All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Manufacturing technology of a cast frame for crossings with movable parts made from bainitic steel

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F46962778%3A_____%2F19%3AN0000003" target="_blank" >RIV/46962778:_____/19:N0000003 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Technologie výroby odlévaného rámu PHS srdcovek z bainitické oceli

  • Original language description

    Ověřená technologie vznikla v souvislosti s ověřením způsobu odlévání nově navrženého odlitku rámu, který je součástí srdcovky s pohyblivým hrotem, jenž je použita v nově navržené konstrukci vysokorychlostní výhybky geometrie J60-1:33,5-8000-4000-14000-PHS. Odlitek rámu je vyroben z materiálu vysokolegované oceli typu Lo17MnCrNiMo, výrobcem odlitku jsou Slévárny Třinec. Prověření technologie odlévání bylo provedeno na prototypu odlitku pomocí navržených zkoušek 3D skenování a zkoušky vnitřní homogenity odlitku rámu pomocí destrukční zkoušky rozfrézováním. Výsledky ověření technologie 3D skenování a zkoušek vnitřní homogenity se následně aplikují u výrobce odlitku na úpravě modelového zařízení, s následným odlitím dalšího upraveného odlitku rámu.

  • Czech name

    Technologie výroby odlévaného rámu PHS srdcovek z bainitické oceli

  • Czech description

    Ověřená technologie vznikla v souvislosti s ověřením způsobu odlévání nově navrženého odlitku rámu, který je součástí srdcovky s pohyblivým hrotem, jenž je použita v nově navržené konstrukci vysokorychlostní výhybky geometrie J60-1:33,5-8000-4000-14000-PHS. Odlitek rámu je vyroben z materiálu vysokolegované oceli typu Lo17MnCrNiMo, výrobcem odlitku jsou Slévárny Třinec. Prověření technologie odlévání bylo provedeno na prototypu odlitku pomocí navržených zkoušek 3D skenování a zkoušky vnitřní homogenity odlitku rámu pomocí destrukční zkoušky rozfrézováním. Výsledky ověření technologie 3D skenování a zkoušek vnitřní homogenity se následně aplikují u výrobce odlitku na úpravě modelového zařízení, s následným odlitím dalšího upraveného odlitku rámu.

Classification

  • Type

    Z<sub>tech</sub> - Verified technology

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    20501 - Materials engineering

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/TE01020168" target="_blank" >TE01020168: Centre for Effective and Sustainable Transport Infrastructure (CESTI)</a><br>

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2019

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Internal product ID

    JSR-60E2-1:33,5-8000/4000-PHS

  • Numerical identification

  • Technical parameters

    V DT byla dle navrženého technologického postupu provedena následující rozborová činnost na tomto prototypu odlitku. 3D sken odlitku: • Odlitek kompletně nasnímán pomocí 3D skenování skenerem HandyScan, data skenu převedena do digitální podoby. • Naskenovaný tvar odlitku byl porovnáván s CAD modelem odlitku, který byl předán výrobci odlitku jako podklad pro výrobu modelového zařízení (u CAD modelu odebrán přídavek 10 mm ze spodní plochy, aby ho bylo možno srovnávat s odlitkem s obrobenou dolní plochou). • Provedeno vyhodnocení rozdílů mezi reálným naskenovaným odlitkem a teoretickým 3D CAD modelem - obr. 2. Rozdíly jsou patrné z naměřených odchylek v ose x, y, z a celkové odchylky. Prověřena byla plošná a směrová rovinnost odlitku, odchylka délky odlitku, rozdíly na funkčních pojížděných plochách odlitku, kontrola velikosti přídavků na obrábění a správná poloha předlitých otvorů. • Výstupem kontroly 3D skenu odlitku rámu byl soubor opatření k úpravě modelového zařízení, pomocí něhož budou následně odlité další odlitky rámů. Výstupem kontroly bylo odstranění předlitých otvorů (z důvodu velké odchylky polohy předlitých otvorů bylo rozhodnuto o jejich zaplnění v odlitku a následném obrábění), přidání dodatečného přídavku na obrábění na příložné ploše hrotu srdcovky a doporučení dohledu pracovníků DT při obrábění spodní plochy u výrobce odlitku z důvodu zjištění deformace konců odlitku. Kontrola vnitřní homogenity prototypu odlitku rámu: • Odlitek upnut na stůl frézovacího centra typu CNC v DT • Bylo provedeno postupné frézování horní plochy odlitku, úběry byly rozděleny po krocích 5 mm • Mezi jednotlivými úběry materiálu byla prováděna kapilární zkouška s cílem odhalit povrchové vady • Jednotlivé úběry a kapilární zkouška byly podrobně zdokumentovány pomocí fotografií • Frézování probíhalo do hloubky 50 mm od povrchu • Frézování probíhalo ve dvou částech odlitku z důvodu jeho délky • Porovnání výsledků kapilární zkoušky v jednotlivých vrstvách s požadavky odsouhlasených technických podmínek dodacích, které jsou uzavřeny mezi DT a výrobcem odlitku Navržená technologie byla použita a ověřena na těchto výrobcích: • odlitky rámů pro srdcovky výhybek s pohyblivým hrotem • navržený postup lze aplikovat na jiné typy odlitků srdcovek, např. monoblokové srdcovky, srdcovky typu zkrácený monoblok, typu insert, popř. dalších odlitků použitých pro železniční i tramvajové výhybky

  • Economical parameters

    Navržená technologie prověření prototypu odlitku rámu s sebou přináší možnost optimalizace finálního tvaru odlitku ještě před započetím sériové výroby. Navrženým postupem lze pomocí 3D skenu zjistit rozměrovou neshodu s požadovaným tvarem, možnost obrobitelnosti z pohledu dostatečných přídavků na obrábění, a rovněž prověření vnitřní homogenity - tzn. zjištění vnitřní kvality odlitku zkouškou rozfrézováním s následnou kapilární zkouškou. Nejvýraznějším ekonomickým přínosem je výrazné zrychlení sériové produkce vysokorychlostních výhybek z důvodu prověření prototypu odlitku rámu a výroby sériových dodávek v optimalizovaném tvaru odlitku. Případné zjištění vnitřních vad na prototypu vede k prodloužení doby životnosti rámu srdcovky při jeho provozu v železniční síti, snížením nákladů za případné výluky koleje v rámci výměny srdcovky. S dalšími aplikacemi se počítá při prověřování dalších typů odlitků vstupujících jako polotovar pro výrobu komponent železničních a tramvajových výhybek.

  • Application category by cost

  • Owner IČO

    46962778

  • Owner name

    DT - Výhybkárna a strojírna, a.s.

  • Owner country

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Usage type

    P - Využití výsledku jiným subjektem je v některých případech možné bez nabytí licence

  • Licence fee requirement

    A - Poskytovatel licence na výsledek požaduje licenční poplatek

  • Web page