Verification of the stabilizer bar of an articulated trolleybus
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F47718684%3A_____%2F08%3A%230000314" target="_blank" >RIV/47718684:_____/08:#0000314 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
angličtina
Original language name
Verification of the stabilizer bar of an articulated trolleybus
Original language description
At the modernization of the ŠKODA 22 Tr articulated trolleybus a different type of an articulated joint and a different type of driving axles were used in its construction besides other changes. During test drives, which were focused on the driving stability of the vehicle, a large roll of the rear section appeared. A suitable structural solution for reducing the rear section roll angle of the modernized trolleybus was the using of a rear section stabilizer bar. On the basis of computer simulations of the test drives with the trolleybus multibody models the correctness of the experimental-simulation approach used for the stabilizer bar structural design was verified.
Czech name
Návrh stabilizátoru kloubového trolejbusu
Czech description
Při modernizaci zadního vozu kloubového trolejbusu byl použit m.j. jiný typ kloubu a jiný typ hnacích náprav. Během zkušebních jízd, které byly zaměřeny na jízdní stabilitu vozidla, se projevovalo značné klopení zadního vozu. Vhodné konstrukční řešení pro pro snížení klopení zadního vozu bylo použití stabilizační tyče zadního vozu. Na základě počítačových simulací těchto zkušebních jízd s multibody modely trolejbusu byla ověřena správnost experimentálně výpočetního přístupu použitého při návrhu stabilizátoru.
Classification
Type
J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)
CEP classification
JO - Land transport systems and equipment
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Others
Publication year
2008
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Engineering Mechanics
ISSN
1802-1484
e-ISSN
—
Volume of the periodical
15
Issue of the periodical within the volume
1
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
14
Pages from-to
—
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—