Information education towards inclusion
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F47813059%3A19240%2F17%3AA0000167" target="_blank" >RIV/47813059:19240/17:A0000167 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="http://www.inforum.cz/pdf/2017/plankova-jindra.pdf" target="_blank" >http://www.inforum.cz/pdf/2017/plankova-jindra.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Informační vzdělávání na cestě k inkluzi
Original language description
Informační vzdělávání představuje myšlenkový systém, který spojuje ucelený formativní proces vzdělávání, se schopností jednotlivce vyhledávat, zpracovávat, vyhodnocovat a využívat informace, dostupné pomocí informačních metod a technologií. Zásadním prvkem pro vzdělávanou osobu je uvědomění si potenciálu informací a souvisejících zdrojů, včetně schopnosti tyto zdroje využívat. Moderní lidská společnost prochází zásadními změnami a čelí mnoha výzvám. Na poli informačního vzdělávání je jednou z těchto výzev koncept inkluze, pro který je příznačné úsilí o vznik takové společnosti, na jejímž životě se podílejí všichni bez rozdílu. Samo efektivní zavádění inkluze ve vzdělávání je závislé na mnoha proměnných a vyžaduje týmovou spolupráci pedagogů, poradenských pracovníků, rodičů žáků, ale i vedení škol, zástupců státních orgánů a neziskových organizací i tvůrců organizačních a legislativních norem i dalších zainteresovaných pracovníků. Z mnoha přímých účastníků vzdělávacích procesů jsou to pak často knihovníci, jako asistenti vzdělávání, na kterých může být úspěch či neúspěch inkluzivního vzdělávání do značné míry závislý. Cílem příspěvku je nalezení potřebné shody při tvorbě, zpracování a prosazení strategie práce se znevýhodněnými uživateli knihoven. A to zejména na stanovení a přesném chápání jejich specifických studijních a informačních potřeb, které je nutné vnímat z pohledu zcela individuálních a často jedinečných odlišností. Výsledkem bude koncept metodiky práce pro knihovníky a informační pracovníky pro práci s uživateli se specifickými a speciálně-pedagogickými potřebami. Se záměrem zajistit nutné teoretické a metodologické zásady pro inkluzi v procesech informačního vzdělávání.
Czech name
Informační vzdělávání na cestě k inkluzi
Czech description
Informační vzdělávání představuje myšlenkový systém, který spojuje ucelený formativní proces vzdělávání, se schopností jednotlivce vyhledávat, zpracovávat, vyhodnocovat a využívat informace, dostupné pomocí informačních metod a technologií. Zásadním prvkem pro vzdělávanou osobu je uvědomění si potenciálu informací a souvisejících zdrojů, včetně schopnosti tyto zdroje využívat. Moderní lidská společnost prochází zásadními změnami a čelí mnoha výzvám. Na poli informačního vzdělávání je jednou z těchto výzev koncept inkluze, pro který je příznačné úsilí o vznik takové společnosti, na jejímž životě se podílejí všichni bez rozdílu. Samo efektivní zavádění inkluze ve vzdělávání je závislé na mnoha proměnných a vyžaduje týmovou spolupráci pedagogů, poradenských pracovníků, rodičů žáků, ale i vedení škol, zástupců státních orgánů a neziskových organizací i tvůrců organizačních a legislativních norem i dalších zainteresovaných pracovníků. Z mnoha přímých účastníků vzdělávacích procesů jsou to pak často knihovníci, jako asistenti vzdělávání, na kterých může být úspěch či neúspěch inkluzivního vzdělávání do značné míry závislý. Cílem příspěvku je nalezení potřebné shody při tvorbě, zpracování a prosazení strategie práce se znevýhodněnými uživateli knihoven. A to zejména na stanovení a přesném chápání jejich specifických studijních a informačních potřeb, které je nutné vnímat z pohledu zcela individuálních a často jedinečných odlišností. Výsledkem bude koncept metodiky práce pro knihovníky a informační pracovníky pro práci s uživateli se specifickými a speciálně-pedagogickými potřebami. Se záměrem zajistit nutné teoretické a metodologické zásady pro inkluzi v procesech informačního vzdělávání.
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
—
OECD FORD branch
50804 - Library science
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2017
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Article name in the collection
INFORUM 2017: 23. ročník konference o profesionálních informačních zdrojích
ISBN
—
ISSN
1801-2213
e-ISSN
—
Number of pages
10
Pages from-to
—
Publisher name
Albertina icome Praha
Place of publication
Praha
Event location
Praha
Event date
Jan 1, 2017
Type of event by nationality
WRD - Celosvětová akce
UT code for WoS article
—