Thomas Aquinas´ Metaphysics of Human Being: Human Being as the Middle Component of the Creation Hierarchy
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F47813059%3A19510%2F16%3AN0000056" target="_blank" >RIV/47813059:19510/16:N0000056 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="http://www.klemens.sav.sk/fiusav/doc/filozofia/2016/6/462-473.pdf" target="_blank" >http://www.klemens.sav.sk/fiusav/doc/filozofia/2016/6/462-473.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Tomášova metafyzika člověka - člověk jako prostřední článek stvoření
Original language description
Článek popisuje způsob, jímž se Tomáši Akvinskému podařilo filosoficky vysvětlit a založit jednotu člověka, jenž stojí v centru stvořeného univerza a vytváří kontinuální spojení mezi sférou přirozenosti a intelektů. Tomášova odpověď je naznačena nejen s ohledem na řešení předchůdná, jež vycházejí ze základního Aristotelova hylemorfického přístupu k člověku a zvláště jeho duši, především tedy řešení Avicenny a Averroa, ale také s ohledem na její vývoj v samotném Tomášově díle. Text článku ukazuje, že již v raném díle De ente et essentia se Tomáš rozchází s eklektickým aristotelismem, a navrací tak původní hylemorfické antropologii její význam, a to i za cenu znovuotevření tradičního problému možného spojení duše jako formy a duše jako myšlení zakládajícího principu. Ten se mu pak zvláště v pozdním díle De substantiis separatis daří eliminovat přesunutím celé psychologické problematiky na metafyzickou úroveň, na níž je již kontinuita univerza i jednota člověka vysvětlitelná, a to především s pomocí od Avicenny převzaté distinkce esence a bytí.
Czech name
Tomášova metafyzika člověka - člověk jako prostřední článek stvoření
Czech description
Článek popisuje způsob, jímž se Tomáši Akvinskému podařilo filosoficky vysvětlit a založit jednotu člověka, jenž stojí v centru stvořeného univerza a vytváří kontinuální spojení mezi sférou přirozenosti a intelektů. Tomášova odpověď je naznačena nejen s ohledem na řešení předchůdná, jež vycházejí ze základního Aristotelova hylemorfického přístupu k člověku a zvláště jeho duši, především tedy řešení Avicenny a Averroa, ale také s ohledem na její vývoj v samotném Tomášově díle. Text článku ukazuje, že již v raném díle De ente et essentia se Tomáš rozchází s eklektickým aristotelismem, a navrací tak původní hylemorfické antropologii její význam, a to i za cenu znovuotevření tradičního problému možného spojení duše jako formy a duše jako myšlení zakládajícího principu. Ten se mu pak zvláště v pozdním díle De substantiis separatis daří eliminovat přesunutím celé psychologické problematiky na metafyzickou úroveň, na níž je již kontinuita univerza i jednota člověka vysvětlitelná, a to především s pomocí od Avicenny převzaté distinkce esence a bytí.
Classification
Type
J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)
CEP classification
AA - Philosophy and religion
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
<a href="/en/project/GA16-01543S" target="_blank" >GA16-01543S: Anthropological Suppositions of Carl Schmitt´s Political Thoughts</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2016
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Filozofia
ISSN
0046-385X
e-ISSN
—
Volume of the periodical
71
Issue of the periodical within the volume
6
Country of publishing house
SK - SLOVAKIA
Number of pages
11
Pages from-to
462-473
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—