The Artwork as Exemplary Paradigm and Dialectical Image: An Analogy between the Concepts of Giorgio Agamben and Walter Benjamin
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F46747885%3A24520%2F18%3A00006170" target="_blank" >RIV/46747885:24520/18:00006170 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="http://vvp.avu.cz/sesit/archiv/" target="_blank" >http://vvp.avu.cz/sesit/archiv/</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Umělecké dílo jako exemplární paradigma a dialektický obraz. Analogie mezi koncepty Giorgia Agambena a Waltera Benjamina
Original language description
Úvaha se týká konceptu paradigmatu v jeho dimenzi systémové a dimenze exemplární. V tomto kontextu je uvedena interpretace paradigmatu Giorgia Agambena. Paradigma je chápáno jako specifický druh analogického vědění, které se vyhýbá dichotomickým kategoriím. Každé umělecké dílo, ať již historické (t.j. `kanonizované`) nebo současné funguje ve smyslu paradigmatického příkladu. Současná umělecká díla mohou být ukázána jako paradigma nebo exemplum, jejichž `hodnota`nebo `smysl` nemůže být dána indentifikovatelným pravidlem, ale svoji vlastní exemplifikací, svým vlastním vyjádřením. Historická umělecká díla mohou být interpretována nejen ve smyslu systému, ale mohou být interpretována také jako paradigmatický příklad. K pojmu paradigmatického příkladu připojuji pojem dialektického obrazu Waltera Benjamina. Snažím se najít podobnosti a analogie v obou přístupech. Jejich srovnání mi umožňuje reflektovat povahu uměleckého díla a jeho vztah k interpretativnímu a historickému kontextu.
Czech name
Umělecké dílo jako exemplární paradigma a dialektický obraz. Analogie mezi koncepty Giorgia Agambena a Waltera Benjamina
Czech description
Úvaha se týká konceptu paradigmatu v jeho dimenzi systémové a dimenze exemplární. V tomto kontextu je uvedena interpretace paradigmatu Giorgia Agambena. Paradigma je chápáno jako specifický druh analogického vědění, které se vyhýbá dichotomickým kategoriím. Každé umělecké dílo, ať již historické (t.j. `kanonizované`) nebo současné funguje ve smyslu paradigmatického příkladu. Současná umělecká díla mohou být ukázána jako paradigma nebo exemplum, jejichž `hodnota`nebo `smysl` nemůže být dána indentifikovatelným pravidlem, ale svoji vlastní exemplifikací, svým vlastním vyjádřením. Historická umělecká díla mohou být interpretována nejen ve smyslu systému, ale mohou být interpretována také jako paradigmatický příklad. K pojmu paradigmatického příkladu připojuji pojem dialektického obrazu Waltera Benjamina. Snažím se najít podobnosti a analogie v obou přístupech. Jejich srovnání mi umožňuje reflektovat povahu uměleckého díla a jeho vztah k interpretativnímu a historickému kontextu.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
60401 - Arts, Art history
Result continuities
Project
—
Continuities
N - Vyzkumna aktivita podporovana z neverejnych zdroju
Others
Publication year
2018
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny
ISSN
1802-8918
e-ISSN
—
Volume of the periodical
—
Issue of the periodical within the volume
24
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
35
Pages from-to
6-40
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—