The Arts in Space and Space in the Arts: Patočka's Conception of the Spatial Arts
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23330%2F12%3A43921091" target="_blank" >RIV/49777513:23330/12:43921091 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Umění v prostoru a prostor v umění: Patočkovo pojetí prostorových umění
Original language description
Studie zkoumá Patočkovu tematizaci vztahu umění a prostoru, a to zejména těch umění, o kterých Patočka hovoří jako o prostorových. Vychází od Patočkova pojetí prostoru jako strukturálního momentu bytí. V prostoru je dáno zahrnutí i odstup, prostor tedy znamená "původní uvnitř", kterým je člověk zařazen do souvislosti význačných vztahů. Význačným vztahem je především oslovení ve vztahu já a ty, které představuje centrum prostoru, ale i vztah já k periferii. Do souvislostí personálních vztahů klade studiePatočkovo pojetí sochařství a ukazujeme, že Patočka sochařství pojímá jako vyjevení předmětného charakteru já a odhalení tvořivého prosazování vůči přírodě. Sochařská díla zobrazující člověka působí dojmem druhého já, se kterým se nacházím v trojdimenzionálním, i když neskutečném prostoru. Dále studie poukazuje na Patočkův rozbor souvislosti smyslových polí, jejichž protikladností a skloubením je doložena personální stavba prostoru. Rozdíl a sounáležitost sochařství, architektury i malí
Czech name
Umění v prostoru a prostor v umění: Patočkovo pojetí prostorových umění
Czech description
Studie zkoumá Patočkovu tematizaci vztahu umění a prostoru, a to zejména těch umění, o kterých Patočka hovoří jako o prostorových. Vychází od Patočkova pojetí prostoru jako strukturálního momentu bytí. V prostoru je dáno zahrnutí i odstup, prostor tedy znamená "původní uvnitř", kterým je člověk zařazen do souvislosti význačných vztahů. Význačným vztahem je především oslovení ve vztahu já a ty, které představuje centrum prostoru, ale i vztah já k periferii. Do souvislostí personálních vztahů klade studiePatočkovo pojetí sochařství a ukazujeme, že Patočka sochařství pojímá jako vyjevení předmětného charakteru já a odhalení tvořivého prosazování vůči přírodě. Sochařská díla zobrazující člověka působí dojmem druhého já, se kterým se nacházím v trojdimenzionálním, i když neskutečném prostoru. Dále studie poukazuje na Patočkův rozbor souvislosti smyslových polí, jejichž protikladností a skloubením je doložena personální stavba prostoru. Rozdíl a sounáležitost sochařství, architektury i malí
Classification
Type
J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)
CEP classification
AL - Art, architecture, cultural heritage
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
<a href="/en/project/GAP409%2F11%2F0324" target="_blank" >GAP409/11/0324: Problems of Art in Jan Patočka’s Thought</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2012
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Acta Universitatis Carolinae, Philosophica et Historica. Studia Aesthetica
ISSN
0567-8293
e-ISSN
—
Volume of the periodical
2012
Issue of the periodical within the volume
1
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
20
Pages from-to
77-96
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—