v básníkově tvorbě pro děti.

  • Czech description

    Ve svém příspěvku se zabývám několika vybranými klíčovými tématy poezie Vladimíra Holana a jejich podobou v básníkově tvorbě pro děti. Soustředím se na sbírku Bajaja (1955) včetně básní, jež autor ze sbírky na přání nakladatele vyřadil. Vyřazené básně vyšly v roce 1963 v časopise Zlatý máj pod titulem Z dětského světa. Ve studii sleduji tato témata: 1) pomíjivost a existenciální úzkost; 2) poezie a tvorba, v rámci této kapitoly též možnosti lidského poznání a racionalita; 3) děti a dětství; 4) politická situace. Tematiku dětí a dětství v tvorbě tohoto autora podrobně rozebírá Karel Piorecký ve studii Ale jsou děti! (Téma dětství v tvorbě Vladimíra Holana z let 1948 až 1955). Proto, ač se jedná ve sbírce Bajaja o nejpodstatnější námět, různorodě rozpracovaný v četných básních, věnuji mu pouze omezenou pozornost. Básnická obraznost a jazyk sbírky Bajaja jsou zcela přirozeně oproti Holanově poezii pro dospělé srozumitelnější a méně komplikované. Mnohé básně však nesou možnost víceúrovňové interpretace, jež umožňuje společné předčítání dětem různého věku. Zatímco mladší posluchači vnímají verše prvoplánově, starší již mohou tušit (případně s rodiči interpretovat) metaforický význam. Tematizace existenciální úzkosti a konečnosti lidského života v Holanově poezii pro děti postrádá temnou expresivitu a beznaděj, jež se místy objevují v básníkových sbírkách pro dospělé. Za podstatné považuji, že se Holan tomuto tématu nevyhýbá. Verše, pojednávající o přijetí koloběhu života, můžeme řadit k básním, jež představují dětem záchytné body ve světě prvních, současně však nejpodstatnějších otázek, týkajících se lidského bytí. Tematizování existenciální úzkosti není v Holanově poezii pro děti příliš časté. Pro několik na sebe navazujících básní se však stává námětem nemoc dítěte a nezměrný strach rodiče o něj. Za příznačné považuji, že podobně jako u předchozího tématu též u tématu poezie a tvorby v Bajajovi nenalezneme verše temného ladění. Holanovy sbírky pro dospělé čtenáře obsahují též básně, pojednávající pochybnosti umělce o jeho díle nebo verše, charakterizující umění jako „nářek“. Ve sbírce pro děti však čteme pouze verše povzbuzující, v nichž se básník stává „hrdinou“, který ustojí nepříznivé časy, a jeho dílo oporou a posílením pro čtenáře. Oproti Holanově poezii pro dospělé básník věnuje v Bajajovi jen málo prostoru vzpomínkám na vlastní dětství nebo tematizování dětství jako ztraceného ráje. Podobně jako ve sbírkách pro dospělé čtenáře jsou děti viděny jako zdroj radosti a štěstí. Většinu básní Bajaji tvoří rozhovory otce s dcerou, plné dětských zvídavých otázek. Kromě námětů zmiňovaných v jednotlivých podkapitolách studie se v básních motivy stávají oblíbené dětské činnosti a hry. Ve výstavbě některých básní Holan zdařile napodobuje dětskou svobodu fantazie, již charakterizuje úzké propojení s touhou po poznání a uchopení světa. Téma politické situace se v rámci básníkovy poezie pro děti proměňuje v podobném duchu jako námět existenciální úzkosti a pomíjivosti. K poslání básníka a významu literatury v těžkém dějinném období se Holan v Bajajovi opakovaně navrací. Nenalezneme zde temný tón zoufalství z tragické situace komunistické diktatury, čišící z některých básní sbírek pro dospělé. Verše určené pro děti (a jejich rodiče) se stávají povzbuzením a oporou v nelehké situaci. Nejvýraznější přizpůsobení dětskému čtenáři tedy v Holanově případě představuje jistou změnu úhlu pohledu, spočívající v odklonu od tragického náhledu na život.

Classification

  • Type

    C - Chapter in a specialist book

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60204 - General literature studies

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2022

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Book/collection name

    Jestlipak víte, kdo je lyrik? O poezii pro děti a mladé čtenáře.

  • ISBN

    978-80-246-5312-9

  • Number of pages of the result

    19

  • Pages from-to

    16-34

  • Number of pages of the book

    197

  • Publisher name

    Univerzita Karlova, Nakladatelství Karolinum

  • Place of publication

    Praha

  • UT code for WoS chapter